PracaGrupypl.praca.dyskusje › Urlop szkoleniowy a szkolenie

  • 1. Data: 2007-04-21 11:37:26
    Temat: Urlop szkoleniowy a szkolenie
    Od: "pawel" <p...@n...com>

    Witam,
    firma wysyła mnie na dwudniowe szkolenie. Chcą, abym wypisał wniosek na
    urlop szkoleniowy. Dowiedziałem się również, że tym samym wykorzystam roczny
    limit 2 dni na szkolenia. Jeśli firma będzie mnie chciała wysłać na inne
    szkolenia będę, zdaniem kadrowej, musiał wziąć urlop bezpłatny. Moim zdaniem
    nie jest to prawdą. Urlop szkoleniowy przysługuje osobom, które firma
    wysłała na studia (podstawa prawna Dz. U. Nr 103, poz. 472, 29 października
    1993 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ ORAZ MINISTRA PRACY I
    POLITYKI SOCJALNEJ z dnia 12 października 1993 r.).

    Rozumowanie firmy jest takie. Wyślemy pana na szkolenie w ramach tzw, urlopu
    szkoleniowego , weżmie pan urlop bezpłayny, nie zapłacimy panu za dni
    spędzone na szkoleniu, ale jednocześnie będziemy pobierali jako firma
    profity z wiedzy, którą pan posiadł na szkoleniu.

    Poniżej treść korespondencji z moją panią kadrową. Pytanie. Czy ma rację?
    Dzięki.
    Pozdrawiam

    Do kadrowej:
    Pani stanowisko dot. wniosku o urlop szkoleniowy stoi w sprzeczności z Dz.
    U. Nr 103, poz. 472, 29 października 1993 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA
    EDUKACJI NARODOWEJ ORAZ MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ z dnia 12
    października 1993 r. To o czym mowa w w/w powinno dotyczyć tylko i wyłącznie
    osób uczących się w systemie dziennym, wieczorowym lub zaocznym , którym to
    pracodawca zleca odbycie nauki.

    Szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe, nasze szkolenie, wliczają się do
    czasu pracy i nie jest wymagany na nie wniosek o urlop szkoleniowy a już tym
    bardziej pracownik nie jest zobowiązany do skorzystania z bezpłatnego
    urlopu.

    Odpowiedź kadrowej:
    Zacznę od tego, że są dwa rodzaje szkoleń:

    1/ szkolenia obowiązkowe

    2/ szkolenia podnoszące kwalifikacje w ramach rozwoju osobistego.

    W przypadku pierwszego z rodzajów, rzeczywiście jest tak, że szkolenie jest
    zaliczane do czasu pracy.

    Na szkolenie, które jest szkoleniem podnoszącym kwalifikacje w ramach
    rozwoju osobistego nie bierzesz dnia wolnego w ramach urlopu wypoczynkowego,
    tylko w ramach urlopu szkoleniowego. Art.17 KP mówi " pracodawca jest
    zobowiązany ułatwiać pracownikowi podnoszenie kwalifikacji zawodowych" , co
    też czynimy dając do dyspozycji każdego pracownika dodatkowe dwa dni urlopu
    szkoleniowego, który nie jest częścią urlopu wypoczynkowego.

    Art. 17 KP jest zapisem martwym. KP nie nakłada na pracodawcę obowiązku
    zaliczania czasu szkolenia podnoszącego kwalifikację w ramach rozwoju
    osobistego. To wynika z postanowień Orzecznictwa Sądu Najwyższego.

    Zaznaczam, że szkolenie na które się wybieracie nie jest szkoleniem
    obowiązkowym, tylko jak słusznie zauważyłeś szkoleniem w ramach podnoszenia
    kwalifikacji zawodowych. Jedynie w przypadku szkoleń obowiązkowych
    pracodawca ma obowiązek zaliczyć szkolenie jako czas pracy.

  • 2. Data: 2007-04-21 13:00:06
    Temat: Re: Urlop szkoleniowy a szkolenie
    Od: levy <s...@o...pl>

    Jeśli sam z siebie idziesz na jakieś szkolenie, to wtedy zakład pracy
    musi wyrazić zgodę na taki urlop. Jeśli jednak to firma wysyła
    pracownika na takie szkolenie, musi mu dać płatny urlop szkoleniowy
    (albo wpisać w dokumenty "delegacja", w zasadzie na jedno wychodzi).
    Inaczej łamie prawo (co wcale nie przeszkadza wielu firmom tak robić).

