eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaGrupypl.praca.dyskusjewydajnosc pracy › Re: wydajnosc pracy
  • Data: 2007-10-07 22:15:25
    Temat: Re: wydajnosc pracy
    Od: Any User <u...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    >> Pewnych prac zwymiarować się jednak nie da - da się to zrobić jedynie z
    >> ich efektami. Mogę Cię jednak zapewnić, że rozliczanie efektów w
    >> sytuacji, gdy niemożliwa jest bieżąca kontrola ilości i sposobu
    >> wykonywania pracy, może prowadzić do sporych nadużyć na tle "dzisiaj
    >> osiągnę sukces, jutro przechodzę do nowej firmy, a pojutrze może się tu
    >> wszystko zawalić".
    >> Innymi słowy, będzie dochodziło do sytuacji podejmowania się przez
    >> pracowników tych prac, z których będą mieli największe
    >> premie/uznanie/cokolwiek, kosztem prac niewdzięcznych, aczkolwiek na
    >> dłuższą metę niezbędnych. A ponieważ nie da się zwymiarować samej pracy,
    >> a tylko jej wyniki, to przełożony nie będzie miał możliwości
    >> wyprostowania sytuacji.
    >>
    > Od tego jest kierownictwo i optymalizacja procesów oby nie było takich
    > sytuacji.
    > Czego nie da się zwymiarować ?

    W większości dziedzin i zawodów nie da się zwymiarować najbardziej
    innowacyjnych prac. Np. da się bardzo dokładnie zwymiarować pracę
    programistów interfejsów użytkownika, ale już zwymiarowanie pracy
    projektanta-programisty tworzącego np. sterownik do maszyny odlewającej
    stal jest po prostu niewykonalne - aczkolwiek programistów tworzących
    naprawdę rozwojowe rzeczy jest bardzo mało i są bardzo dobrze opłacani,
    więc nie opłaca im się z reguły skakać po firmach. Tym niemniej problem
    istnieje.

    Ale jest sobie taka np. biotechnologia, w której ponoć większości prac
    nie da się zwymiarować.

    > Jeżeli w zpotymalizowanym procesie na całość zadania na stanowisku składa
    > się praca "wdzięczna" i "niewdzięczna" to niewykonanie pracy "niewdzięcznej"
    > będzie skutkowac niewykonaniem zadania.

    Po pierwsze, zakładasz tutaj jednoczesne spełnienie innego z warunków.

    Po drugie, np. jeśli zbudujesz dom i zamiast dobrego betonu dasz
    kiepski, to efekt zauważysz dopiero po czasie, a do tego czasu dom
    będzie się wydawał być dobry. Podobnie jest np. w programowaniu -
    tworzenie dużych aplikacji bez sensownego podejścia, co skutkuje ogólnym
    burdelem w kodzie, ale aplikacja działa. Jest coraz wolniejsza i droższa
    w utrzymaniu i rozwoju, ale nadal działa.

    I konkretnie chodziło mi o to, że jeśli przełożony ocenia zadanie po
    efektach, a nie wgłębia się w szczegóły, to nie wychwyci tej prowizorki,
    która się kryje za tymczasowo dobrymi efektami.

    >> Z moich osobistych "badań" wynika, że powyższe dwa punkty są do siebie
    >> idealnie sprzeczne. Pęd pracowników do firmy/zadań, gdzie nie będą mogli
    >> zostać skutecznie zidentyfikowani jako winni niepowodzenia czegoś, jest
    >> przeciwnie proporcjonalny do ich kwalifikacji.
    >>
    > od tego są odpowienie metody zarządzania i motywowania. Nie organizuje się
    > pracy aby zbierać haki na ludzi.
    > Odpowiedzialności nie identyfikuje się po to aby ludzi karać lub doprowadzać
    > do źle pojmowanych oszczędności poprzez niepremiowanie (czyli jednak
    > karanie).
    > Identyfikowalność niezgodności i odpowiedzialności w procesie służy czemuś
    > zupełnie innemu.
    > Konsekwencje wprowadza się w przypadku zawinionych i/lub uporczywie
    > powtarzanych błędów ludzi biorąc pod uwagę uwarunkowania otoczenia.

    Pisząc "kwalifikacjach" miałem na myśli nie tylko wiedzę/doświadczenie,
    ale też rzeczywistą wydajność, dokładność, skłonność do partactwa itp.
    Powtórzę więc dosadniej: pęd pracowników do firmy/zadań, gdzie nie będą
    mogli zostać skutecznie zidentyfikowani jako winni niepowodzenia czegoś,
    jest przeciwnie proporcjonalny do ich dokładności i staranności w
    działaniu, a wprost proporcjonalny do lenistwa, skłonności do
    prowizorki, oraz skłonności do ciągłego powtarzania tych samych błędów.


    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1