PracaGrupypl.praca.dyskusjeRe: ostrzegam przed sklepem alpinusaRe: ostrzegam przed sklepem alpinusa
  • Data: 2004-01-05 22:10:45
    Temat: Re: ostrzegam przed sklepem alpinusa
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Poniewaz dyskusja ta w wielu punktach wydaje mi sie ciekawa, postaram sie
    dorzucic moje "trzy grosze", szczegolnie dlatego, ze mam wrazenie, ze wielu
    ludzi w Polsce ma poglady, z ktorymi warto, a nawet trzeba dyskutowac.
    Z mojego punktu widzenia jedyne sensowne podejscie jest takie, ze jesli
    ktos podejmuje sie wykonywac jakas prace, to powinien to robic uczciwie
    i angazowac sie tak bardzo, jak to jest tylko mozliwe. Jesli wydaje mu
    sie, ze jego zarobek jest zbyt maly, a nie widzi szans na jego zwiekszenie
    w ramach firmy, dla ktorej pracuje, to powinien szukac innej, lepiej platnej
    pracy, lub starac sie usamodzielnic, i zarabiac w ramach wlasnej firmy.
    Kazde inne podejscie jest bezsensowne, i to niezaleznie od tego, ze
    jest ono nieuczciwe, niezgodne z umowa o prace, itd.
    Istnieje bardzo proste wyjasnienie: Jesli komus praca, ktorej sie podjal
    nie podoba sie, a nie widzi szans na zmiane sytuacji w ramach firmy, w
    ktorej dziala (lub nie chce ich dostrzec), to powinien szukac lepszej mozliwosci
    (innej pracy, podjac sie samodzielnej dzialalnosci, itd.), pracujac uczciwie
    w starej firmie i angazujac sie tak dlugo, jak dlugo jeszcze jest jej pracownikiem.
    Jest to jedyne logiczne wyjscie, bo alternatywa w postaci narzekania, zlego
    wykonywania pracy, itd. przyniesc moze tylko negatywne efekty: firma bedzie
    w gorszej sytuacji, opinia osoby tak postepujacej tylko ucierpi, dodatkowo
    jeszcze dzialania takie moga tylko zniechecic innych, nie mowiac juz o
    tym, ze osoba podejmujaca sie takich dzialan sama jest zgorzkniala i juz
    chocby z tego powodu zle sie czuje. Ten ostatni efekt jest - z mojego punktu
    widzenia - czesty bardzo w Polsce i zupelnie idiotyczny. Mozna go wrecz
    uznac za przejaw bardzo typowego dla tego kraju efektu "polskiego piekla"
    - "poniewaz mi jest zle, to jeszcze innym doloze". Ta maksyma zdaje sie
    niestety przyswiecac wielu ludziom w naszym kraju.
    Wielu ludzi jakos nie moze zrozumiec, ze zmienic wlasna systuacje mozna
    tylko przez wlasna aktywnosc, i ze tylko pozytywna aktywnosc naprawde moze
    cos sensownego dac w takiej sytuacji. Destrukcja jest oczywiscie przez
    wielu stosowana w roznych sytuacjach i w niektorych przypadkach moze nawet
    miec sens, ale akurat nie w tym. A przynajmniej nie potrafie sobie wyobrazic,
    co korzystnego mogloby wyniknac ze zlej pracy, narzekania, malkontenctwa
    itd. dla osoby, ktora rzeczy takie inicjuje (lub tez dla kogos innego).
    Moze mam malo fantazji, ale korzysci sobie jakos nie potrafie wyobrazic.
    Dyskusja na temat "godziwej placy" jest idiotyczna, jesli chodzi o gospodarke
    rynkowa. Mozna probowac ja uskuteczniac, ale zaraz natrafimy na powazne
    problemy z definicja tego pojecia, zauwazymy tez, ze to, co dla jednych
    jest godziwe, dla drugich nie jest. Kazdy powienien po prostu szukac tego,
    co uwaza za jemu odpowiadajace (niech bedzie, ze godziwe).
    Mozna oczywiscie jeszcze narzekac na system (starsi Polacy maja w tym
    niezla wprawe). Ale takze tutaj jedynym wyjsciem jest wlasna aktywnosc:
    jesli komus system sie nie podoba, to powinien dazyc do jego zmiany (akurat
    Polacy maja tu pewne  doswiadczenia), lub do zmiany miejsca zamieszkania
    na takie, gdzie system jest lepszy (z punktu widzenia szukajacego).
    Odnosze wrazenie (niestety przykre dla mnie), ze w Polsce nader powszechne
    sa postawy roszczeniowe i malkontenckie, a nie pozytywna aktywnosc, zmierzajaca
    do zmian w kierunku, ktory polepszy sytuacje ludzi, ktorzy uwazaja aktualna
    sytuacje za niedobra dla nich.
    Idee sprawiedliwego, godziwego wynagrodzenia mozna probowac realizowac
    przez zmiane systemu, ale wymaga ona najpierw sensownej definicji, potem
    jeszcze sensownej recepty na jej realizacje. Ale prawda jest niestety taka,
    ze jedynym realistycznym rozwiazaniem jest zmiana postawy: Chcesz miec
    lepiej, to wykaz pozytywna aktywnosc, a poki nie dokonales zmian, to pokazuj
    sie od jak najlepszej strony. Inaczej tylko stracisz. Ta prawda obowiazuje
    niestety takze w przypadku nieuczciwych szefow, firm stosujacych "wyzysk"
    itd. I niestety wielu ludzi poznaje ja dopiero po bolesnych doswiadczeniach,
    a jest jeszcze mnostwo takich, ktorzy nigdy nie zrozumieja, ze jest to
    jedyna sensowna metoda postepowania dla kogos, kto chce cos osiagnac w
    zyciu.
    Wieslaw Bicz
     ------===== R&D: Ultrasonic Technology/Fingerprint Recognition
     ul. Otwarta 10a PL 50-212 Wroclaw Tel.:+48 71 3296854 Fax.:+48
    71 3296852
     --------==== mailto:W...@o...pl  -=-  http://www.optel.pl