PracaGrupypl.praca.dyskusjeJak w tym kraju zostać rolnikiem? › Re: Jak w tym kraju zostać rolnikiem?
  • Data: 2008-08-02 15:53:01
    Temat: Re: Jak w tym kraju zostać rolnikiem?
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUfantastyka.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    pw pisze:
    > Jak już ktoś napisał ceny nie spadną.

    Nie wiem skąd taka pewność... ale jeżeli nawet nie spadną...

    > Cena skupu produktów stanowi
    > niewielki procent ceny żywności, która wylądowała na sklepowej półce.

    "Oczywista oczywistość".
    Pytanie brzmi: od kogo te "skupy" będą kupować żywność.
    Od rolnika, który dostaje dofinansowanie z "moich" podatków czy od
    rolnika z biedniejszego kraju, któremu zacznie się opłacać inwestowanie
    w rolnictwo i eksportować produkty do krajów bogatszych.
    Jak znikną dopłaty to cena żywności (dla mnie) spadnie. Może nie
    bezpośrednio w sklepie, ale (moje) pieniądze do tej pory przeznaczane na
    dopłaty będzie można (teoretycznie :)) przeznaczyć na inne cele
    (niekoniecznie na budowę kolejnego dworca we Włoszczowej :))

    > Poza tym niektóre składniki sprzedawanej żywności są zastępowalne (np
    > jeden owoc innym), ponieważ smak i tak jest generowany sztucznie. Gdy
    > coś jest z jakiegoś powodu droższe danego roku, to i tak nie wpływa na
    > cenę przetworzonej żywności.

    A jaki związek z dopłatami ma smak i to, że jest zastępowalny? Bo nie
    rozumiem dlaczego o tym wspomniałeś.

    > Zobacz np. wykres cen pszenicy od początku lat '90 ubiegłego wieku.
    > Zboże to taniało cały czas, a w ubiegłym roku cena skoczyła do tej
    > sprzed kilkunastu lat. Koszty produkcji rosły. Po wejściu do Unii
    > dramatycznie. Porównaj to z cenami pieczywa.

    Porównaj zarobki z zarobkami z tamtego okresu. Koszty rosły i zarobki też.
    A skok cenowy spowodowało (w głównej mierze i nie tylko zboża)
    przestawienie się sporej części rolnictwa na produkcję biopaliw. Jak się
    zorientowali, że jedzenia jest za mało to i ceny do góry skoczyły.

    > Jesteś zwolennikiem wielkich gospodarstw

    Niekoniecznie wielkich w pejoratywnym znaczeniu tego słowa. Owszem,
    większych niż dramatycznie rozdrobnione dzisiaj, ale i równocześnie w
    mniejszej ilości.
    http://www3.uj.edu.pl/alma/alma/35/01/07.html
    (wiem, wiem to akurat z 2000 roku, ale nie chciało mi się szukać czegoś
    nowszego - sytuacja zapewne się poprawiła, ale oddaje charakter tego co
    mam na myśli) - dwa fragmenty dla "nieklikaczy" :)

    "Bez względu na przyjmowane kryteria wyodrębniania obszarów wiejskich
    tzw. Polska wiejska obejmuje w każdym przypadku ponad 80% powierzchni
    kraju i znacznie powyżej 30% jej ludności. Polska w tym sensie jest
    krajem o zdecydowanie większym potencjale ludności wiejskiej w
    porównaniu np. z krajami Unii Europejskiej."

