PracaGrupypl.praca.dyskusje › kary dla pracodawców mają być zaostrzone

  • 61. Data: 2007-03-10 14:04:58
    Temat: Re: kary dla pracodawców mają być zaostrzone
    Od: Tomasz Motyliński <m...@w...eu>

    Witam,

    W poście <s...@l...eu.org>
    januszek <j...@p...irc.pl> m.in. napisał(a)::

    > To bzdura jest a nie żaden argument bo cała idea okrutnych kar za błache
    > przestępstwa rozbija się o uczciwość tych, którzy te kary nakładają a
    > wtedy zaczyna działać inny mechanizm im wyższe sankcje karne tym
    > rynek łapówek za ich ominięcie staje się większy.

    Dość łatwo Ci przychodzi słowo bzdura. Wysoka, wręcz drakońska kara
    finansowa dla firmy mogącą pociągnąć za sobą jej upadłość była by dość
    skutecznym hamulcem dla ewentualnie zainteresowanych łamaniem prawa pracy.
    Wyobraź sobie taką sytuację, są 3 firmy jedna zatrudnia normalnie, płaci
    podatki ZUS etc, dwie pozostałe zatrudniają na czarno w dupie mając
    jakiekolwiek przepisy. Ci zatrudnieni na czarno w dwóch firmach odbierają
    zasiłek z urzędu pracy z pieniędzy płaconych przez ta jedną. Czyli wychodzi
    na to, że że ta pierwsza oprócz tego że zarabia na siebie musi
    dofinansowywać (pośrednio) dwie pozostałe. Celowo mechanizm uprościłem, bo
    w rzeczywistości jest to troszkę bardziej złożone. Efekt? Roźnie koszt
    pracy bo skądś muszą się brać pieniądze w budżecie i dalej powiększa się
    szara strefa. Gdzieś to błędne koło trzeba w końcu przerwać. Teraz gyby CI
    udowodniono przed sądem że zatrudniałeś na czarno, powinieneś dostać karę w
    wysokości równowartości ZUS i podatków od średniej krajowej za każdego
    wyliczoną za okres od kiedy działa firma. Pieniądze były by przeznaczone na
    dofinansowanie ZUS, służby zdrowia, zaległe podatki oraz rekompensatę dla
    pracownika. Teraz się zastanów ilu pracodawców byłoby skłonnych zaryzykować
    i pomyśl jaki to by mogło mieć zbawienny wpływ na polską gospodarkę. W
    końcu mielibyśmy naprawdę zdrową konkurencję na rynku.

    --
    Tomasz Motyliński
    Linux jest dla leniwych, raz zainstalowany działa wiecznie

  • 62. Data: 2007-03-10 14:29:58
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Tomasz Motyliński napisał(a):

    > Dość łatwo Ci przychodzi słowo bzdura. Wysoka, wręcz drakońska kara
    > finansowa dla firmy mogącą pociągnąć za sobą jej upadłość była by dość
    > skutecznym hamulcem dla ewentualnie zainteresowanych łamaniem prawa pracy.

    Byłaby - dobrze napisałeś, w jakiejś utopijnej rzeczywistości bo w
    naszej, polskiej A.D.2007. wcale. Na jakiej podstawie zakładasz 100%
    profesjonalizm organu, który taką drakońską karę w trybie
    administracyjnym by nałożył. Moim zdaniem kary, o takiej wysokości, że
    mogą firmę pozamiatać nałożyć może Sąd a nie jego wysokosc pan urzednik.

> [...]
    > na to, że że ta pierwsza oprócz tego że zarabia na siebie musi
    > dofinansowywać (pośrednio) dwie pozostałe.

    Obecnie działają pewne mechanizmy rynkowe, które powodują, że w
    niektórych rejonach kraju pracownicy uciekają z firm szarej strefy z
    bardzo błachego powodu - otóż nie mogą wziąć sobie telewizora,
    komputera, etc na raty; nie mogą dostać kredytu gotówkowego, karty
    kredytowej etc - i co za tym idzie zaczynają szukać takiego pracodawcy,
    który im legalnie pensje wyplaci. I wcale nie sa do tego potrzebne
    jakies super-mega-wysokie kary nakladane w trybie administarcyjnym.

> [...]
    > pracy bo skądś muszą się brać pieniądze w budżecie i dalej powiększa się
    > szara strefa. Gdzieś to błędne koło trzeba w końcu przerwać.

    Oczywiscie - ale jeszcze raz podkreslam - nie moze to byc widzimisie
    urzednika - a do tego takie administarcyjne kary sie sprowadzaja.

> [...]
    > wysokości równowartości ZUS i podatków od średniej krajowej za każdego
    > wyliczoną za okres od kiedy działa firma.

