PracaGrupypl.praca.dyskusje › zapis w umowie a okres jej obowiązywania

  • 1. Data: 2007-10-03 18:09:28
    Temat: zapis w umowie a okres jej obowiązywania
    Od: "Piotr S." <n...@g...pl>

    Witam
    W zawartej przeze mnie umowie o pracę na określony czas zastępstwa
    pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy mam zapis :
    "Czas trwania umowy
    Niniejsza umowa zostaje zawarta począwszy od dnia 01.01.2007 na czas
    określony obejmujący usprawiedliwoną w okresie urlopu macierzyńskiego
    nieobecność Pracownika do ostatniego dnia tej nieobecności. W przypadku
    w którym nie nastąpią zdarzenia skracające lub przedłużające czas
    usprawiedliwionej nieobecnośćci zastępowanego pracownika, dniem tym
    będzie 01.02.2007. "

    Pracownik z miacieżyńskiego nie wraca. Do tej pory podpisywałem umowy na
    kolejne okresy.
    Czy mam przez to rozumieć że jeżeli nie podpiszę kolejnej umowy o tej
    samej treści na kolejny okres od 02.02.2007 do X to mam obowiązek
    pracować jeszcze po 01.02.2007 r. ???
    Zapis w umowie jest mocno podejrzany. Dla mnie wynika z niego że jeśli
    pracownik nie wraca z macierzyńskiego to umowa zostaje automatycznie
    przedłużona. Tylko w takim razie po co mam podpisywać kolejne umowy ?
    Co mam rozumieć przez zdarzenia przedłużające czas usprawiedliwionej
    nieobecnośćci zastępowanego pracownika ?
    Nie chcę pracować od 02.02.2007r. i czy gdy Pracownik nie wraca z
    macierzyńskiego to ta umowa i tak wygasa ?

    pzdr.
    Piotr

  • 2. Data: 2007-10-03 18:56:40
    Temat: Re: zapis w umowie a okres jej obowiązywania
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fe0lsu$iuk$1@inews.gazeta.pl Piotr S.
    <n...@g...pl> pisze:

> [...]
    > Nie chcę pracować od 02.02.2007r. i czy gdy Pracownik nie wraca z
    > macierzyńskiego to ta umowa i tak wygasa ?
    Zapis nie jest podejrzany. Pracodawca wybrał najkorzystniejszy dla siebie
    wariant określenia czasu trwania umowy na zastepstwo, a ty dałeś się zrobić
    w konia i podpisałeś.
    http://42.pl/u/uRa
    http://42.pl/u/uRb
    W tej wersji umowa nie rozwiązuje się z podanym dniem (nie mówiąc o
    wygaśnięciu, co jest w ogóle czymś innym i nie należy tych pojęć mylić).
    Możesz ją wypowiedzieć z okresem 3 dni roboczych (art. 33^1 KP) i będziesz
    miał z głowy. Jeśli tego nie zrobisz - pracujesz dalej. Natomiast nie masz
    żadnej gwarancji, że to on cię nie pożegna wcześniej. Dziwne, że w umowie
    nie ma podane kogo zastępujesz.

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2007-10-03 19:18:02
    Od: "Piotr S." <n...@g...pl>

    Jotte wrote:
> [...]

    > Natomiast nie masz żadnej gwarancji, że to on cię nie pożegna wcześniej.
    > Dziwne, że w umowie nie ma podane kogo zastępujesz.

    Dzięki za odpowiedź. Najwyżej popracuje 2 dni dłużej, trudno. Przemecze
    sie.
    Przy podpisywaniu umowy o pracyę podpisuję rownież "Informacja o
    warunkach zatrudnienia i uprawnieniach pracowniczych".
    W treści tego pisma jest "W związku z zawartą kolejną umową o pracę na
    czas zastępstwa od dnia 01.01.2007 do dnia 01.02.2007, łaczny wymiar
    urlopu ...." Rozumiem że to jest tylko informacja o przysługującym urlopie.

    pzdr.
    Piotr

  • 4. Data: 2007-10-03 20:02:22
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fe0pti$727$1@inews.gazeta.pl Piotr S.
    <n...@g...pl> pisze:

    > Dzięki za odpowiedź. Najwyżej popracuje 2 dni dłużej, trudno. Przemecze
    > sie.
    Teraz to nie rozumiem.
    Piszesz:
    <cit>
    Czy mam przez to rozumieć że jeżeli nie podpiszę kolejnej umowy o tej
    samej treści na kolejny okres od 02.02.2007 do X to mam obowiązek
    pracować jeszcze po 01.02.2007 r. ???
    </cit>
    Przecież to są daty przeszłe, a piszesz w czasie przyszłym.
    Przyjąłem, że rok ci się machnął (2008).
    Tak czy inaczej wypowiedzieć możesz jak napisałem.

