PracaGrupypl.praca.dyskusjeodmowa wychowawczego-likwidacja zakładu › Re: odmowa wychowawczego-likwidacja zakładu
    From: "wektor" <w...@i...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: odmowa wychowawczego-likwidacja zakładu
    Date: Tue, 13 Mar 2007 18:20:15 +0100

    Użytkownik "tomy" <k...@n...poland.com> napisał w wiadomości
    news:et67vv$hgt$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > żonie kończy się urlop macierzyński i napisała do pracodawcy wniosek
    o urlop
    > wychowawczy.

    Jeszcze w okresie urlopu macierzyńskiego żona powinna złożyć wniosek o
    udzielenie urlopu wypoczynkowego zaległego i bieżącego (za 2007 r. w
    pełnym rocznym wymiarze 20 lub 26 dni) BEZPOŚREDNIO po urlopie
    macierzyńskim. Pracodawca nie może odmówić udzielenia urlopu
    wypoczynkowego bezpośrednio po urlopie macierzyńskim. Następnie złożyć
    wniosek (z co najmniej 2-tygodniowym wyprzedzeniem) o udzielenie
    urlopu wychowawczego. Od chwili złożenia wniosku o urlop wychowawczy
    pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę, urlop wychowawczy musi
    zostać udzielony przez pracodawcę, bez względu na to, czy się to
    pracodawcy podoba, czy też nie podoba.
    Ani podczas urlopu macierzyńskiego, ani w czasie urlopu wypoczynkowego
    pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę.

    > Pracodawca powiedział, że nie dostanie żona urlopu bo on
    > likwiduje działalność (swoją drogą rozmawiałem z pracownikami sklepu
    i nic
    > nie wiedzą o likwidacji sklepu, także mam podejrzenie że to
    nieprawda) i
    > zaprosił żonę dzień po skończeniu urlopu macierzyńskiego żeby
    odebrała
    > świadectwo pracy.

    Inna sprawa jest przy likwidacji pracodawcy. Nie chcę się wypowiadać,
    bo nie znam szczegółów.
    Jednak tak bezpośrednio po zakończeniu urlopu macierzyńskiego nie
    można wydać świadectwa pracy, najpierw trzeba rozwiązać umowę o pracę.
    Radzę kontakt z PIP.

    > Kolejne pytanie - czy odmowe urlopu wychowawczego musi żona dostać
    na
    > piśmie?

    Tak, ale pracodawca nie może odmówić udzielenia urlopu wychowawczego,
    chyba że likwiduje działalność przed rozpoczęciem urlopu
    wychowawczego.

    > Inna sprawa żona nie miała wogole urlopu od 2004 roku czyli przez 4
    lata -
    > czy można domagać się zapłaty za niewykorzystany urlop?

    Do wykorzystania w naturze lub jako ekwiwalent po rozwiązaniu umowy o
    pracę.

    > I jeszcze co zrobić jeżeli pracodawca nie zlikwiduje sklepu tylko na
    > przyklad rozwiąże spółkę i założy nową, np. na małżonka?

    Będzie to oznaczać:
    1) albo likwidację pracodawcy i zwolnienie pracowników,
    2) albo przejęcie wszystkich zobowiązań dotychczasowego pracodawcy
    przez jego następcę, a więc również pracowników, ale wszyscy
    pracownicy powinni otrzymać wypowiedzenia umowy o pracę u
    dotychczasowego pracodawcy i propozycję zatrudnienia w nowej firmie.

    Sprawa jest trochę trudna, pracodawca prawdopodobnie chce omijać
    przepisy, dlatego doradzam kontakt z PIP.

    Pozdr

    --
    wa