PracaGrupypl.praca.dyskusjeZarobki projektanta instalacjiRe: Zarobki projektanta instalacji
    From: "Jackare" <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Zarobki projektanta instalacji
    Date: Fri, 21 May 2010 22:59:51 +0200

    Użytkownik "Papa5merf" <P...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:4bf6b020$0$2584$65785112@news.neostrada.pl...

    > skoro masz jakieś uprawnienia to sam powinieneś wiedzieć co ona są warte,
    > oraz jak się je zdobywa i co prezentują sobą normy, prawda?:O)
    (...)
    > więc weź no mi wytłumacz jaką ty z tego tytułu ponosisz
    > odpowiedzialność?:O)

    Bardzo prostą i jasno określoną. Jeżeli dopuszczę do ruchu instalację czy to
    elektryczną, czy gazową, czy grzewczą lub "zwykły" wod-kan i w wyniku jej
    niepoprawnego wykonania ktoś poniesie szkodę na zdrowiu lub utraci życie,
    mam na głowie prokuratora.
    Normy ? Normy prezentują sobą daleko idące przewidywanie mozliwych
    negatywnych skutków dla użytkownika i mają na celu m.in zabezpieczyć go
    przed ewntualnością wystąpienia tych skutów przede wszystkim poprzez
    zapobieżenie ich przyczynom.

    Czy masz np świadomość, że wykonanie instalacji wodnej powinno odbywać się
    zgodnie z okresloną sztuką i zasadami i że jedne z nich mówią o konieczności
    wykonania próby szczelności z zachowaniem określonych parametrów,
    konieczności wykonania płukania instalacji w określony sposób i konieczności
    jej zdezynfekowania przed oddaniem do eksploatacji. Potwierdzeniem
    poprawności wykonania powinien być pozytywny wynik badania wody pochodzącej
    z tej instalacji. Czy wiesz, że zgodnie z prawem budowlanym, aby dokonać
    zmian w zwykłej instalacji wodnej w mieszkaniu należałoby do odpowiedniego
    organu złożyć projekt i dokonac zgłoszenia budowy?
    A teraz spróbuj pomyśleć ilu inwestorów indywidualnych zrobiło coś takiego w
    trakcie np remontu łazienki? Żaden? No to chyba ze skąpstwa bo montaż rurek
    kosztuje X i trwa Y a wykoanie tego zgodnie z prawem i normai kosztuje 9X i
    trwa 20 lub 30Y.
    No to teraz powiedz, kto za to odpowiada ? Wg mnie inwestor a nie wykonawca,
    bo za stan budynku i jego wyposażenia odpowiada inwestor (właściciel).
    Jeżeli zlecił wykonawcy wykonanie jednej n-tej części z całości roboty, tzn
    kazał tylko wymienić rurki i TYLKO ZA TO zapłacił to kogo winić ? Może
    własciciel nie wiedział? Cóż - ignorantia iuris nocet jak mawiali
    starożytni.

    Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku klienta instytucjonalnego gdzie
    wszystkie wymagane prawem normy muszą być spełnione. Potem się ludkowie
    dziwią że remont instalacji wod-kan w 2 łazienkach w szpitalu kosztował 12
    tysięcy a pan Ziutek zrobił taki remont w domu Heńka za 1300 i że "ktoś
    okradł podatników" którzy zapłacili za remont w szpitalu. Nie okradł. Zrobił
    jak należy i wziął za to odpowiedzialność za którą pobrał odpowiednią
    gratyfikację.

    To samo się mówi o kadrze zarządzającej w firmach. Ludzie widzą tylko jedną
    stronę medalu: prezes czy dyrektor bierze 50 tys wynagrodzenia a pracownik
    1500. Tylko za co i czym odpowiada prezes a za co pracownik? Zresztą jak
    ktoś bardzo chce to może przecież zostać "prezesem" i doświadczyć tego "czym
    to się je" i jak to smakuje. Wystarczy spełnić wymagania i można "se
    poprezesować"

    > czyli certyfikaty niczego nie gwarrantują?:O)

    uprawnienia. Nie piszę o certyfikatach tylko o uprawnieniach. A każdy
    wykonuje swoją pracę zgodnie ze swym sumieniem i poczuciem
    odpowiedzialności.
    --
    Jackare