PracaGrupypl.praca.dyskusjezakaz pracy oraz zakaz konkurencjiRe: Pytanie uzupelniajace: zakaz pracy oraz zakaz konkurencji
    From: Mariusz 'BB' Trojanowski <m...@a...in.sig>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Pytanie uzupelniajace: zakaz pracy oraz zakaz konkurencji
    Date: Sat, 16 Sep 2006 20:20:33 +0200

    Dnia 9/16/2006 12:25 AM, q...@g...com wrote:

    > Nie do konca rozumiem, co to znaczy "wolna amerykanka" w przypadku
    > umowy o dzielo - na korzysc pracodawcy czy pracobiorcy?

    Na korzyść tej strony, która ma lepszych prawników. Nie ma, jak w
    przypadky umowy o pracę, ochrony strony potencjalnie słabszej, czyli
    pracownika.

    > Moja zona, kobieta tylez dobra co naiwna, podpisala umowe o dzielo ze
    > szkola jezykowa (jest nauczycielka). Pomijam tu watpliwosc, czy umowa o
    > dzielo jest odpowiednia forma umowy w takiej sytuacji. Niepokoi mnie
    > nastomiast zawarty w umowie zapis, ze przez 12 miesiecy po zakonczeniu
    > dziela ma nie prowadzic dzialalnosci konkurencyjnej wobec szkoly, czyli
    > nie uczyc i nie tlumaczyc, co w zasadzie odbiera jej mozliwosc pracy.
    > Zapis obwarowany jest sankcja odszkodowania na rzecz pracodawcy w
    > kwocie 5-cyfrowej. Nie ma mowy o odszkodowaniu dla pracobiorcy.
    [ciach resztę]

    Nie mam dla Ciebie dobrych wiadomości. Zacznij od tego, że nie ma tu
    pracodawcy i pracobiorcy, tylko dwie Wysokie Umawiające się Strony,
    które mogą umówić się na wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Zakaz
    konkurencji nie jest. Można sobie wyobrazić, że szkoła ta stosuje jakieś
    supertajne systemy nauki i w dodatku płaci swoim nauczycielom tak
    wspaniałe "pięciocyfrowe" stawki, że jeśli popracują rok, to drugi mogą
    przeleżeć na plaży na Malediwach.

    Mała chyba jest szansa, że owemu "pracodawcy" będzie się chciało ścigać
    Twoją Żonę, jeśli złamię tę umowę, ale będzie miał na nią "haka". Na
    Twoim miejscu podałbym tu nazwę tej szkoły, żebyśmy mogli unikać szkół
    stosujących takie chwyty poniżej pasa, a Żonie doradziłbym szybką
    renegocjację tej umowy lub zerwanie jej, jeśli to możliwe.

    --
    Pozdrawiam @ Mariusz Trojanowski @@@ slotyzmok @ narod!ru (s <-> z)
    "U nas się na wszelki wypadek jednemu i drugiemu odrąbuje głowę. Nuż