PracaGrupypl.praca.dyskusjepytanie o opinię › pytanie o opinię
    From: "Blady" <b...@i...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: pytanie o opinię
    Date: Fri, 5 Aug 2005 09:01:39 +0200

    Jestem zatrudniony na umowę o pracę na czas nieokreślony w firmie X. Pracuję
    w tej firmie od dwóch lat zajmując się pozyskiwaniem nowych klientów i
    utrzymywaniem kontaktów handlowych z zainteresowanymi. Nadmieniam przy tym,
    że ogromną większość klientów z mojego rejonu pracy, obecnych w bazie danych
    firmy X, jest dziełem mojej pracy, ponieważ jako jedyny w firmie zajmuję się
    penetracją terenu województw: wielkopolskiego, lubuskiego i
    zachodniopomorskiego.

    Zaniepokojony coraz gorszą organizacją, zarządzaniem i funkcjonowaniem firmy
    X, które powodują spadek zainteresowania oferowanymi produktami,
    postanowiłem podjąć kroki w celu znalezienia nowej pracy. Otrzymałem w ten
    sposób ofertę pracy w firmie konkurencyjnej wobec firmy X i stosownie do
    przepisów Kodeksu Pracy złożyłem wypowiedzenie, zgodnie z którym mój
    stosunek pracy ustanie z dniem 31 sierpnia 2005 r.

    W wyniku złożenia wypowiedzenia przez kilka osób na podobnym stanowisku,
    pracodawca wymaga ode mnie podpisania umowy o zachowanie tajemnicy
    informacji programowych, a w szczególności:

    - danych klientów firmy X
    - obowiązującego cennika i udzielenia upustów w kontraktach handlowych z
    kontrahentami
    - wszystkich danych technicznych dotyczących maszyn i parametrów (DTR) ,
    które w swojej

    ofercie handlowej posiada firma X
    - schematu funkcjonowania i organizacji firmy X przede wszystkim działu
    zbytu i serwisu
    - danych w przedmiocie prowadzonej statystyki awaryjności poszczególnych
    produktów oferowanych przez firmę X.

    Ponadto zobowiązuje mnie do oświadczenia iż "zwróciłem firmie X i nie
    posiadam żadnych dokumentów i innych materiałów dotyczących tajemnicy
    przedsiębiorstwa X z jakimi miałem kontakt, które sporządziłem, zebrałem,
    opracowałem lub otrzymałem w czasie trwania umowy albo w związku lub przy
    okazji jej wykonywania, włączając w to ich kopie, odpisy, a także zapisy na
    innych nośnikach zapisu, najpóźniej do dnia rozwiązania lub wygaśnięcia
    umowy. W przypadku naruszenia przez mnie tajemnicy przedsiębiorstwa lub nie
    zwrócenia dokumentów opisanych w pkt 3 oświadczenia zobowiązany będę do
    zapłaty kary umownej w wysokości 50.000 zł. Niezależnie od powyższej kary
    Pracodawca uprawniony będzie dochodzić odszkodowania na zasadach ogólnych."

    Ponieważ wyżej wymienione zapisy, a zwłaszcza korzystanie z danych klientów,
    których osobiście pozyskałem godzą w mój interes i stanowią przeszkodę w
    uzyskaniu nowego miejsca pracy, chciałbym zadać kilka pytań, na które nie
    znalazłem odpowiedzi w stosownych ustawach:

    1) czy pracodawca miał prawo określać granice zachowania tajemnicy
    dopiero po złożeniu przeze mnie wypowiedzenia?

    2) czy mam obowiązek podpisania klauzuli lojalnościowej i jakie grożą
    mi konsekwencje w przypadku odmowy?

    3) czy korzystanie z doświadczenia i nabytych kontaktów można traktować
    jako działanie na szkodę firmy X?

    czy w przypadku obowiązku podpisania umowy mam prawo domagać się
    odszkodowania?