PracaGrupypl.praca.dyskusjePrawa autorskie › Re: Prawa autorskie
    From: ToJaJarek <t...@g...com>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Prawa autorskie
    Date: Sun, 2 Mar 2008 01:40:14 -0800 (PST)

    Michal napisał(a):
    > Witam,
    > Otoz jestem zatrudniony na umowe o prace (na czas nieokreslony) przy
    > wykonywaniu wizualizacji architektury. Produktem finalnym sa obrazki
    > przedstawiajace przyszle osiedla, biurowce, wnetrza mieszkalne.
    > Planuje sie zwolnic i zalozyc wlasna firme o podobnej, aczkolwiek bardziej
    > poszerzonej ofercie w stosunku do firmy, w ktorej obecnie pracuje.
    >

    > Czy musze o moim problemie rozmawiac z pracodawca czy moze reguluja to
    > jakies przepisy, do ktorych on i ja musimy sie zastosowac?
> [...]

    Niezależnie od tego co niektórzy tu piszą:

    Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych określa dwa rodzaje
    praw:
    1. autorskie prawo osobiste, to jest niezbywalne i zawsze masz prawo
    rządać swojego nazwiska "pod Twoją pracą"
    2. Autorskie prawo majątkowe: jego posiadaczem jest autor dzieła
    chyba, że dzieło (prace) zostało wykonane w ramach umowy o pracę,
    wtedy wszelkie prawa majatkowe posiada pracodawca. Drugi przypadek to
    oczywiscie pzrekazanie praw majątkowych innemu podmiotowi.

    Zgodnie z prawem, pracujac na umowie o pracę masz więć prawo pokazać
    każdą twoja pracę jednak nie masz żadnych praw do jakichkolwiek zysków
    z obrotu tymi dziełami (poza oczywiście wynagrodzeniem wynikajacym z
    umowy o pracę). Nie masz prawa bez zgody pracodawcy nawet publicznie
    pokazywać tych prac np. na swojej stronie służącej Ci np. do
    nawiazywania kontaktów handlowych możesz jednak pokazac odnośniki.

    Cokolwiek zrobisz uzgadniaj to z pracodawcą bo poza prawem autorskim
    sa jeszcze dobre obyczaje.

    Tak więc dorobek masz ale tylko tyle.