PracaGrupypl.praca.dyskusjeKoszty pracy pracodawcy widziane oczami "Lewiatana" - żenada › Re: Koszty pracy pracodawcy widziane oczami "Lewiatana" - żenada
    From: Any User <z...@u...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Koszty pracy pracodawcy widziane oczami "Lewiatana" - żenada
    Date: Mon, 05 Feb 2007 13:50:01 +0100

    > jest już ohydną bezczelnością i hipokryzją, o za wysokiej płacy minimalnej (to

    Ale to wcale nie jest hipokryzja. Wyobraź sobie, że masz jakąś tam kasę
    i chcesz ją zainwestować w jakiś biznes. Załóżmy, że chcesz sobie
    otworzyć warsztat samochodowy.

    1. Sytuacja, gdyby nie było płacy minimalnej:

    a) Otwierasz, zatrudniasz czterech ludzi za 400 zł brutto każdy
    (załóżmy, że się zgodzą za tyle pracować *). Daje Ci to 1600 zł brutto
    kosztów pracowniczych (dla uproszczenia załóżmy, że pensja brutto = CKP,
    czyli że nie kosztują Cię oni nic więcej, niż ich pensja brutto).

    b) Pomińmy też dla uproszczenia okres rozkręcania biznesu i załóżmy, że
    już idzie pełną parą (uwzględniając swoje możliwości i Twoje chęci
    rozwoju). Powiedzmy, że przychód po odjęciu wszystkich kosztów z
    wyjątkiem pracowniczych (bo np. na częściach zaoszczędzić się nie da)
    wynosi 6000 zł miesięcznie. Z tego 1600 zł płacisz pracownikom i dla
    siebie masz na czysto 4400 zł (to oczywiście tylko uproszczenie). Taki
    zarobek Cię satysfakcjonuje na tyle, aby ten biznes rozkręcać. Czterech
    ludzi ma pracę (warunki są, jakie są, ale jednak oni mają pracę).

    2. Sytuacja z płacą minimalną na poziomie 800 zł brutto miesięcznie:

    Liczysz, że koszty płacowe wyniosą 3200 zł brutto miesięcznie, więc dla
    Ciebie zostanie 2800 zł. Taka kwota Cię nie satysfakcjonuje, gdyż np.
    możesz zarobić gdzie indziej ~3500 zł, bez angażowania własnego
    kapitału, który inwestujesz np. w jakiś fundusz. Czterech ludzi już nie
    ma pracy.

    * Warsztat samochodowy i te wszystkie stawki pochodzą z realnego
    biznesplanu, który został stworzony ok. 10 lat temu na potrzeby kogoś z
    mojej rodziny i zarzucony właśnie z powodu płacy minimalnej. Gdyby jej
    nie było, rzeczywiście czterech ludzi by dostało pracę. A w tamtych
    warunkach byli chętni do pracy za 400 zł brutto...