eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaGrupypl.praca.dyskusjenetykieta i savoir vivre w korespondencji z potencjalnym pracodawcąRe: netykieta i savoir vivre w korespondencji z potencjalnym pracodawcą
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: Irving Washington <m...@d...doPLer>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: netykieta i savoir vivre w korespondencji z potencjalnym pracodawcą
    Date: Fri, 28 Jul 2006 10:05:34 +0200
    Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
    Lines: 48
    Message-ID: <eacgq5$fd8$1@inews.gazeta.pl>
    References: <ea8cem$4ma$1@news.interia.pl> <ea8h0t$mu8$1@news.onet.pl>
    <ea8n69$q92$1@inews.gazeta.pl> <ea8p8u$evv$1@news.onet.pl>
    <eaa2u3$d4h$1@inews.gazeta.pl> <eacfoo$nd7$1@atlantis.news.tpi.pl>
    NNTP-Posting-Host: cci162.neoplus.adsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1154074245 15784 83.30.132.162 (28 Jul 2006 08:10:45 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 28 Jul 2006 08:10:45 +0000 (UTC)
    In-Reply-To: <eacfoo$nd7$1@atlantis.news.tpi.pl>
    X-Accept-Language: pl, en-us, en
    X-User: sobczyk.webdesign
    User-Agent: Mozilla Thunderbird 1.0.7 (Windows/20050923)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.praca.dyskusje:187313
    [ ukryj nagłówki ]

    AKWinner napisał(a):
    > Nie jest przestarzałe. Zasady dobrego wychowania, zasady używania
    > poprawnego języka (poprawne wyrażanie się), jedzenie nożem i widelcem,
    > jak i nie sikanie w miejscach publicznych pod stopy otaczających nas
    > ludzi to nie są zasady przestarzałe - to są zasady uniwersalne,
    Ekstremalnie szeroka skala porównawcza - od "szanowni państwo" do
    sikania w miejscu publicznym. :)

    Zasady, które opisałaś nie są przestarzałe, podobnie jak w języku
    polskim wciąż poprawną formą jest "poszedłem" a nie "poszłem".
    Natomiast istotnym zmianom podlegają zasady korespondencji e-mailowej.
    "Witam" i "pozdrawiam" są to zwroty używane w korespondencji e-mailowej
    na co dzień. Więc imo dopuszczalne jest ich stosowanie. Owszem, ktoś
    (jak owa asystentka) może się obrazić, więc proponuję zamiast "witam"
    zastosować "dzień dobry". Ale żeby "pozdrawiam" miało przynieść
    negatywne skutki. A "miłego dnia"? Czy to takie faux pas użyć
    przyjaznego zwrotu?

    > Śmieszne było by zwracanie się do swojej mamy "Szanowna matko", ale w
    > sytuacjach zawodowych zwłaszcza na początku znajomości/kontaktu nie
    > powinno się spoufalać. Nie widzę powodu, by jakiś nieznany mi człowiek,
    > zwoniąc do mnie pierwszy raz zwracał się per "Pani Ewo" - litości, cóż
    > to za spoufalanie się?
    Jasne. Jak napisałem należy to robić w pewnych granicach. Tylko jakich?
    No właśnie - najpierw owe granice trzeba poznać, wyczuć w rozmowie, by
    wiedzieć, jakiego rodzaju "spoufalanie się" czy też raczej "skracanie
    dystansu" można zastosować. Nikomu nie radzę walić do każdego per ziomek
    albo po imieniu. Należy dostosować zwrot do oczekiwań rozmówcy.

    > To samo tyczy się zwrotów Szanowni Państwo - rzadko w korespondencji
    > tego używam, ale pamiętaj, że nigdy nie wiesz na kogo trafisz po drugiej
    > stronie kabla... Nie wiesz, czy ta Pani ma lat 50 czy jest to sikorka 20
    > letnia, która nie obrazi się za przywitanie w stylu heyah!
    I ponownie - "szanowni panstwo" a "heyah". Nie przesadzasz aby? :)

    >> Czemu po jakimś czasie? Kontakt buduje się od pierwszej chwili a nie
    >> po jakimś czasie.
    > Właśnie. I wolę na początku zrobić wrażanie osoby grzecznej, a
    > oficjalnej niż super wyluzowanej.
    J.w. - dostosować zwrot do oczekiwań klienta, czyli w tym wypadku - do
    Ciebie. Bardzo dobre jest tutaj, choć nieco manipulacyjne, pisanie
    korespondencji tym samym jezykiem, którym pisze klient. To się nazywa
    dopasowanie komunikacyjne. Pozwala skrócić dystans w kontakcie. Nie
    polega ono na waleniu do każdego z armaty marki "heyah" lecz wyczuwaniu
    jaki rodzaj zażyłości klient preferuje.

    pozdr.
    m.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1