PracaGrupypl.praca.dyskusjeCzy polskie uczelnie są oderwane od rzeczywistości?Re: Czy polskie uczelnie są oderwane od rzeczywistości?
  • Data: 2005-04-18 14:47:49
    Temat: Re: Czy polskie uczelnie są oderwane od rzeczywistości?
    Od: " Marek" <m...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Mir <m...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Nie mam zamiaru bronić szkół wyższych, bo mi za to nie płacą ;-) ale:
    > - popyt na dany zawód jest rzeczą zmienną dziś jest np na inżynierów parę
    lat
    > temu był na informatyków, wcześniej na marketingowców itp., a proces
    > kształcenia trwa kilka lat, trudno chyba przewidzieć z dużym
    > prawdopodobieństwem, co bedzie za kilka lat

    Biorąc pod uwagę ilość bezrobotnych w poszczególnych grupach zawodowych,
    nietrudno wyliczyć na ile lat powinien być wtrzymany nabór na niektóre
    kierunki.

    > - czy władze uczelni mają prowadzić badania ogłoszeń w prasie i na tej
    > podstawie sztucznie sterować przyjmowaniem lub nie studentów na dane
    kierunki?
    Tak. Badanie rynku pracy plus analiza struktury bezrobocia jednoznacznie
    wskazują na nadprodukcję absolwentów informatyki, prawa, zarządzania i
    marketingu, czy ekonomii. Nie jestem do końca pewien, ale wydaje mi się,
    że dotyczy to również pedagogiki i medycyny, bo najpewniejsze zawody
    po pedagogice czy medycynie, to przedstawiciel handlowy od książek, kursów,
    szkoleń (po pedagogice), oraz leków, paraleków i sprzętu medycznego
    (po medycynie).
    Nie orientuję się natomiast czy są jakieś kierunki deficytowe :)
    Biorąc pod uwagę przypadkowość wyboru kierunku studiów przez część
    absolwentów szkół średnich, zamknięcie jednych kierunków wymusiłoby
    uzdrowienie struktury zawodowej poprzez zwiększony nabór na innych :)

    > - popyt i podaż - jeśli znajdzie się duża grupa, która chce studiować
    > mniemanologię stosowaną to uczelnia otworzy dany kierunek nie zastanawiając
    > się, czy to się potem komuś do czegoś przyda
    > - idąc tym tokiem rozumowania tylko słusznych i popularnych zawodów,
    wszelkie
    > uczelnie artystyczne plastyczne, muzyczne nie powinny istnieć

    To akurat nie jest problem, bo dla kazdej uczelni istnieje minimalna
    ilość chętnych, poniżej której po prostu nie opłaca się organizować
    studiów z określonego kierunku, a wtedy chętni muszą szukać możliwości
    studiowania dalej od miejsca zamieszkania, a najbardziej zdeterminowani
    również za granicą.

    Marek