PracaGrupypl.praca.dyskusjeLojalka › Re: Lojalka
  • Data: 2003-09-15 05:28:37
    Temat: Re: Lojalka
    Od: "" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > ok, powiem inaczej. Byłam na studium i rozmawiałam bezpośrednio ze
    > specem, który tam wykładał prawo pracy. To były jego słowa: skoro nie ma
    > zawartej wysokości odszkodowania w umowie o zakazie konkurencji po
    > ustaniu stosunku pracy, umowa ta w świetle prawa jest nieważna.

    No to masz kiepskiego speca. Zadałem sobie trochę trudu i pogrzebałem w
    orzecznictwie, oto efekt:

    2001.12.17 wyrok SN I PKN 742/00 OSNP-wkł. 2002/5/4

    1. Umowa przewidująca nieodpłatny zakaz działalności konkurencyjnej po ustaniu
    stosunku pracy nie jest nieważna, lecz klauzula o nieodpłatności zostaje
    automatycznie zastąpiona przez odszkodowanie gwarantowane w art. 1012 § 3 KP.

    1999.01.26 wyrok SN U I PKN 540/98 OSNP 2000/6/218

    Przed wejściem w życie art. 1012 KP nieważna była klauzula konkurencyjna, która
    nie zawierała zobowiązania pracodawcy do wypłacania pracownikowi odszkodowania
    w okresie obowiązywania zakazu konkurencji po ustaniu stosunku pracy ... przed
    wejściem w życie art. 1012 KP nie było podstaw prawnych do powszechnego
    określania wysokości gwarancyjnego odszkodowania według standardu ustawowo
    zapewnionego pracownikom na stanowiskach kierowniczych. Wystarczyło zatem
    uzgodnienie zobowiązania pracodawcy do wypłacania pracownikowi umówionego
    odszkodowania, zważywszy że po wejściu w życie tego przepisu minimalne
    gwarantowane odszkodowanie przysługujące pracownikowi w umówionym okresie
    karencyjnym okresie wyznacza 25% wynagrodzenia otrzymywanego przed ustaniem
    stosunku pracy (art. 1012 § 3 KP).

    Paweł