  • 3. Data: 2007-04-21 13:28:12
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f0ct31$ckm$1@atlantis.news.tpi.pl pawel

> [...]
    > roczny limit 2 dni na szkolenia. Jeśli firma będzie mnie chciała wysłać
    > na inne szkolenia będę, zdaniem kadrowej, musiał wziąć urlop bezpłatny.
    Jeśli szkolenie jest obowiązkowe to normalnie jesteś w pracy i masz płacone
    (albo delegacja jeśli szkolenie wyjazdowe na więcej niż jeden dzień). Nie ma
    mowy o żadnym urlopie szkoleniowym.
    Ale jeśli udział w szkoleniu jest jedynie propozycją pracodawcy i zależy od
    twojej decyzji, to jeżeli zdecydujesz się w nim uczestniczyć może on uznać,
    że wykorzystałeś ten łaskawy limit 2 dni na szkolenia. Może także udzielić
    urlopu bezpłatnego.
    To samo w przypadku jak sam sobie gdzieś jakieś szkolenie upatrzysz i
    zechcesz skorzystać.

    --
    Jotte

  • 4. Data: 2009-08-26 06:40:00
    Od: "Piotrdkr" <nasmieci@WYTNIJ_TObuziaczek.pl>

    Chciałbym sie podłączyć do tematu z następującą sytuacją.
    Do tej pory w firmie za każda osoba udająca się na szkolenie, wyjazd jedno lub
    wielodniowy niezależnie czy odbywało się to blisko zakładu pracy czy daleko dostawała
    delegacje.
    Teraz nagle wymyślili iż pracownik skierowany na szkolenie tzw. miejscowe czyli w tym
    samym mieście co zakład pracy będzie brał urlop szkoleniowy.
    Na dodatek słyszałem także o pomysle że w sytuacji gdy szkolenie będzie trwało mnie
    niż 8 godzin pracownik bedzie musiał odpracować brakujące godziny.

    W związku z powyższym mam pytania, czy firma:
    - może zmienić nagle delegacje na urlopy szkoleniowe ?
    - czy limit 2 dni o którym czytałem powyżej oznacza ze mogą wymusić na mnie wzięcie
    tylko 2 dni urlopu szkoleniowego na rok podczas których będe skierowany na szkolenia
    ?
    - czy podczas takiego szkolenia (urlopu szkoleniowego) przysługują mi świadczenia
    takie jak zwrot kosztów przejazdu, dieta, itp. ?

    Czy powinienem na coś jeszcze zwrócić uwagę odnośnie szkoleń widząc że zaczynają się
    takie kombinacje ?

  • 5. Data: 2009-08-26 10:59:11
    Od: live_evil <p...@o...pl>

    Piotrdkr pisze:
> [...]
    takie jak zwrot kosztów przejazdu, dieta, itp. ?

    > Czy powinienem na coś jeszcze zwrócić uwagę odnośnie szkoleń widząc że zaczynają

    Co to jest "urlop szkoleniowy" ? W KP nie ma.

    --
    live_evil

  • 6. Data: 2009-08-26 14:05:59
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pieknego dnia Wed, 26 Aug 2009 06:40:00 +0000 (UTC), "Piotrdkr"
    <nasmieci@WYTNIJ_TObuziaczek.pl> zakodowal:

    >Czy powinienem na coś jeszcze zwrócić uwagę odnośnie szkoleń widząc że zaczynają się
    takie kombinacje ?

    Polecam lekturę

    Dz.U. 1993 nr 103 poz. 472

    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i
    Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i
    warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego
    dorosłych.
    http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU19931030472&t
    ype=2

    Zwłaszcza art. 10 - za urlop szkoleniowy należy się wynagrodzenie jak
    za urlop wypoczynkowy. Dodatkowo pokrycie wszelkich kosztów związanych
    z jedzeniem i zakwaterowaniem.

    Urlop należy się na cały czas trwania szkolenia + dodatkowo na
    przygotowanie do egzaminów i naukę własną (limity w rozporządzeniu).
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded