PracaGrupypl.praca.dyskusjewreszcie praca › Re: wreszcie praca
  • Data: 2002-11-21 16:22:54
    Temat: Re: wreszcie praca
    Od: "Artur Lato" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Wojciech Skrzypinski <u...@h...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:X...@2...85.112.
    42...[...]
    [...]
    > Firmy (prowadzac normalna rekrutacje lub nie) zachecaja wiec swoja
    > zaloge do tego "przedstawiania kandydatur" znajomych osob, ktorzy ich
    zdaniem staneliby
    > na wysokosci zadania. Bazuje to na zasadzie zaufania - jesli ktos kogos
    poleca, to z
    > pewnoscia nie po to, aby sie go potem wstydzic. Oczywiscie - ta mozliwosc
    jest przez wielu
    > naduzywana. W samym fakcie, ze kilkadziesiat procent szukajacych pracy
    znajduje
    > zatrudnienie dzieki znajomosciom (i w Polsce i w USA) nie ma jednak nic
> [...]

    Oczywiście przyjmowanie przez pracodawców osób
    rekomendowanych przez znajomych jest jak najbardziej racjonalne,
    jak zresztą sprzedawanie spod lady szynki swojemu
    znajomemu zamiast pierwszemu lepszemu "pętakowi" z ulicy.
    W obu przypadkach zachowanie ludzi jest racjonalne,
    absurd wynika z nienormalnej sytuacji na rynku. Gdyby na jedno
    wolne miejsce pracy przypadało nie kilkuset szukających,
    tak jak obecnie, tylko kilku, to pracodawcy musieliby dawać
    szanse również tym "nietowarzyskim".

    W każdym razie, sytuacja ta rozwiewa mit wyznawany
    przez miliony ludzi "za komuny" (ja też do nich należałem),
    mianowicie, że w socjalizmie liczą się tylko układy
    i znajomości, a w kapitalizmie zdolności, umiejętności,
    pracowitość, itp. Tymczasem w tamtym ustroju brak
    znajomości powodował tylko, że życie było mniej wygodne,
    a w tym są one niezbędne do przeżycia (w każdym razie
    w okresie recesji).

    Pozdrawiam
    Artur