PracaGrupypl.praca.dyskusjeInformatyk/Administrator › Re: Informatyk/Administrator [OT]
  • Data: 2005-08-18 11:24:25
    Temat: Re: Informatyk/Administrator [OT]
    Od: "Immona" <c...@w...zpds.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik " Marek" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:de1d90$hfs$1@inews.gazeta.pl...
    > Immona <c.oleszkiewicz@w_ytnij.zpds.com.pl> napisał(a):
    >
    > Dla mnie też wyborcze preferencje zależne od własnego interesu i
    > zasobności
    > portfela (a więc punkt widzenia zależny od punktu siedzenia) są naturalne.
    > Problem w tym, że w III RP preferencje wyborców stanowią ewenement co
    > najmniej
    > w skali Europy - jeżeli nie Kosmosu. Nie potrafię podać przykładu osoby
    > bogatej o lewicowych poglądach na życie.

    Wierchuszka SLD do biednych nie nalezy. No chyba ze zakwestionujesz
    lewicowosc ich pogladow. Hm... nawet skrajna Szyszkowska przyznala w
    wywiadzie, ze nie jechala od bodajze 10 lat ani metrem, ani autobusem, tylko
    jezdzi autem i taksowkami. Trudno to uznac za jakies wielkie bogactwo, ale
    do zycia skromnego i ubogiego sie to zdecydowanie nie kwalifikuje.

    > Ale człowiek, któremu upadek PRL-u
    > sprowadził klęskę finansów, a on głosuje na tzw. formacje prawicowe, jest
    > dla
    > mnie wariatem lub masochistą. Bezrobotni i biedni są wszędzie naturalnym
    > elektoratem lewicującym i poza Polską jest to normalne i zrozumiałe.

    Bo Polska, podobnie jak USA (gdzie jednak jest bardzo duzo debaty
    gospodarczej) nalezy do krajow o spoleczenstwach bardziej idealistycznych
    niz praktycznych - i spoleczenstwo kieruje sie bardziej ideologia niz
    gospodarka. To znaczy, ze dla sporej grupy wyborcow wspomniana przez Tomasza
    nienawisc do komuny - albo przywiazanie do katolicyzmu - sa wazniejsze niz
    kwestie gospodarcze, gdy przychodzi do wyborow politycznych.

    A druga sprawa, moze wazniejsza, jest to, ze te formacje okreslane jako
    prawicowe ze wzgledu na ich antykomunizm, proreligijnosc i konserwatywne
    poglady obyczajowe sa gospodarczo bardzo lewicowe. Powczytuj sie w programy,
    a nawet bardziej - w nieoficjalna, wiecowa retoryke tych formacji. Jedyna w
    Polsce _gospodarcza_ prawica to UPR i czesc PO. Sto procent minus wyniki
    sondazowe tych dwoch to odsetek glosujacych, ktorzy pragna glosowac na
    gospodarcza lewice (na ile wierzymy sondazom). Oferta pozagospodarcza partii
    gospodarczo lewicowych jest jednak tak zroznicowana, ze kazdy moze sobie
    wybrac odpowiednia wersje lewicy gospodarczej plus swoje indywidualne
    poglady na role Kosciola, kwestie obyczajowe, stosunek do przeszlosci itd. I
    ludzie wybieraja. A potem rozbieznosc ideologiczna jest wazniejsza od
    wszelkich innych zbieznosci :)

    A zaburzone to u nas jest, bo po PRLu startowalismy od zera, z wyjatkiem
    garstki oblowionych w poprzednim systemie. W krajach, gdzie kapitalizm ma
    dlugie tradycje, do wzglednego bogactwa (tzw. klasa srednia, wyzsza srednia)
    dochodza powoli, przez kolejne pokolenia, rodziny kultywujace pewien zestaw
    pogladow. Etos przedsiebiorczosci, pracy, dyscyplina, silne wspomaganie sie
    czlonkow rodziny/malej spolecznosci itd. Oczywiscie nie tylko oni, ale ich
    odsetek jest na tyle duzy, ze nie ma takiej rozbieznosci miedzy
    ideologicznym a gospodarczym usytuowaniem wielu ludzi w spektrum
    lewica-prawica, jak u nas.

    I.