    Tak.

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2007-10-03 21:11:26
    Od: "Piotr S." <n...@g...pl>

    Jotte wrote:
> [...]
    > Przyjąłem, że rok ci się machnął (2008).
    > Tak czy inaczej wypowiedzieć możesz jak napisałem.

    Daty są wyssane z palca :-). Jutro złoże wypowiedzenie ale wcześniej
    pogadam z kadrową co autor tego zapisu mial na mysłi.
    Ponadto w umowie zamiast imienia i nazwiska osoby zastepowanej lub
    stanowiska (mam inne niższe stanowisko niz osoba którą zastepuje i jest
    ono podane w umowie) jest poprostu "Pracownik". Z linków które podałeś
    wynika że taki zapis jest nieprawidłowy. Nigdzie na pismie nie mam
    podane kogo zastępuję.

    pzdr.
    Piotr

  • 6. Data: 2007-10-03 21:48:17
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fe10i8$7br$1@inews.gazeta.pl Piotr S.
    <n...@g...pl> pisze:

    > Daty są wyssane z palca :-).
    Jak widać nawet to trzeba umieć zrobić.

    > Jutro złoże wypowiedzenie ale wcześniej pogadam z kadrową co autor tego
    > zapisu mial na mysłi.
    Nie ma znaczenia "co miał na myśli".
    Ważne jakie to rodzi skutki prawne.

> [...]
    > ono podane w umowie) jest poprostu "Pracownik". Z linków które podałeś
    > wynika że taki zapis jest nieprawidłowy. Nigdzie na pismie nie mam podane
    To po co to podpisałeś?
    Zanim się cokolwiek podpisze, to się zasięga porady.
    Druga strona z pwnością to zrobiła.
    I nigdy nie można podpisywać niczego pod rzekomą presja czasu - to są
    podstawowe zasady przecież.

    --
    Jotte

  • 7. Data: 2007-10-04 05:40:43
    Od: "Piotr S." <n...@g...pl>

    Jotte wrote:
    > W wiadomości news:fe10i8$7br$1@inews.gazeta.pl Piotr S.

    > Jak widać nawet to trzeba umieć zrobić.

    hmm złosliwy jestes. Daty podalem przykladowe bo nie maja znaczenia dla
    sprawy.

    > Nie ma znaczenia "co miał na myśli".
    > Ważne jakie to rodzi skutki prawne.

    jakie to ma skutki prawne to juz mi napisales.
    pozostaje tylko pytanie po co czeka na mnie kolejna umowa skoro ta
    poprostu by nie wygasla ?

> [...]
    > Druga strona z pwnością to zrobiła.
    > I nigdy nie można podpisywać niczego pod rzekomą presja czasu - to są

    Przeczytalem umowe przed podpisaniem i nie bylo tam dla mnie niczego
    podejrzanego. Skupilem sie na 3 dniowym okresie wypowiedzenia ktory mam
    w umowie. To ze umowa tak poprostu niewygasa zmylilo mnie fakt
    podpisywania kolejnych. Termin kiedy chce odejsc z firmy zbiegl sie z
    rzekomym wygasnieciem umowy stad moje pytanie o interpretacje kawalka
    umowy. Faktem jest ze to moj blad. Skoro chcialem pracowac do tego
    piatku to powinienem we wtorek zlozyc wypowiedzenie. Trudno.

    pzdr.
    Piotr

  • 8. Data: 2007-10-04 12:00:20
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fe1ud8$51v$1@inews.gazeta.pl Piotr S.
    <n...@g...pl> pisze:

    > Przeczytalem umowe przed podpisaniem i nie bylo tam dla mnie niczego
    > podejrzanego. Skupilem sie na 3 dniowym okresie wypowiedzenia ktory mam w
    > umowie.
    Skoro w umowie stoi jak wół 3 dniowy okres wypowiedzenia (w cytowanym
    fragmencie tak zasadniczy element został pominięty), to cóż, straciłem tylko
    czas odpowiadając...

