PracaGrupypl.praca.dyskusjeZreformujmy ortografię.Dyslektycy łączcie się, bo mnie zaszczekają. › Re: Zreformujmy ortografię.Dyslektycy łą czcie się, bo mnie zaszczek ają.
  • Data: 2005-09-14 08:52:00
    Temat: Re: Zreformujmy ortografię.Dyslektycy łą czcie się, bo mnie zaszczek ają.
    Od: "J. B. 29" <j...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Kira napisał(a):

    > Re to: J. B. 29 [Tue, 13 Sep 2005 08:55:55 +0200]:

    > Pardon. Probowalam to wymowic na kilkanascie roznych sposobow
    > i ja tego nie potrafie wymowic. Znaczy sie tego ćała... Jak Ci
    > taki majstersztyk przez gardlo przeszedl...?

    A potrafisz wymówić słowo "ciało"? W młodszych klasach szkoły
    podstawowej dzieci uczą się odróżniać głoski od liter, dzielą słowa raz
    na głoski, drugi raz na litery i porównują:

    ci-a-ł-o - 4 głoski
    c-i-a-ł-o - 5 liter.

    Polskie słowo "ciało" (napisane zgodnie z obowiązującą pisownią), składa
    się w wersji mówionej z 4 głosek:
    1. "ć" jak w "ćmie", tyle że zapisane dwuznakiem "ci",
    2. "a" jak w "Ali" z elementarza,
    3. "ł" jak w "łopacie" i
    4. "o" jak w "oszołomie".
    W wersji pisanej - po polsku - to oczywiście 5 liter. W zapisie
    fonetycznym, przyporządkowującym litery głoskom jednoznacznie, nie siląc
    się na specjalne alfabety stosowane przez profesjonalistów, omawiany
    wyraz to po prostu "ćało". Głupiej "maszynie", takiej jak syntezator
    mowy, musisz kazać "wymówić" - płynnie jedna za drugą - wymienione (i
    ponumerowane) wyżej głoski, żeby usłyszeć z głośnika polskie słowo
    "ciało". To głoski "c", "i", "a", "ł" i "o" zsyntezowane w słowo dadzą
    właśnie dziwoląg - "majstersztyk" :-) .

    Człowiek nie jest maszyną, ma psychikę podatną na sugestie i złudzenia.
    Ma podświadomość, nabywa odruchów i... sam nie wie, co mówi. Natomiast -
    normalnie - wie, co chce powiedzieć.