    "Podstawowym dylematem rozwojowym wiejskiej Polski jest jej obecne
    zapóźnienie, które nabiera szczególnego znaczenia w kontekście
    najważniejszego obecnie wyzwania, jakim jest integracja z Unią
    Europejską. Zapóźnienie Polski widać bowiem szczególnie wyraźnie właśnie
    na tle krajów Unii Europejskiej, które w latach 90. osiągały poziom PKB
    na głowę jednego mieszkańca w wysokości 16000 euro, to jest prawie
    trzykrotnie więcej niż mieszkańcy wsi w Polsce (około 6000 euro). Ten
    ogromny dystans wynikał przede wszystkim ze znaczących różnic w
    produktywności rolnictwa. O ile produkcję rolną wartości 100 000 Euro w
    krajach UE wytwarzało zaledwie kilka osób (a w Danii, Belgii, Holandii
    nawet 2 osoby) o tyle w Polsce aż 25 osób. Stwarza to konieczność
    poprawy efektywności rolnictwa, czemu jednak z pewnością nie służy
    niewielki areał przeciętnego gospodarstwa rolnego, który w Polsce wynosi
    około 8 ha, a więc prawie dwukrotnie mniej niż przeciętnie w krajach
    Unii Europejskiej (17 ha). Jednym ze skutków tej sytuacji są drastyczne
    różnice występujące w cenie ziemi, która w Polsce jest od 8 do 15 razy
    tańsza niż w UE, co budzi dość powszechnie wyrażane na wsi obawy, że w
    momencie zakończenia procesu integracyjnego polska ziemia przejdzie w
    obce ręce. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na podnoszoną
    niejednokrotnie w tym kontekście liczbę zatrudnionych w polskim
    rolnictwie. Z całą mocą należy podkreślić, że powtarzana często opinia,
    że wielkość ta wynosi ponad 25% ogółu pracujących w gospodarce narodowej
    jest nieporozumieniem. Wielkość ta bazuje bowiem na całkowicie fikcyjnym
    zaliczeniu do zatrudnienia w rolnictwie posiadaczy małych gospodarstw
    rolnych, które ani nie produkują na rynek, ani nie uczestniczą aktywnie
    w życiu gospodarczym. Podstawowa część ich dochodów jest osiągana z
    innych źródeł (np. transferów społecznych). Można zatem powiedzieć, że
    osoby te nie tyle pracują w rolnictwie, ile mieszkają w gospodarstwach
    rolnych i produkują żywność na własne potrzeby. Dokonanie takiej korekty
    sprawia, że faktycznie w rolnictwie polskim pracuje (czyli wytwarza
    produkty rolne na rynek) około 16% zatrudnionych w gospodarce. Jest to w
    dalszym ciągu daleko od poziomu Wielkiej Brytanii (około 2%) czy
    Holandii (około 4%), ale bliżej Włoch (około 8%) czy Hiszpanii (około 10%)."

    > i jednocześnie chcesz by
    > konkurowały z gospodarstwami krajów rozwijających się.

    Nie - jest wręcz przeciwnie. Mam nadzieję, że właśnie kraje biedniejsze
    będą miały szansę zacząć konkurować z bogatszymi.

    > To nie jest
    > możliwe. Nisko wydajne, prymitywne gospodarstwo jest w stanie
    > wyprodukować niewielkie ilości produktów ale za to niemal bez nakładów
    > (nie licząc czasu pracy).

    Może i bez nakładów, za to wielkość takiej produkcji wystarcza zaledwie
    na pokrycie własnych potrzeb.

    > Wysoko wydajne gospodarstwo o powierzchni
    > kilkuset ha musi wydać kilka milionów złotych na sprzęt co jakieś
    > dziesięć lat. Nikt takiej powierzchni nie obrobi ręcznie. Koszt
    > produkcji kilku ton zboża (z jednego ha), to około 600zł (paliwo,
    > nawozy, środki ochrony). Przy takich nakładach, na które rolnicy nie
    > mają wpływu, nie ma możliwości konkurowania z kimś, kto produkuje niemal
    > za darmo.

    Nie kumam :)
    Chcesz powiedzieć, że gospodarstwo 100ha "obrabiane" ciągnikiem
    wyprodukuje droższe zboże, niż rolnik ścinający zboże kosą (za darmo!) z
    takiej samej powierzchni? Będzie droższe bo paliwo do ciągnika trzeba kupić?
    Jak rolnik z kosą nie kupi środków, to mu zboże nie wyrośnie i nie
    będzie miał czego ścinać :)
    Gdyby tak było jak piszesz, to Mercedesów nie produkowałyby fabryki
    tylko 10000 panów "Zdzisiów" w garażach. W/g Twojej teorii tak wychodzi
    prawie "za darmo" bo pan Zdzisio nie musi budować fabryki i będzie miał
    niższe rachunki za prąd.

    > I tak prawie każde nasze gospodarstwo jest zadłużone. Można
    > powiedzieć, że największymi rolnikami w Polsce są banki.

    Napisałem o tym wyżej: bo z tak małego gospodarstwa, wyprodukowanej
    żywności wystarcza tylko na własne potrzeby - nie ma z czego kredytu
    zapłacić. Nie zostaje nawet na osełkę do kosy (ha! a więc jednak też są
    jakieś koszty, zamiast paliwa trzeba kupić osełkę! :))
    Jeżeli jedna rodzina 3-osobowa ma 2ha, a druga, też 3-osobowa ma 20ha,
    to komu zostanie więcej żywności?

    > Do konkurowania można dopuścić jedynie po rozdrobnieniu naszych
    > gospodarstw na kilkuhektarowe, ręcznie uprawiane.

    Aha! I wtedy koszty produkcji spadną do zera i będziemy produkować
    więcej żywności?
    Nawet nie wiem co odpisać na takie coś... Przecież to wbrew logice.

    Pozdrawiam
    Piotr