-
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!fargo.cgs.poznan.pl!chl
or.kofeina.net!not-for-mail
From: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>
Newsgroups: pl.praca.dyskusje
Subject: Re: Informacje odnosnie przeprowadzenia szkolenia
Date: Wed, 23 Aug 2006 13:35:16 +0000 (UTC)
Organization: Kofeina.net
Lines: 111
Message-ID: <s...@j...kofeina.net>
References: <1...@m...googlegroups.com>
<o...@w...laptok.tlp> <echalq$na3$1@news.onet.pl>
<s...@j...kofeina.net> <echerc$6hm$1@news.onet.pl>
Reply-To: j...@k...net
NNTP-Posting-Host: chlor.kofeina.net
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: chlor.kofeina.net 1156340116 31961 194.114.145.51 (23 Aug 2006 13:35:16 GMT)
X-Complaints-To: u...@k...net
NNTP-Posting-Date: Wed, 23 Aug 2006 13:35:16 +0000 (UTC)
User-Agent: slrn/0.9.8.1pl1 (Debian)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.praca.dyskusje:189123
[ ukryj nagłówki ]Dnia Wed, 23 Aug 2006 13:40:26 +0200, Irving Washington <lp.po@kyzcbos_m.wspak.pl>
w <echerc$6hm$1@news.onet.pl> napisał:
> Użytkownik "Jakub Lisowski" <j...@S...kofeina.net> napisał w
>>> Spotkaj się z całą grupą i daj im się bezpiecznie wypowiedzieć na temat
>>> swoich umiejętności, np. daj każdemu marker. Teraz niech wszyscy razem
>>> podejdą do tablicy i określą swoje umiejętności w danym temacie na
>>> jakiejś
>> Duża tablica.
> Zwykły flipchart. Na nim skala od 1 do 5, opis skali (co znaczy dana ocena).
> Uczestnik podchodzi i stawia kropkę.
Uważaj, ja odniosłem wrażenie, że inicjator wątku jest zatrudniony jako
informatyk biurowy i ma zrobić szkolenie dla
kolegów/koleżanek/kołorkerów, tam może nie być czegoś tak zaawansowanego
jak flipchart.
>>a osoba
>> uważa, że wie ile powinna i jej to wystarczy.
> Może mało precyzyjnie się wyraziłem. Wywiad grupowy ma zdiagnozować
> przekonania na temat własnej wiedzy, problemy i oczekiwania. Ankieta -
> poziom umiejętności. Ankieta może być testem.
Jeżeli to jest szkolenie wewnetrzne, to albo ankietę i test przeprowadzi
się w trakcie pracy - oznacza to zmarnowanie kilku godzin pracy biura,
dodatkowo może to zaowocować tym, że wyniki ankiety będą drastycznie
niższe od rzeczywistych umiejętności w przypadku braku motywacji do
poprawnego (zgodniego ze stanem faktycznym wiedzy) rozwiązania zadań.
>> A i tak moga być osoby, którym to wisi.
> Na tym polega praca trenera, żeby przekonanie owo zmienić. Oczywiście nie w
> przypadku osób zorientowanych tylko na uczestnictwo edukacyjne (activity
> oriented).
<cytat>
zajmuje sie w firmie informatyka, bede za jakis czas
przeprowadzal podstawowe szkolenie pracownikow w zakresie informatyki w
przedsiebiorstwie
</cytat>
Jeżeli jest trenerem, ok, jezeli informatykiem biurowym, może mieć
drastycznie pod górkę.
[ ... ]
> No to masz potrzebę szkoleniową. Pierwszy krok do zaprojektowania szkolenia.
Teraz opiszę środki, które mogłyby zaowocować dokształceniem się owej kobiety:
- przypomnienie jej, że miała podręcznik do Worda, i żeby se doczytała
- pojechanie po premii uznaniowej - nie w gesti nauczającego
.
Inne środki są absolutnie nieskuteczne z powodu iścia po linii
najmniejszego oporu przez ową panią - do bieżącej pracy jest doskonale
przygotowana.
>>>> Nie ściemniaj, jesli nie wiesz od razu.
>>> Jeśli czegoś nie wiesz - zapytaj grupę. Nikt nie jest alfą i omegą a
>>> wypracowanie rozwiązania przez grupę lepiej zapadnie im w pamięć niż
>>> podczas
>>> miniwykładu.
>> A jak grupa nie będzie wiedziała, albo grupie nie bedzie się chciało?
> Zgodnie z efektem synergii powinna wiedzieć lub wypracować rozwiązanie,
> jakie jej pomoże się dowiedzieć.
Zakładasz minimum współpracy u szkolonych - że oni będą chcieli się
czegoś dowiedzieć na tym szkoleniu.
