PracaGrupypl.praca.dyskusjeLojalka › Re: Lojalka
  • Data: 2003-09-12 13:21:03
    Temat: Re: Lojalka
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    <w...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Dobra, będąc pracodawcą zawieram z pracownikiem umowę o zakazie
    konkurencji po
    > ustaniu stosunku pracy i przewidujemy odszkodowanie w wysokości 10 % jego
    > wynagrodzenia. I właśnie dochodzimy do tego co napisałeś - odpwoiedni
    przepis
    > kp. przewiduje, że odszkodowanie nie może być niższe niż 25 % i w tym
    > zakresie "broni interesów pracownika". Powoduje to sytuację, w której
    > ta "nasza" umowa nie jest nieważna, a jedynie ten jej zapis, który mówi o
    > wysokości odszkodowania zostaje zastąpiony postanowieniem par. 3, który
> [...]

    Niestety, ale jesteś w błędzie.

    1. Zawarta została umowa (w pierwszym poście). W tej umowie pracownik
    zobowiązał się, że nie będzie podejmował działalności konkurencyjnej w
    czasie trwania pracy i przez dwa lata potem. Taki jest fakt.

    2. Ta umowa jest jak najbardziej ważna, gdyż nikt nie broni pracownikowi nie
    pracować u konkurencji, nawet po ustaniu stosunku pracy !

    3. Jest pytanie tylko, czy ta umowa o zakazie konkurencji jest umową na
    podstawie 101.2 KP. Jest to bardzo ważne, gdyż tylko w tym przypadku
    pracodawca może dochodzić odszkodowania w razie złamania przez pracownika
    umowy.

    4. Otóż nie jest, gdyż KP wyraźnie określa jak ma wyglądać zawarcie takiego
    umowy
    a) musi być w formi pisemnej
    b) musi zawierać (określać) czas trwania zakazu
    c) musi zawierać (określać) wysokość odszkodowania.

    5. Bardzo istotny jest punkt c) gdyż nie chodzi tylko o wysokośc
    odszkodowania, ale także wyraźną deklarację pracodawcy wypłacania tego
    odszkodowania ! Powinien być albo wyraźnie przywołany KP 101/2, albo jakaś
    deklaracja nawet bez określania wysokości, ale coś na pewno musi być.

    6. Tutaj nic takiego nie ma - jest tylko jednostronna deklaracja pracownika.
    Nie ma tutaj deklaracji drugiej strony o chęci wypłaty tego odszkodowania.
    Może jest wpisane w tej częsci umowy, której kolega nie z początkowego postu
    nie wkleił.

    7. Moim zdaniem ta umowa nie jest umową o zakazie konkurencji po ustaniu
    stosunku pracy w myśl KP - jest tylko jednostronną deklaracją pracownika, że
    nie będzie tego robuił.