PracaGrupypl.praca.dyskusjeOFERe: OFE
  • Data: 2006-12-17 10:43:38
    Temat: Re: OFE
    Od: Immona <c...@n...gmailu> szukaj wiadomości tego autora

    Wojciech Bańcer wrote:
    > Kira napisał(a):
    >
    > [...]
    >

    > Tylko trzeba wziąć pod uwagę, że teraz mamy fajne (gospodarczo)
    > czasy, ale niekoniecznie tak musi być za 5- 10- lat. I całościowe
    > wyniki się mogą nie być aż tak zadowalające. :)

    W niektorych krajach bardzo popularne sa dwie rzeczy:

    - nieruchomosci - kupowane zwykle na kredyt, szczegolnie popularne jako
    inwestycja sa male mieszkania (kawalerki, 2-pokojowe) w dzielnicach
    studenckich - studenci zamiejscowi to grupa, ktorej sie akurat nie
    oplaca/nie moga(nie dostana kredytu) kupowac i w trakcie studiow sa
    skazani na wynajem, a popyt na nauke w dobrym uniwersytecie jest malo
    wrazliwy na wahania koniunktury, zwlaszcza, jesli klientela uniwersytetu
    pochodzi z calego swiata. Sciaganiem naleznosci, zachowaniem
    nieruchomosci w dobrym stanie i calym zarzadzaniem zajmuje sie zwykle za
    prowizje firma, wiec wlasciciel poswieca na to zero czasu.

    - udzialy w biznesie, ktory jest zarzadzany przez kogos innego i
    przynosi regularne zyski - np. kupuje sie pokoj w hotelu, auto nalezace
    do firmy wynajmujacej samochody itd. i dostaje sie pokazny procent
    zysku, jaki firma robi na danych aktywach. Bardziej ryzykowne, ale
    czesto jest to rozliczane na zasadzie wspolnej puli, tzn. wyplaty nie sa
    zalezne od tego, ile zarobil dany pokoj/samochod w danym okresie, tylko
    calosciowy zysk z posiadanych przez zewnetrznych inwestorow aktywow jest
    dzielony miedzy nich po rowno.

    Takie rzeczy kupuje sie zwykle na kredyt (zwykle, tzn. w przypadku ludzi
    zarabiajacych w okolicach sredniej) i splaca sie go do emerytury, a
    wieku emerytalnym inwestycja zaczyna przynosic zyski na czysto. Poniewaz
    inwestycja przynosi zyski juz od poczatku, splacanie kredytu nie jest
    bolesne (choc zazwyczaj trzeba dokladac male kwoty, szczesciem jest
    trafic na cos, co wychodzi na zero) i jest ciezarem do uniesienia dla
    przecietnego czlowieka, nawet rownolegle splacajacego kredyt za
    dom/mieszkanie, ktore nie przynosi zyskow finansowych.

    W Polsce jest za mala dostepnosc kredytow i tego typu ofert skrojonych
    pod mozliwosci przecietnego czlowieka, zeby to moglo dzialac, ale
    funkcjonowanie takiego systemu bardzo nakreca gospodarke - w
    przeciwienstwie do panstwowego systemu emerytalnego. Ludzie, ktorzy
    dostana emeryture z ZUSu, oczywiscie ja wydaja, ale wydaja ja w sposob
    nie bedacy inwestycja w firmy, a wplyw inwestycji i konsumpcji na
    gospodarke jest rozny.

    I.

    --
    http://nz.pasnik.pl
    mieszkam w Nowej Zelandii :) ::: GG: 7370533