    O widzisz - czyli chyba sie zgadzamy bo rozrozniasz kary nalozone przez
    Sad od kar administracyjnych o ktorych chodzi w tym watku? ;)

    > Pieniądze były by przeznaczone na dofinansowanie ZUS, służby zdrowia,
    > zaległe podatki oraz rekompensatę dla pracownika.

    To juz troche zalatuje utopia ;)

    > Teraz się zastanów ilu pracodawców byłoby skłonnych zaryzykować
    > i pomyśl jaki to by mogło mieć zbawienny wpływ na polską gospodarkę. W
    > końcu mielibyśmy naprawdę zdrową konkurencję na rynku.

    A teraz sie zastanow jak proponowane przez Ciebie rozwiazanie ma sie do
    rzeczywistosci w jakiej tkwia nasze Sady ;)

    j.

  • 63. Data: 2007-03-10 15:14:42
    Od: Tomasz Motyliński <m...@w...eu>

    Witam,

    W poście <s...@l...eu.org>

    > O widzisz - czyli chyba sie zgadzamy bo rozrozniasz kary nalozone przez
    > Sad od kar administracyjnych o ktorych chodzi w tym watku? ;)

    Nie, nie, nie jestem idiotą. Ja od początku zakładam, że to sąd nakłada tą
    drakońską karę, a nie urzędnik. Oczywiście z drugiej strony powinna pojawić
    się nowelizacja prawa pracy, tak by je ujednolicić. Np. okres wypowiedzenia
    to 1 miesiąc i nie trzeba podawać przyczyny, obowiązek płacenia ZUS od
    każdej formy umowy (także od umów zawieranych z emerytami i rencistami),
    ograniczenie uprawnień związków zawodowych etc. Prawo (w szczególności
    prawo pracy i podatkowe) powinno być jak najprostsze, jak najbardziej
    czytelne i obwarowane drakońskimi karami (nakładanymi sądownie), tak by
    każdy miał równe szanse na rynku. Nie wiem co robią Ci w sejmie, bo ja
    mając obok zespół profesjonalistów za doradców, po to by moje pomysły
    doszlifować) byłbym w stanie uporządkować Polskę w ciągu 2-3 lat. Może to
    czas na to by założyć własną partię i kandydować? :) Chociaż moje pomysły
    nie są populistyczne i pewnie wielu by się nie spodobały, dlatego ludzie
    tacy jak ja nie maja raczej szansy dość do władzy :)

  • 64. Data: 2007-03-10 15:17:44
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Tomasz Motyliński napisał(a):

    > Nie, nie, nie jestem idiotą. Ja od początku zakładam, że to sąd nakłada tą
    > drakońską karę, a nie urzędnik.

    Sęk w tym, że jednak nie chodzi tu o Sąd... ;)

    j.

  • 65. Data: 2007-03-11 19:01:55
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    Uzytkownik "Immona" <c...@n...gmailu> napisal w wiadomosci

    > Populizm. Niewiele to da, jesli skutecznosc wykrywania pozostanie na takim
    > samym poziomie. Nieuniknionosc kary ma wieksza moc odstraszajaca niz jej
    > wysokosc, a nie sadze, zeby cos sie zmienilo w zakresie tej
    > nieuniknionosci.

    Problem - moim zdaniem - jest powazniejszy. To nie populizm :-(

    Oto banda oderwanych od zycia biurokratow wykazala sie aktywnoscia i
    skutecznoscia w zwalczaniu problemu. Pewnie nawet dostali zato premie. A
    skoro dostali to znaczy, ze pracuja dobrze i sa potrzebni.

    I moga wymyslac kolejne recepty. Po ktorych wdrozeniu znowu dostana premie.

    Da capo al fine...

    -- --- -- --- -- ---
    sz. & Draco - byrnenski pies pasterski
    http://szomiz.republika.pl/dod/draco/
    Od kilku dni szczesliwi posiadacze i prawie szczesliwi mieszkancy
    gospodarstwa rolnego na Roztoczu.

  • 66. Data: 2007-03-11 20:44:20
    Od: futszaK <f...@g...com>

    On Sun, 11 Mar 2007 20:01:55 +0100, szomiz wrote:

> [...]
    > skoro dostali to znaczy, ze pracuja dobrze i sa potrzebni.
    >
    > I moga wymyslac kolejne recepty. Po ktorych wdrozeniu znowu dostana premie.

    a koniec końców takie działania powodują coraz intensywniejsze
    przenoszenie kapitału do dziedzin gospodarki gdzie ludzi zastępuje się
    maszynami

    ja już dziś mając do wyboru stacje benzynową z obsługą i bezobsługową
    wybieram tą drugą głosując swoimi pieniędzmi na wysoko przetworzone
    technologie a nie na firmy oparte o wlewowych zarabiających 800zł
    miesięcznie i domagających sie zwiększenia praw pracowników

    --
    futszaK
    0601061867

  • 67. Data: 2007-03-13 10:49:52
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    Jotte wrote:

> [...]
    > pozostających bez środków nawet na powrót do kraju, posiadaczy wyższej
    > niż przeciętna inteligencji, co rzecz jasna było jedynie dowodem
    > zaradności.
    > Do tej wyjątkowej elity należała także do niedawna była mistrzyni
    > olimpijska Agata Wróbel, udzielająca się w sortowni śmieci w Anglii. Już
    > wprawdzie w odpadach nie grzebie, ale niestety nie z powodu
    > nadinteligencji lecz dlatego, że sprawę nagłośniono i zlitowało się
    > jakieś polskojęzyczne wydawnictwo czy rozgłośnia, nie pamiętam dokładnie.