>> Główne pytanie - ile osób szkolisz, co robia na codzień te osoby.
> Dużo szkolę. Jestem certyfikowanym trenerem. Osoby, które szkolę robią
> rzeczy b. różne. Informatyków też szkoliłem.
A, sorry, skrót myślowy. To pytanie było do inicjatora wątku.
W to, że osoby które idą na _płatne_ szkolenie, z którego potem moga być
rozliczone i w zależności od efektu tego rozliczenia mogą odebrać pewną
ilość bodźców negatywnych, jestem w stanie uwierzyć i się z tym zgodzić.
Natomiast sytuacje, w której w biurze organizuje sie szkolenie przez
pracownika tego biura dla pracowników tego biura daje możliwości
olewactwa.
>> tłumaczyłem kiedys jednej kobiecie,
>> że komputery są w sieci i na prawdę mozna ściągnąć plik z jednego na
>> drugi. Grochem o ścianę. Siedziała kiedyś i klepała papier z kasety,
>> jakieś 5 godzin, potem nagrała na dyskietkę, zamknęła worda, poszła na
>> inny komputer, wsadziła dyskietkę żeby przekonaćsię, że plik ma 0
>> długość. Ofkoz niczego ją to nie nauczyło.
> Może trzeba było dać jej samej spróbować? To, czego się doświadcza uczy
> lepiej niż to co się słyszy. (odpowiednio: zapamiętuje się: 90% i 10%)
Ona nie chciała samej spróbować.
Jeżeli nie ma motywacji, najczęściej pieniężnej, niewiele osób chce
się szkolić tak o, dla samego zdobywania wiedzy.
Dodatkowo wizja wystąpienia mechanizmu 'pracownik został przeszkolony,
więc możemy od niego wymagać więcej za te same pieniądze w tym samym
czasie' spowoduje reakcję alergiczną na jakiekolwiek szkolenia.
Innym przypadkiem jest zlecenie szkolenia zatrudnionemu na stanowisku
informatyka/tonerowegp synaszwagra, co może prowadzić do a) żenadnego
poziomu szkolenia, b) żenadnego i demoralizującego przepływu gotówy, c)
powodu reakcji alergicznej opisanego powyżej.
Reasumując: osoba która musi przeprowadzić szkolenie musi dokładnie
poznać, co robią osoby, i znaleźć _proste_ sposoby na to, aby osobom
robiło się szybciej i wydajniej, wtedy wszyscy będą zadowoleni -
pracujący - bo mniej się narobią, a może nawet będą wydajniejsi,
prowadzący szkolenie, bo na coś się przydał i zlecający szkolenie -
kierownictwo - bo podwładni coś z tego szkolenia wynieśli.
ja czyli jakub
--
Z zaparkowanego Forda Fulkersona wysiedli generał Grant i porucznik
Revoke.
Następne wpisy z tego wątku
- 23.08.06 14:29 Jakub Lisowski
- 23.08.06 16:45 Sławomir Szyszło
- 23.08.06 19:23 Irving Washington
- 23.08.06 19:35 Irving Washington
- 23.08.06 19:48 Irving Washington
- 23.08.06 20:23 Jakub Lisowski
- 23.08.06 20:42 Irving Washington
- 24.08.06 06:48 thomas
- 24.08.06 14:40 Irving Washington
- 25.08.06 06:10 thomas
Najnowsze wątki z tej grupy
- Pedalskie ogłoszenia na rządowej s. WWW oferty.praca.gov.pl:443
- Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- Ile powinien trwać tydzień pracy?
- Jakie znacie działające serwery grup dyskusyjnych?
- is it live this group at news.icm.edu.pl
- praca 12/24
- 5 minut przerwy przy komputerze
- raczej już nigdy nie będę pracował w Polsce
- Stanowiska sztucznie tworzone
- Re: SOLUTIONS MANUAL: Optical Properties of Solids 2nd Ed by Mark Fox
- zapłata
- Re: Cwana cwaniurka czyli niemieccy oszuści.
- Re: Cwana cwaniurka czyli niemieccy oszuści.
- Jawność zarobków wszystkich
- rozmówki przy wódeczce...
Najnowsze wątki
- 2025-01-17 Warszawa => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-01-17 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-01-17 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-17 Warszawa => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-17 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-01-17 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-17 Warszawa => Developer .NET (mid) <=
- 2025-01-17 Ostrów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2025-01-17 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-17 Wróblewo => Analityk finansowy <=
- 2025-01-17 Żerniki => Specjalista ds. Employer Brandingu <=
- 2025-01-17 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-17 Warszawa => Helpdesk Specialist <=
- 2025-01-17 Kraków => User Experience Designer <=
- 2025-01-16 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=