PracaGrupypl.praca.dyskusjeJak w tym kraju zostać rolnikiem? › Re: Jak w tym kraju zostać rolnikiem?
  • Data: 2008-08-03 04:42:04
    Temat: Re: Jak w tym kraju zostać rolnikiem?
    Od: Bartłomiej Szymański <l...@d...info> szukaj wiadomości tego autora

    gargamel pisze:
    > dopłaty to ekonomiczna metoda na zaniżanie cen
    > żywności (znacznie ponizej kosztów produkcji),

    Wiesz co, porównaj sobie cenę kilograma żywca jaką dostaje rolnik z ceną
    jaką płacisz w sklepie za kilogram najbardziej badziewnych parówek. A
    potem dla odmiany z najbardziej wykwintną szyneczką czy polędwicą. I
    wtedy dopiero zacznij używać stwierdzeń "poniżej kosztów produkcji".

> [...]
    > małe gospodarstwo jest zawsze wydajniejsze i tańsze niż duże, tak samo
    > jak z małą firmą, bo gospodarstwo to firma, jak jest mała to jedna osoba
    > zajmuje się wszystkim, jak jest duża to musi zatrudnić całą masę ludzi
    > od zarządzania (czyli mówieniu każdemu co ma robić), kontrolowania,
    > biurokracji i tak dalej, ludzi których praca jest wpisana w straty;O(
    > poza tym większe maszyny są zawsze nieadekwatnie droższe w stosunku do
    > swojej mocy produkcyjnej, a jak już do człowieka z kosą, to człowiek
    > jest najlepszą, najsprawniejszą i najtańszą maszyną na ziemi:O)

    Zapominasz o jednej ważnej sprawie. Wydajności. I jeszcze o jednej
    rzeczy, mianowicie, że wyprodukowanie zboża, to nie tylko jego skoszenie
    kosą. Zaprzęgnij sobie tego samego człowieka do:
    - ułożenia w mendle
    - zniesienia (nie zwiezienia, bo wołki kurcze też "paliwa" potrzebują)
    do magazynu
    - wymłócenia
    - wyczyszczenia z plew i chwastów (sitem ręczny, sitem, nie żadną wialnią)
    - zrobienia podorywki (uuu, chyba łopatą, bo znowu wołki)
    - zrobienia orki (jw.?)
    - zabronowania (chyba grabkami)
    - zasiania (siała baba mak, ręcznie oczywiście)
    - zabronowania
    - podnawożenia (ręcznie) tak x3-4 w roku
    - opryskania (opryskiwacz na plecy i hajda w pole) x3-4 w roku
    - i dopiero na końcu masz skoszenie

    Przy takiej wydajności i tymi metodami, to 1 rolnik może będzie w stanie
    w ciągu roku obrobić może 1ha. Z odpowiednimi narzędziami będzie to tak
    z 50ha. Koszt zakupu i amortyzacji maszyn rolniczych do obróbki 50ha
    gospodarstwa z pewnością będzie niższy niż utrzymanie 49 dodatkowych
    rolników. Pomijając już to, że 1 rolnik na 1 ha po prostu przeje to co
    wyprodukuje i nic nie trafi "do miasta".

    Mam wrażenie, że przydałoby Ci się uświadomienie do czego służą narzędzia.

    > twoja logika jest porażająca:O(
    > chcesz powiedzieć że z dwóch hektarów może wyżywić się ledwo 3 osoby, a
    > z 20-stu ha więcej niż 30 osób?
    > wciskasz kity że jeśli ten sam hektar ziemi będzie znajdował się w 2ha
    > gospodarstwie to wyrośnie na nim mniej zboża niż na tym samym kawałku
    > jeśli będzie należał do 20ha gospodarstwa?

    Może zanim powiesz, że ktoś wciska kity przeczytasz dokładnie jego
    wypowiedź? Ja tam widzę 3 os. - 2 ha i 3 os. - 20 ha, a nie 3 os. - 2 ha
    i 30 os. - 20 ha.

    --
    Pozdrawiam, Bartłomiej "Draakhan" Szymański.

    Lep na spamerów: l...@d...info, s...@d...info
    Kontakt: news na domenie jak wyżej