    Odgrzewam watek sprzed kilku dni, bo przeczytalam artykul o Agacie -
    http://kobieta.gazeta.pl/wysokie-obcasy/1,53581,3972
    642.html

    Nie widzialam reszty szumu medialnego wokol sprawy, ale z tego wywiadu
    wynika, ze fakt jej pracowania przez bardzo krotki czas (kilka dni) w
    sortowni smieci brukowce rozdmuchaly niesamowicie. A Agata bardzo
    rozsadnie mowi, ze w cywilizowanym kraju recycling to branza jak kazda
    inna.

    "Praca to praca. Tu ludzie to rozumieją. To w Polsce się wydaje, że jak
    się człowiek schyla, to już nie jest pan."

    Pamietam scene z pewnych targow, gdzie personel organizacji unijnej wraz
    z uczestniczacymi przedsiebiorcami (male firmy) przygotowywal stoisko w
    wieczor przed rozpoczeciem. Kierownik calego projektu (z organizacji
    niemieckiej) i najwazniejsza persona chwycila za miotle i inne
    urzadzenia i bardzo aktywnie uczestniczyla w pracy, ktora w tym momencie
    polegala glownie na sprzataniu, przesuwaniu, ustawianiu i innych nisko
    wykwalifikowanych pracach.
    Ja w tym nie widzialam nic dziwnego, ale ze strony przedsiebiorcow daly
    sie slyszec komentarze w stylu "Wow. W Polsce to kierownik za nic by tak
    z miotla nie latal." Autorytet zdobyla sobie tym momentalnie.

    W Polsce jest fatalne nastawienie do prostych prac i wykonujacych je
    osob i jest to jedna z tych czesci polskiej mentalnosci, ktore mi sie
    nie podobaja i od ktorych z ulga odpoczywam.

    I.
    --
    http://nz.pasnik.pl
    mieszkam w Nowej Zelandii :) ::: GG: 7370533

  • 68. Data: 2007-03-13 13:18:04
    Od: Any User <z...@u...pl>

> [...]
    > osob i jest to jedna z tych czesci polskiej mentalnosci, ktore mi sie
    > nie podobaja i od ktorych z ulga odpoczywam.

    Fatalne nastawienie? A popatrz na to od strony motywacji. Gdyby
    kierownik miał zapieprzać tak samo, jak jego podwładni, to po co
    właściwie ktokolwiek miałby być kierownikiem?

    Cała ścieżka kariery opiera się na tym, że robi się coraz mniej, coraz
    łatwiej i zarabia coraz więcej. Do tego decyduje się o losach
    podwładnych, oraz jest się coraz trudniejszym do zwolnienia.

    Pytam więc, jaki mas lepszy pomysł na organizację pracy w firmie?

    --
    Więcej na ten temat przeczytasz w moim blogu:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 69. Data: 2007-03-13 17:08:21
    Od: "Tomek P." <a...@y...pl>

    Dnia 13-03-2007 o 14:18:04 Any User <z...@u...pl> napisał(a):

> [...]
    > właściwie ktokolwiek miałby być kierownikiem?
    >
    > Cała ścieżka kariery opiera się na tym, że robi się coraz mniej

    Management Google, Inc. i bufetowa w Google, Inc. Kto robi wiecej (według
    dowolnych ktryteriów)?

    > coraz łatwiej

    Prezesowanie Google, Inc. nakładanie na talerz żarcia w (darmowej)
    stołówce Google, Inc. Co łatwiejsze?

    Ktoś Cię mocno oszukał. Więcej na ten temat nie przeczytasz w moim blogu
    http://tomaszplokarz.wordpress.com

    --
    """"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
    """"""

  • 70. Data: 2007-03-13 20:42:56
    Od: futszaK <f...@g...com>

    On Tue, 13 Mar 2007 14:18:04 +0100, Any User wrote:

    > Fatalne nastawienie? A popatrz na to od strony motywacji. Gdyby
    > kierownik miał zapieprzać tak samo, jak jego podwładni, to po co
    > właściwie ktokolwiek miałby być kierownikiem?

    jest pojęcie zaangażowania w dany projekt, w pewnych sytuacjach się tego
    UŻYWA, a są firmy gdzie raz na jakiś czas jest dzień w którym osoby będące
    normalnie kierownikami