PracaGrupypl.praca.dyskusjeobcięcie wynagrodzenia za karę › Re: obcięcie wynagrodzenia za karę
    From: "Dorota" <d...@o...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: obcięcie wynagrodzenia za karę
    Date: Wed, 25 Jan 2012 13:26:45 +0100

    "Jackare" <1...@t...com.pl> napisał w wiadomości
    news:jfoqps$6me$1@node2.news.atman.pl...

    > Pracodawca może nałożyć na pracownika karę porządkową. Kara porządkowa
    > dotyczy określonych sytuacji a jej nałożenie odbywa się wg określonej w KP
    > procedury. Niespełnienie tej procedury otwiera pracownikowi drogę do w
    > zasadzie wygranego procesu w sądzie pracy.

    A jak wyglądać może taka kara porządkowa?

    > Myślę że biorąc jako niepodważalny i zaistniały dowód - fakt obicięcia
    > wynagrodzenia dałoby się też udowodnić mobbing.

    No niby tak, ale kolokwialnie mówiąc - na tego człowieka nie ma już sił.
    Pojawił się przy tym dość swoisty paradoks, bo pracodawca nie ma
    najmniejszego zamiaru go zwolnić, ponieważ jest dobry w tym co robi.
    Niestety, bardzo często mu się zdarza_niektórych_zadań nie kończyć albo
    robić "po swojemu". Upomnienia nic nie dają. Współpracownicy są wkurzeni (bo
    część niedokończonych zadań i spraw spada na nich), pracodawca rzuca mięsem,
    ale rozwiązać umowy nie chce.
    Innymi słowy - co można legalnie iz zgodnie z prawem zrobić w takiej
    sytuacji, żeby pracownik poczuł to na własnej skórze. Przyszła mi do głowy
    właśnie taka kara finansowa, bo to każdego zawsze najbardziej boli.
    Pracodawca może oczywiście iść w drugą stronę i powiedzieć, że chciał
    przyznać podwyżkę czy premię, ale ze względu na zaniedbania tego nie zrobi;
    tylko, że to jest "kara" za bardzo odroczona w czasie.

    > W każdym innym przypadku, na potrącenie z podstawy wynagrodzenia musi być
    > zgoda pracownika i to najlepiej pisemna.

    Czyli jeśli pracodawca powie "Kaziu, jeśli jeszcze raz schrzanisz to
    zadanie, to potrącę Ci z pensji xxx zł" i da Kaziowi do podpisania
    oświadczenia, że ten zgadza się na takie warunki, a Kazio to podpisze, to da
    się to "przepchąć" w ten sposób?

    > Pracodawcy bez zgody pracownika nie wolno tknąć określonego w umowie
    > wynagrodzenia, nawet na poczet pokrycia szkód wyrządzonych przez
    > pracownika

    No właśnie też mi się coś takiego wydaje.
    Nie można chyba nawet potrącić zaliczki czy pożyczki bez zgody pracownika.

    Z pozdrowieniami
    Dorota