PracaGrupypl.praca.dyskusjeUmowa o zakazie konkurencji + NDA - problem [nieco długie] › Re: Umowa o zakazie konkurencji + NDA - problem [nieco długie]
    From: "PioPio" <e...@g...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Umowa o zakazie konkurencji + NDA - problem [nieco długie]
    Date: Wed, 5 Sep 2007 10:58:19 +0000 (UTC)

    chester <c...@p...gazeta.pl> napisał(a):

    > Witam!
    >
    > W naszej firmie będą podpisywane nowe umowy o pracy. Do nich szef chce
    > dołączyć zakaz konkurencji. W podanym zakresie (praktycznie eliminującym
    > z branży) zakaz jest nie do przyjęcia dla większości pracowników, o czym
    > został poinformowany.

    Pamiętaj o kilku podstawowych zasadach w jakich obowiązuje zakaz
    konkurencji:
    1. Były pracodawca wypłaca w okresie kiedy zakazał Ci pracy u konkurencji
    odzkodowanie w wyoskości co najmniej 25% wynagrodzenia. (przepraszam jeśli
    to jest inny procent ale nie pamiętam już dokładnie - może ktoś mnie poprawi)
    2. Zakaz konkurencji może obowiązywać tylko i wyłącznie w wypadku wypłaty
    takiego odszkodowania z czego wynika, że zaproponuj wypłate takiego
    odszkodowania c w miesięcznych ratach. W takim przypadku brak pierwszej lub
    jakiejkolwiek wpłaty zwalnia Cię z zakazu konkurencji chociaż nie zwalnia
    pracodawcy z wypłaty odszkodowania. W takim przypadku zazwyczaj sprawy
    kończą się w Sądzie Pracy i masz sprawę na 100% wygraną.
    3. Pamiętaj o tym, że kara za złamanie zakazu konkurencji może być wypłacone
    tylko wtedy kiedy on z tego tytułu poniósł straty. Jesli masz zapisane w
    umowie o zakazie konkurencji kare w wysokości 100.000 zł a pracodawca nie
    potrafi tego udowodnić to nie może od Ciebie nic dostać. W przypadku kiedy
    udowodni przed sądem swoją stratę to płacisz tyle ile stracić albo kiedy
    strata jest większa niż zapisana kara tyle ile ona wynosi.

    Generalnie zakaz konkurencji nie jest zbyt skomplikowany prawnie tylko mało
    kto z pracowników ubiega się o odszkodowanie bo pracodawcy straszą sądami
    itp. Moja znajoma miała taki przypadek, że gośc produkujący kosmetyki, z
    którym podpisała umowę o zakazie konkurencji nie wypłacićł jej należnego
    odszkodowania tłumacząc się tym, że pracowała u konkurencji - bo on we
    wpisie do działalnosci miał zapisane że może handlować czymś tam a ona
    zajęła się podobnymi rzeczami chociaż z kosmetykami ma to niewiele
    wspólnego. Efekt jest taki, ze po pół roku rozpraw, odwoływania z jego
    strony itp musiał wypłacić odszkodowanie w całej wyskości z odsetkami.
    Zakaz konkurencji może być groźny tylko wtedy kiedy masz zamiar wynieść coś
    cennego dla aktualnego pracodawcy i on na tym straci dużą kasę oraz potrafi
    to przed sądem udowodnić.

    PioPio