PracaGrupypl.praca.dyskusjeInformacje odnosnie przeprowadzenia szkolenia › Re: Informacje odnosnie przeprowadzenia szkolenia
    From: "Irving Washington" <lp.po@kyzcbos_m.wspak.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Informacje odnosnie przeprowadzenia szkolenia
    Date: Wed, 23 Aug 2006 13:40:26 +0200

    Użytkownik "Jakub Lisowski" <j...@S...kofeina.net> napisał w
    wiadomości news:slrneeoepp.fc0.jakub@jakub.kofeina.net...

    > Zakładając, ze przełożenie wiedzą, jakie umiejętności w dziedzinie
    > biurowej obsługi komputera powinni posiadać ich podwładni.
    Jeśli zlecają szkolenie, to chyba zauważają jego potrzebę. Więc nie trudno
    im będzie sprecyzować zakres oczekiwań. Tak to sobie wyobrażam, choć czasami
    w praktyce bywa inaczej (najczęściej rzadko).

    > Duża tablica.
    Zwykły flipchart. Na nim skala od 1 do 5, opis skali (co znaczy dana ocena).
    Uczestnik podchodzi i stawia kropkę.

    > Może się okazać tak, że Word jest używany jako filemanager,
    Cenna informacja. Może się okazać, że trzeba zrobić szkolenie z zupełnie
    innego tematu - podstawy obsługi komputera.

    >a osoba
    > uważa, że wie ile powinna i jej to wystarczy.
    Może mało precyzyjnie się wyraziłem. Wywiad grupowy ma zdiagnozować
    przekonania na temat własnej wiedzy, problemy i oczekiwania. Ankieta -
    poziom umiejętności. Ankieta może być testem.

    > A i tak moga być osoby, którym to wisi.
    Na tym polega praca trenera, żeby przekonanie owo zmienić. Oczywiście nie w
    przypadku osób zorientowanych tylko na uczestnictwo edukacyjne (activity
    oriented).

    > Kobieta potrafi twierdzić, że
    > jest rewelacyjna w Wordzie, a pisze dwoma palcami i dzwoni pytać się,
    > gdze ijest dzielenie wyrazów w Wordzie. Powiedziałem, w którym menu mi
    > się wydaje że jest, bo z powodów oszczędności miałem OpenOffice,
    > wydawało mi się dobrze, tylko to było w jednym jeszcze podmenu, ale
    > sprawdzić ~10 możliwości to nie jest zadanie ponad siły. Skończyło się
    > na tym, że kobieta dzieli wyrazy ręcznie stawiając -, toteż na dowolnym
    > innym Wordzie jej teksty wyglądają jak kupa.
    No to masz potrzebę szkoleniową. Pierwszy krok do zaprojektowania szkolenia.

    > A jak grupa nie będzie wiedziała, albo grupie nie bedzie się chciało?
    Zgodnie z efektem synergii powinna wiedzieć lub wypracować rozwiązanie,
    jakie jej pomoże się dowiedzieć.

    > Główne pytanie - ile osób szkolisz, co robia na codzień te osoby.
    Dużo szkolę. Jestem certyfikowanym trenerem. Osoby, które szkolę robią
    rzeczy b. różne. Informatyków też szkoliłem.

    > I kiedy będzie to szkolenie - bo jeżeli poza czasem pracy, to przygotuj
    > się na podejście "Niech ten buc kończy, bo muszę iść do domu dzieci i
    > starego nakarmić."
    Zgadza się. To norma.

    > tłumaczyłem kiedys jednej kobiecie,
    > że komputery są w sieci i na prawdę mozna ściągnąć plik z jednego na
    > drugi. Grochem o ścianę. Siedziała kiedyś i klepała papier z kasety,
    > jakieś 5 godzin, potem nagrała na dyskietkę, zamknęła worda, poszła na
    > inny komputer, wsadziła dyskietkę żeby przekonaćsię, że plik ma 0
    > długość. Ofkoz niczego ją to nie nauczyło.
    Może trzeba było dać jej samej spróbować? To, czego się doświadcza uczy
    lepiej niż to co się słyszy. (odpowiednio: zapamiętuje się: 90% i 10%)

    pozdr.
    m.