PracaGrupypl.praca.dyskusjeFinansowe przyczyny bezrobocia › Re: Finansowe przyczyny bezrobocia
    From: <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Finansowe przyczyny bezrobocia
    Date: Tue, 25 Nov 2003 11:25:51 +0100

    Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:bpsvqr$jhk$1@korweta.task.gda.pl...

    > Firmy wydadzą 100 mld zł, a wróci do nich np. 120 mld zł, ponieważ taka
    > jest wartośc wyprodukowanych towarów. Wartośc ta wynika np. z tego, że
    > firmy "dzielą" sie z pracownikami ich pracą, która nie jest prostą suma
    > wdychanego przez pracowników powietrza i zjedzonych pokarmów - zawiera
    > np. element twórczy. Składnik ten bywa nazywany wartością dodaną, która
    > w sensie arytmetyki, którą uprawiasz bierze się "znikąd".

    Nie wroci 120 mld zl, bo jest wydane tylko 100 mld zl.
    Ale prosze mi wskazac droge tych pieniedzy, tak, ze wraca 120 mld zl.
    Masz

    FIRMY > 100 mld zl > np 50 mld zl (zakupy w firmach) > FIRMY
    ..................v
    ...............50 mld zl konsumenci (pracownicy)
    ..................v
    ...............FIRMY (zakupy konsumentow w firmach)

    Obieg sie zamknal.

    > Firmy rzadko płacą od razu, więc mamy do czynienia z kreowaniem
    > dodatkowego pieniądza - firma może coś "dostać" "za nic", może z tego
    > coś zrobić i otrzymać za to zapłatę.

    Jesli sama placi z opoznieniem np 30 dni, to i zaplate otrzyma z podobnym
    opoznieniem.

    > Zepsucie tego mechanizmu powodują gracze, którzy chcą coć otrzymać za
    > darmo - nie wynika ono z faktu, że gospodarka jest grą o sumie zerowej,
    > bo taką nie jest.

    Jesli sie rozliczacie bez posrednictwa pieniedzy, to nie jest gra o sumie
    zerowej,
    jesli przy pomocy pieniedzy, to staje sie gra zerowa.
    Przyklad rynkow fiannsowych (futures)

    Klus