    >To ze umowa tak poprostu niewygasa zmylilo mnie fakt podpisywania
    >kolejnych.
    W opisywanym przypadku umowy nie wygasały lecz ulegały rozwiązaniu z upływem
    okresów na jakie zostały zawarte. Wygaśnięcie i rozwiązanie to zupełnie
    różne przypadki.

    --
    Jotte

  • 9. Data: 2007-10-04 19:25:52
    Od: "Piotr S." <n...@g...pl>

    Jotte wrote:
> [...]
    > Skoro w umowie stoi jak wół 3 dniowy okres wypowiedzenia (w cytowanym
    > fragmencie tak zasadniczy element został pominięty), to cóż, straciłem

    Z cytowanego fragmentu jasno wynika, że jest to umowa na zastępstwo
    pracownika a wtedy zgodnie z KP obowiazuje 3 dniowy okres wypowiedzenia.
    Czyz nie tak ?
    Nie straciles czasu bo jestem wdzieczny za odpowiedz.

    > W opisywanym przypadku umowy nie wygasały lecz ulegały rozwiązaniu z
    > upływem okresów na jakie zostały zawarte. Wygaśnięcie i rozwiązanie to
    > zupełnie różne przypadki.

    OK. Rozwiazać mozna poprzez wypowiedzenie umowy przez którąś ze stron
    lub za porozumieniem.
    Rozwiazanie umowy wymaga wiec podjecia jakis krokow w tym celu,
    podpisania papierka itp.
    Nie zamierzalem podpisac kolejnej umowy ani nie chcialem jej wypowiadac.
    W cytowanym przeze mnie tekscie dla mnie nie bylo jasne czy umowa
    wygasnie dnia 01.02.2007r. a wlasciwie to 05.10.2007 co ujawnilem przez
    przyznanie sie ze z wypowiedzeniem bede musial pracowac jeszcze 2 dni :-).
    Czy moze sie myle co do roznicy miedzy rozwiazaniem a wygasnieciem ?
    Nie zlozylem wypowiedzenia, od kadrowej uzyskalem informacje ze pracuje
    do konca trwania umowy.

    pzdr.
    Piotr

  • 10. Data: 2007-10-04 20:55:02
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fe3eo9$4c6$1@inews.gazeta.pl Piotr S.
    <n...@g...pl> pisze:

> [...]
    > dnia 01.02.2007r. a wlasciwie to 05.10.2007 co ujawnilem przez przyznanie
    > sie ze z wypowiedzeniem bede musial pracowac jeszcze 2 dni :-).
    Z twoich opisów wyłonił mi się taki obraz:
    - pracownica skorzystała z urlopu macierzyńskiego, ty dostałeś umowę na
    zastępstwo z określonym terminem jej rozwiązania,
    - pracownica nie wróciła z urlopu macierzyńskiego (może pierwotnie chciała
    skorzystać tylko z jego cześci, może przeszła na wychowawczy itp.,
    nieważne), więc dostałeś nastepną umowę, bo poprzednia rozwiązała się z
    upływem terminu na jaki została zawarta,
    - taka sytuacja powtórzyła się ileś tam razy - to zgode z prawem,
    - w końcu pracodawca uznał, że nie opłaca mu się ciągle dbać o nowe umowy i
    terminy i zamieścił w ostatniej (tej, co do której miałeś wątpliwości)
    korzystne dla siebie klauzule (o tym okresie skrócenia i wydłużenia) oraz
    informację o możliwości rozwiązania za wypowiedzeniem, wszystko zgodnie z
    prawem. I ty tę umowę podpisałeś.

    Teraz są nastepujące możliwości:
    - wypowiadasz ją w ustawowym terminie 3 dni roboczych i umowa się
    rozwiązuje;
    - pracodawca wypowiada ci ją w ustawowym terminie 3 dni roboczych i umowa
    się rozwiązuje;
    - pracownica wraca z urlopu i umowa się rozwiązuje;
    - umowa obowiązuje do momentu wystąpienia którejś z wyżej wymienionych
    sytuacji.

    Jeśli mam rację, to szkoda, że nie opisałeś sytuacji sensownie od razu,
    jeśli nie mam - to opisz jesli chcesz.

    > Czy moze sie myle co do roznicy miedzy rozwiazaniem a wygasnieciem ?
    Przepraszam, ale trzeci raz nie chce mi się pisać tego samego. Znajdziesz w
    KP.

    > Nie zlozylem wypowiedzenia, od kadrowej uzyskalem informacje ze pracuje do
    > konca trwania umowy.
    I miała rację. Uzasadnienie w linkach, które podałem.

    --
    Jotte