PracaGrupypl.praca.dyskusjekary dla pracodawców mają być zaostrzone › Re: kary dla pracodawców mają być zaostrzone
    From: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: kary dla pracodawców mają być zaostrzone
    Date: Thu, 8 Mar 2007 13:25:45 +0100

    W wiadomości news:slrneuvu8d.ha.januszek@lexx.eu.org januszek
    <j...@p...irc.pl> pisze:

    > To bzdura jest a nie żaden argument
    Masz prawo mieć coś, co wydaje ci się być twoim zdaniem, ale przydałoby się
    przede wszystkim nieco wiedzy.
    Przykład, który podałem jest powszechnie znany, a użyty został dlatego, że w
    naszym kręgu kulturowym jest silnie przerysowany. Niemniej w kręgu
    kulturowym z którego się wywodzi i w którym funkcjonuje stanowi element
    codzienności i działa skutecznie.
    Stąd wysoka (nie zaś "okrutna") kara finansowa za łamanie prawa pracy - i
    tego właśnie nie udało ci się zrozumieć - kara mogąca zachwiać istnieniem
    firmy wykroczenie popełniającej pełniłaby rolę odstraszającą, szczególnie w
    razie zaistnienia przypadków jej egzekwowania. Kara nie ma bowiem pełnić
    roli zemsty lecz hamulca.

    > bo cała idea okrutnych kar za błache
    > przestępstwa rozbija się o uczciwość tych, którzy te kary nakładają a
    > wtedy zaczyna działać inny mechanizm im wyższe sankcje karne tym
    > rynek łapówek za ich ominięcie staje się większy.
    Stąd należałoby wysnuć wniosek (jakże idiotyczny), że kary powinny być jak
    najmniejsze aby wyeliminować łapówki.

    > Nawiasem mówiąc, ze
    > statystyk przestępstw wynika, ze gdyby za każdą kradzież karano
    > ucinaniem rąk to 4/5 ludzi na tej planecie nie miałoby co najmniej
    > jednej ręki.
    A teraz jeszcze tylko jakieś wiarygodne źródło tych statystyk, aby nie wyjść
    na zmyslającego farmazony.

    > Co do głównego wątku - gdyby Sprawiedliwość w naszym kraju była zdrowa
    > nie było by potrzeby nakładać ustawowych kar dla pracodawców bo
    > oszukiwany pracownik najnormalniej w świecie poszedł by do prawnika a
    > ten by już mu wygrał w Sądzie takie odszkodowanie, że Pracodawca
    > musiałby wywolane tym straty odrabiać bardzo długo ;)
    Mylisz dwie rzeczy. Urzędową karę za przekroczenie przepisów (przykładem
    mandat za spowodowanie kolizji drogowej) i odszkodowanie dla strony, której
    wyrządzono szkodę.

    > Czyli mechanizm
    > musialby dzialac tak, ze beneficjentem jest tu pokrzywdzony a
    > odszkodowanie dla niego pochodzi od osoby nieuczciwej a caly proces
    > odbywa sie z pomoca jakiegos organu Panstwa.
    Tak jest cały czas, jedynie wysokość odszkodowań jest ustanowiona na dość
    symbolicznym poziomie. No ale nie mogą być ogromne, bo - jak sam
    twierdziłeś - zaczną wtedy działać mechanizmy łapówkarskie. ;))

    --
    Jotte