PracaGrupypl.praca.dyskusjeFinansowe przyczyny bezrobocia › Re: KLUS, ZATRUDNIJ MNIE !!!
    From: <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: KLUS, ZATRUDNIJ MNIE !!!
    Date: Sat, 13 Mar 2004 11:00:47 +0100

    news:23b7.00000945.40522ffb@newsgate.onet.pl...

    > stosujac sie do pow. przykladu:
    > - kto zainwestowal czas i srodki w zasadzenie i pielegnacje tych drzew?

    Pracownicy sadzili drzewa i je pielegnowali.

    > - kto poniosl ryzyko kiepskich plonow (na poziomie 1 owoc z drzewa)?

    Tu ryzyko ponosza wszyscy, bo i pracownicy nie beda mieli zbiorow, z ktorych
    beda mogli korzystac i ten wlasciciel, bo i jemu zabraknie zbiorow do
    osobistej
    konsumpcji.

    > Przedsiebiorca inwestuje w przedsiewziecie swoje zasoby, ponoszac ryzyko
    > calkowitej ich utraty.

    Swoje zasoby mowisz?
    A czym sa one, surowcami, maszynami, budynkami, ktore stworzyli pracownicy.
    Ile jedna osoba moze wybudowac/stworzyc przez cale swoje zycie?

    Czy np Kulczyk, Gudzowaty wlasnymi rekami mogliby wybudowac/stworzyc maszyny
    o rownowartosci swojego majatku?
    Jesli nie, to czym oni ryzykuja, ze utraca mozliwosc kierowania innymi
    ludzmi, ktorzy
    maja im tworzyc majatek (budowac budowle, maszyny...)

    > I za to ryzyko dostaje premie w postaci "wartosci
    > dodatkowej" (bo lubisz Marksa). Lub - nie dostaje i traci w calosci lub w
    > czesci zainwestowane srodki, jesli przedsiewziecie nie wypalilo.

    Chyba sie zgodzisz, ze dla calej gospodarki nie ma czegos takiego jak
    dodatnia
    roznica miedzy wplywami a wydatkami.
    Wiec nie ma premi w postaci owej nadwyzki miedzy wszsytkimi wplywami ze
    sprzedazy,
    a wszystkimi wydatkami wszystkich firm.

    > Pracownik - inwestuje tylko swoja prace, ktora zostaje oplacona
    niezaleznie od
    > efektow przedsiewziecia.

    Jesli fizyczne srodki produkcji (surowce, maszyny...) nalezalyby do
    pracownikow,
    to przy produkcji na zamowienie, nic by nie ryzykowali.
    Produkcja mialaby zbyt, bo bylaby zamowiona.

    > Dostrzegasz roznice?

    Dostrzegam, ale blad lezy w tym, ze dopoty srodki produkcji beda nalezaly do
    grupki, to ta grupka razem wzieta nie uzyskuje premii (dodatniej roznicy
    miedzy
    wszystkimi wplywami a wydatkami tych wszystkich firm),
    jesli system bankowy jej
    nie pozmoze, czy jesli jej nie udzieli kredytow i jesli Bank Centralny nie
    wyemituje
    nowych biletow platniczych.

    > pozdrawiam,

    Klus