PracaGrupypl.praca.dyskusjez pełnego etatu na firmę współpracującąRe: z pełnego etatu na firmę współpracującą
  • Data: 2009-01-22 18:41:04
    Temat: Re: z pełnego etatu na firmę współpracującą
    Od: "Jackare" <j...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > w czym mam podpaść? faktury wystawiam, ponoszę koszty

    W tym że wykonujesz zlecenie na rzecz jednego pracodawcy i ta działalność
    nosi cechy stosunku pracy. To wystarczy, tym bardziej, że wcześniej łączył
    Ciebie i Twojego pracodawcę stosunek pracy.

    > nie rozumiem twojego wywodu, przcież każdy ma prawo założyć firmę i jest
    > to chyba samozatrudnienie, co to za wyrównanie zus, przecież pracodawca
    > płaci za mnie zus, a potem będę płacił za siebie sam ten zus, czemu mam
    > vatów nie odliczać
    Każdy ma prawo założyć firmę, ale nasz ustawodawca ograniczył możliwość
    pracy w oparciu o tzw samozatrudnienie czyli osobiste świadczenie pracy pod
    szyldem własnej DG dla innego podmiotu noszące cechy stosunku pracy. Jest to
    dokładnie opisane w jednej z ostatnich nowelizacji ustawy o PIT (gdzieś z
    okresu 2005-2006) - na pewno znajdziesz, np ściągając tekst jednolity
    ustawy. Wystarczy spełniać jedno z trzech opisanych kryteriów i podpada się
    pod samozatrudnienie.
    Ograniczenia te wprowadzono pod szyldem ochrony interesów pracowików ale w
    obecnej sytuacji gospodarczej należy sobie otwarcie powiedzieć że chodzi o
    ściągnięcie do budżetu większej ilości pieniędzy odprowdzanych z tytułu
    zobowiązań publicznoprawnych.
    Konsekwencje w przypadku kontroli są takie jak opisałem, a w skrócie uznaje
    się że to co wykonywałeś jako działalność gospodarczą nie było nią i w
    związku z tym nie przysługiwało ci odpisywanie k.u.p., rozliczanie vat,
    niski zus (nawet pełna stawka to niski zus w porównaniu z zusem płaconym za
    pracownika) i wszystko co się wiąże z prowadzeniem DG, czyli zwrot
    nienależne odpisanych k.u.p., zwrot nienależnie odpisanego vatu, wyrównanie
    składek ZUS i do tego kary. Prowadząc własną DG jako osoba fizyczna
    odpowiadasz za swe zobowiązania całym swoim majątkiem, więc w przypadku
    takiej sytuacji licz się z tym że Cię komornik może puścić w skarpetkach i
    wyrzucić z własnego mieszkania.
    --
    Jackare