PracaGrupypl.praca.dyskusjekary dla pracodawców mają być zaostrzone › Re: kary dla pracodawców mają być zaostrzone
    From: Tomasz Motyliński <m...@w...eu>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: kary dla pracodawców mają być zaostrzone
    Date: Sat, 10 Mar 2007 15:04:58 +0100

    Witam,

    W poście <s...@l...eu.org>
    januszek <j...@p...irc.pl> m.in. napisał(a)::

    > To bzdura jest a nie żaden argument bo cała idea okrutnych kar za błache
    > przestępstwa rozbija się o uczciwość tych, którzy te kary nakładają a
    > wtedy zaczyna działać inny mechanizm im wyższe sankcje karne tym
    > rynek łapówek za ich ominięcie staje się większy.

    Dość łatwo Ci przychodzi słowo bzdura. Wysoka, wręcz drakońska kara
    finansowa dla firmy mogącą pociągnąć za sobą jej upadłość była by dość
    skutecznym hamulcem dla ewentualnie zainteresowanych łamaniem prawa pracy.
    Wyobraź sobie taką sytuację, są 3 firmy jedna zatrudnia normalnie, płaci
    podatki ZUS etc, dwie pozostałe zatrudniają na czarno w dupie mając
    jakiekolwiek przepisy. Ci zatrudnieni na czarno w dwóch firmach odbierają
    zasiłek z urzędu pracy z pieniędzy płaconych przez ta jedną. Czyli wychodzi
    na to, że że ta pierwsza oprócz tego że zarabia na siebie musi
    dofinansowywać (pośrednio) dwie pozostałe. Celowo mechanizm uprościłem, bo
    w rzeczywistości jest to troszkę bardziej złożone. Efekt? Roźnie koszt
    pracy bo skądś muszą się brać pieniądze w budżecie i dalej powiększa się
    szara strefa. Gdzieś to błędne koło trzeba w końcu przerwać. Teraz gyby CI
    udowodniono przed sądem że zatrudniałeś na czarno, powinieneś dostać karę w
    wysokości równowartości ZUS i podatków od średniej krajowej za każdego
    wyliczoną za okres od kiedy działa firma. Pieniądze były by przeznaczone na
    dofinansowanie ZUS, służby zdrowia, zaległe podatki oraz rekompensatę dla
    pracownika. Teraz się zastanów ilu pracodawców byłoby skłonnych zaryzykować
    i pomyśl jaki to by mogło mieć zbawienny wpływ na polską gospodarkę. W
    końcu mielibyśmy naprawdę zdrową konkurencję na rynku.

    --
    Tomasz Motyliński
    Linux jest dla leniwych, raz zainstalowany działa wiecznie