PracaGrupypl.praca.dyskusjeBogata Polska, biedna Szwecja › Re: Bogata Polska, biedna Szwecja
    From: " leszek" <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Bogata Polska, biedna Szwecja
    Date: Mon, 17 Nov 2003 15:31:19 +0000 (UTC)

    Nina M. Miller <n...@p...ninka.net.usun> napisał(a):

    > =EA
    >
    > tak, ale sponsor nie decyduje, na co ida pieniadze darowane przez niego
    > na uniwersytet czy szkole;
    >
    > urzedol zas - jak np. w Polsce - decyduje o wszystkim, poczawszy od
    > zasad zatrudniania nauczycieli, wyliczania im stawki, a skonczywszy na
    > tym, jakie podreczniki beda zatwierdzone jako "obowiazkowe".
    >
    > nie musze chyba przypominac, jak piekne mozliwosci korupcji to rodzi,
    > takie zarzadzanie.

    Coś opowiadasz jakieś bajki, proponuję ze świat doktryn i ideologii zejść na
    ziemię. W Amerycie 90 % dzieci chodzi do szkół publicznych, zarządzanych na
    szczeblu stanowym. Ustawodawstwo stanowa określa długość roku szkolnego i
    dnia pracy w szkołach, wymagania promocyjne, standardy wykształcenia
    nauczycieli, transport i opieka zdrowotna oraz przepisy przeciwpożarowe. Tak
    jest w większości stanów - czy we wszystkich to nie wiem. Stwarza to
    rzeczywiście ogromne pole do korupcji i nadużyć.
    Co do podręczników i programów nauczania, to chyba masz jakieś przestarzałe
    informacje, ale decyduje nauczyciel, a nie "urzedol" - może w Ameryce tak
    jest. Jest chyba logiczne, że podręczniki muszą być jakoś zatwierdzane,
    akurat bym nie chciał, żeby na biologi moje dzieci uczono kreacjonizmu czy
    jakiegoś innego bełkotu.

    > =20

    > to mi powiedz na przkladzie malym.
    > zalozmy, ze Kowalski w swojej firmie wypracowal legalnie dochod (a wiec
    > i zaplacil panstu od tego podatek) a nastepnie ma taka zachcianke, ze
    > chce ten dochod przeznaczyc na ufundowanie szkoly.
    > Oczywiscie, to nie jedyna mozliwosc. Kowalski moze tez za swoj zysk
    > zakupic np. akcje jakiejs spolki. Ale, od tego bedzie musial zaplacic
    > podatek. Funduje wiec szkole.
    >
    > pytanie: kto placi za ta nowo postawiona szkole - Kowalski, czy panstwo?

    Czegoś nie rozumiem. Jeśli Pan Kowalski zapłacił podatek, to już zapłacił i
    drugi raz podatku nie płaci kupując akcje spółki. Może tak jest w Ameryce,
    ale w Polsce o tym nie słyszałem. Ewentualnie zapłaci, jak w akcje przyniosą
    mu zysk - to wtedy od różnicy między ceną sprzedaży i zakupu zapłaci kolejny
    podatek. Tak jest w Ameryce, a w Polsce ma chyba tak byc od przyszłego roku.

    > pytanie dodatkowe: czy jak ja wypracuje sobie zysk, przy okazji
    > oprowadzajac podatek (bo musze) - to kto ten zysk wypracowal, ja czy
    > panstwo?=20
    > a czy jak panstwo obnizy nieco podatek od mojego zysku - to kto ten zysk
    > wypracowal - ja czy panstwo?
    >
    > az sie dziwie, ze takie rzeczy trzeba tlumaczyc.

    A co za różnica. Jeśli państwo rezygnuje z części należnego podatku, to
    zarazem to funduje. Jeśli mam zapłacić komus (wszystko jedno państwu czy
    koledze z pracy) należne 100 złotych, a ten ktoś z tego rezygnuje, to tak
    jakby mi dawał 100 złotych - zgadza się ? Pieniądz taki sam - czy to są
    różne pieniądze.

    Też się dziwię, że takie rzeczy trzeba tłumaczyć.

    > podatek to HARACZ placony panstwu z zyskow wyrobionych i wypracowanych
    > przez obywateli.
    > panstwo przez sam fakt nakladania badz nie podatku zadnego zysku NIE
    > WYRABIA!!!

    Czy ty naprawdę zyje w świecie baśniowym ? Nie słyszałaś o rządzie,
    parlamencie, wojsku, policji itp itd. Koncepcja państwa jako "stróża
    nocnego" to przecież XIX wiek, a żyjemy w XXI wieku. Zamiast snuć jakieś
    utopie, to lepiej zyć w świecie realnym. Na przykład dbać o to, żeby podatki
    było niskie, ale zarazem efektywnie wydawane. Żeby "usługi" państwa były
    tanie i zarazem wysokiej jakości.

    > ono tylko laskawie odstepuje od sciagania haraczu od CUDZEGO zysku!
    > =20

    Wybacz, ale do mnie trafia język faktów i liczb, a nie język doktryn i
    ideologii. Najlepszym systemem podatkowym jest taki system, w którym podatki
    są niskie, ale powszechne, dla wszystkich dokładnie takie same, bez żadnych
    ulg, zwolnień i odpisów. Wszelkie ulgi to tylko pole do korupcji i nadużyć.
    W Ameryce, z tego wiem, to raczej mało kto jest w stanie samodzielnie
    wypełnić deklaracje, z doradztwa pewnie żyje kilkaset tysięcy ludzi -
    mogliby robić coś bardziej twórczego.