PracaGrupypl.praca.dyskusjeNa rozstaju dróg stoi królewicz....kolejny test psychologiczny? › Re: Na rozstaju dróg stoi królewicz....kolejny test psychologiczny?
    From: "Aleksander Galicki" <c...@p...fm>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Na rozstaju dróg stoi królewicz....kolejny test psychologiczny?
    Date: 4 Jul 2005 16:23:11 +0200

    > narzedzi
    > To chyba zupełnie nie na temat, a ja kompletnie nie rozumiem analogii
    > pomiędzy dyskusją na temat "magia w biznesie" a "sprzedaż narzędzi
    > testowych". Proszę o manuala.

    Lopatologicznie: ludzie podejmujacy decyzje w biznesie nie sa komputerami i
    podejmuja sporo decyzji opartych na wierze. Droga od takich decyzji do
    bankructwa/porazki nie jest tak krotka i prosta by mozna bylo mowic zbawiennej
    kontroli rynku i takich tam. A teraz popatrz na casus uzywania
    psychometrycznych testow na potrzeby rekrutacji. Psychometria nie ma zadnych
    sensownych podstaw naukowych. Z tego co wiem to proby uzycia statystyki na
    potrzeby psychometrii sa dosc mlode a sam Koch nie przedstawil nawet
    statystycznych argumentow na poparcie sensownosci interpretacji swojego testu.
    Z tego co wiem, to test Kocha dalej nie doczekal sie powaznych statystycznych
    badan (*). Zatem albo psychologowie posiadaja jakies "dowody" o ktorych ja nie
    slyszalem albo uzycie baumtestu przy rekrutacji opiera sie na wierze
    psychologa, ze jego interpretacja jest racjonalna. Kupila Twoja firma od PTP
    ten baumtest, ale czy kupila jakies racjonalne uzasadnienie tego, ze
    cieniowanie drzew z odpowiedniej strony wskazuje na to i owo?

    A.

    (*) juz nie bede pisal o tym, ze sama statystyka jak na razie nie doczekala sie
    sensownych podstaw teoretycznych