eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaGrupypl.praca.dyskusjeZreformujmy ortografię.Dyslektycy łączcie się, bo mnie zaszczekają.Re: Zreformujmy ortografię.Dyslektycy łączcie się, bo mnie zaszczekają.
  • Data: 2005-09-13 07:38:32
    Temat: Re: Zreformujmy ortografię.Dyslektycy łączcie się, bo mnie zaszczekają.
    Od: "stokrotka" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Już na wstępie uprzedzam wszystkich czytelników, że w tekście tym są te same
    pytania co we wcześniejszej dyskusji.

    > > Człowiek inteligentny stsuje reguły, ...
    > Te ortograficzne również, z tymi dotyczącymi rozróżnienia "ó-u", "rz-ż",
    >  "ch-h" włącznie.
    1. Od regół są wyjątki.
    2. Wcześniej cytowałam słownik (poszukaj w dyskusji), który mówi, że nie da się
    odróżnić, brzmienia liter ż i dwuznaku rz, ,, u i ó , i dla większości Polaków
    h i ch.

    > > ... i zając brzmienie słowa potrafi je
    > > zapisać, choć spotyka się ze słowem pierwszy raz w życiu.
    > Jak zapiszesz słowo "wpędkiz", gdy je usłyszysz po raz pierwszy? Przez
    > "w" czy przez "f" na początku? Przez "ę" czy przez "en"? Przez "d" czy
    > przez "t"? Przez "z", czy przez "s" na końcu?
    A co to znaczy ? W jakim kontekście ?


    > > ...
    > > Czwiek nie inteligentny zapamiętuje całe słowa. Zapamiętuje "stół" i nie do
    > > końca rozumie podział na literki "s-t-ó-ł".
    > Chińczycy, Japończycy zapamiętują całe ideogramy dla poszczególnych
    > słów/sylab swojego języka. Czy to takie nieinteligentne narody?
    Nie wim czy wiesz, że mają 2 alfabety używane równolegle: obrazkowy i
    fonetyczny.


    > Wyrazy angielskie też można uważać za ideogramy oddzielone spacjami i
    > kojarzyć je w całości ze słowami języka mówionego. I to faktycznie ma
    > miejsce, (...)

    > Praktyka pokazuje, że łatwiej człowiekowi pamiętać
    > tysiące wyrazów niż stosować reguły, choćby proste.
    I to jest właśnie idiotyczne odejście od genijalnego wynalazku ludzkości jakim
    jest alfabet.
    NIe cofajmy się w rozwoju.
    Dzięki za argumenty przemawiające za reformą ortografii.

    > > Inteligentne dziecko pisze pisze powoli, ale samodzielnie.
    > > Nie inteligentne będzie mieć szalone kłopoty z napisaniem nowego słowa.
    >
    > Takie teraz czasy, że nowe słowo dziecko wpierw pozna napisane: na
    > opakowaniu zabawki, w książeczce dla dzieci, na ekranie TV czy komputera.
    Tu nie masz racji.
    Zakres słów pisanych spotykanych przez dziecko , i słów mówionych spotykanych
    przez dziecko,
    jest całkiem różny,
    co więcej część wspólna tych zbiorów jest niewielka. :)


    >
    > > ... równie ważna była by reforma:
    > > zamiana prz..... na psz......
    >
    > Jedyną sensowną reformą wydaje mi się zmiana obowiązujących metod
    > nauczania ortografii. Jakąś pamięć wzrokową każdy chyba ma: pamiętamy
    > wszyscy np. twarze pewnej ilości osób. Niech polskie dziecko pamięta
    > wzrokowo wygląd wyrazu "stół" tak jak mały Japończyk zapamiętuje
    > odpowiedni "krzaczek", albo mały John wygląd wyrazu "table". To naprawdę
    > łatwiejsze niż stosowanie reguł. A i reguły są zresztą dla ludzi... Tych
    > inteligentnych (patrz wyżej :-).
    Wybrałeś pismo obrazkowe ?
    A co z alfabetem ? Co z genijalnym wynalazkiem zapisu fonetycznego różnych
    słów ?
    Uważasz że można bez niego żyć ?
    Nie uczyli cię na historii , że wynalazek druku popchnął ludzkość do przodu ?
    A jak będzież nazywał (w piśmie) rzeczy nowe ?
    Zrobisz zdjęcie i wkleisz link ? :)



    --
    Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1