PracaGrupypl.praca.dyskusjeMoje 3 grosze o ofertach pracy w PolsceRe: Moje 3 grosze o ofertach pracy w Polsce
  • Data: 2004-12-22 19:13:48
    Temat: Re: Moje 3 grosze o ofertach pracy w Polsce
    Od: "Immona" <c...@W...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "jaQbek" <j...@n...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:cqcgf5$is9$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Ale jak wchodze do sklepu i widzę, że rzeczy są nie na moją kieszeń, to
    > wychodzę, a nie próbuję się targować. Natomiast pracodawca woli stracić
    > czas
    > na rozmowę z kandydatem, który jak się na końcu okazuje jest
    > zainteresowany
    > pracą ... ale za kilka razy większe pieniądze ...

    Informacja o placach jest traktowana w Polsce jako tajemnica firmowa ze
    wzgledu na to, ze jest widziana jako cos waznego dla konkurencyjnosci firmy.
    W skrocie: przy stanowiskach specjalistycznych - konkurencja wie, za ile
    mozna "podkupic" pracownika z danej firmy. Przy stanowiskach niskoplatnych -
    firma zdradzajac fakt niskich pensji zaszkodzilaby swojemu image wsrod
    klientow/kontrahentow, ktorzy tez przegladaja ogloszenia.

    Roznica miedzy PL a tym "bardziej cywilizowanym swiatem" wynika w czesci
    tego, ze w Polsce place na tych samych stanowiskach bywaja bardzo
    zroznicowane zaleznie od firmy - z bardzo duzym rozziewem w zaleznosci od
    np. tego, czy firma jest polska, czy zagraniczna, jaka jest strategia
    wlascicieli, jaka jest sytuacja finansowa firmy. Na Zachodzie stawki na te
    same stanowiska sa dosc wyrownane i powszechnie znane.

    I jeszcze jedna wazna roznica: na Zachodzie, nawet pracownik supermarketu z
    najnizsza pensja moze przezyc samodzielnie. U nas, za 824 brutto ktos bez
    wsparcia rodziny lub wlasnego mieszkania znajduje sie w slusznej spolecznej
    opinii ponizej granicy godnego ludzkiego zycia. Dlatego wplyw na wizerunek
    firmy moze byc bardzo zly w przypadku ujawnienia publicznie pensji takiej
    wysokosci, podczas gdy najnizsze place na Zachodzie zapewniaja zycie takie,
    ze nie budzi to spolecznego oburzenia.

    Bardzo mi sie spodobal jeden szef firmy, ktory powiedzial, ze on nie
    przyjmuje do wiadomosci czegos takiego jak najnizsza krajowa. :) (w
    pozytywnym sensie, tzn. nie wyobraza sobie dac komus tak malo).

    I.