eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaGrupypl.praca.dyskusjeMystery shopper › Re: Mystery shopper
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: Irving Washington <m...@d...doPLer>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Mystery shopper
    Date: Mon, 09 Oct 2006 10:46:47 +0200
    Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
    Lines: 57
    Message-ID: <egd251$4jc$1@inews.gazeta.pl>
    References: <1...@i...googlegroups.com>
    <egcvbo$jbf$1@atlantis.news.tpi.pl>
    NNTP-Posting-Host: bzy62.neoplus.adsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1160383458 4716 83.30.70.62 (9 Oct 2006 08:44:18 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Mon, 9 Oct 2006 08:44:18 +0000 (UTC)
    X-User: sobczyk.webdesign
    In-Reply-To: <egcvbo$jbf$1@atlantis.news.tpi.pl>
    User-Agent: Thunderbird 1.5.0.7 (Windows/20060909)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.praca.dyskusje:193667
    [ ukryj nagłówki ]

    Sadika napisał(a):
    > vicek napisał(a):
    >> czy ktos moglby podac jakies informacje, co studiowac, jakie cechy
    >> powinien posiadac idealny kandydat do pracy itd.
    >
    > Cechy - złośliwy, wredny, upierdliwy, z kompleksem wyższości i niższości
    > jednocześnie, uparty i konsekwentny.
    Jedno wynika z drugiego.

    > Btw co to w ogóle za pomysł? Fuj!
    To zależy, w jakim celu to robisz. Jeśli jest to narzędzie do
    nagradzania, edukowania lub karania sprzedawców to mystery shopping jest
    dobrą techniką - etyczną i sprawiedliwą.
    Sprawiedliwą, bo osoby zasługujące na nagrodę ją otrzymują, osoby z
    deficytami uczą się, osoby jawnie łamiące firmowe zasady obsługi są
    karane, np. przez zabranie premii lub zwolnienie.
    Etyczną, bo dobry formularz oceny nie pozostawia zbyt wiele miejsca dla
    ułańskiej fantazji badającego. "Dziś wcielę się w postać wrednego
    klienta", jak chciałby to zrobić twórca wątku, odpada.

    Standardowy formularz oceny pracownika potrafi mieć od 5 do 25 stron.
    Dobrze stosowany, stanowi element systemu ocen pracowniczych. Bada nie
    tylko zachowania ale także cechy, emploi sprzedawcy, zachowanie
    firmowych procedur itd.

    Uczciwość tej techniki wymaga dawania sprzedawcom feedbacku. Np. zaraz
    po badaniu pracownicy są informowani, że właśnie wzięli w nim udział
    albo w krótkim czasie po badaniu przesyłane są im raporty. Wówczas
    "wredność" owej techniki (jak i wredność każdego zabiegu mającego na
    celu ocenianie) wydaje się mniejsza.

    Odnośnie owej "wredności": większość technik oceny wydaje się być wredna
    albo nie fair. Powodem takich odczuć o ocenianych najczęściej nie jest
    rodzaj i standardy etyczne użytej techniki tylko sam fakt bycia
    ocenianym. To nie technika lecz świadomość możliwości oceny budzi stres,
    ten zaś najłatwiej katalizować nazywając technikę wredną.


    Jeśli jednak, jak pisze twórca wątku, praca tajemniczego klienta ma się
    sprowadzać do testowania odporności sprzedawców na upierdliwość, to
    świadczy tylko o tym, że mało o technice wie lub się do niej nie nadaje.

    Po pierwsze: aby uzyskać miarodajne wyniki należy przeprowadzić badanie
    w możliwie podobnych warunkach. Jak zatem uzyskać podobne warunki, w
    przypadku gdy badający odgrywa jakieś emocje? Dziś ma dobry dzień to
    zagra dobrze, jutro będzie miał zły to zagra inaczej. Gdzie tu miarodajność?

    Po drugie: jak niby zachować obiektywność w sytuacji nawet symulowanej
    złości? Daję głowę, że taki mystery shopper, wcielając się w rolę
    wściekłego klienta, zanim wyjdzie ze sklepu poczuje się wściekły. Rola
    mają to do siebie, że się w nią człowiek wczuwa. Jak ma więc być
    jednocześnie wściekły i obiektywny?

    Itd.

    pozdrawiam
    Maciek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1