PracaGrupypl.praca.dyskusjeBogata Polska, biedna Szwecja › Re: Bogata Polska, biedna Szwecja
    From: "Nina M. Miller" <n...@p...ninka.net.usun>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Bogata Polska, biedna Szwecja
    Date: Sun, 16 Nov 2003 20:36:32 -0800
    Sender: n...@o...pl@pierdol.ninka.net

    On Fri, 14 Nov 2003 11:57:28 +0000 (UTC)
    " leszek" <s...@g...pl> wrote:

    > A sponsor si? zna ? Sponsor to nie to samo co inwestor. Równie? si?
    > nie zna (lub nie musi si? znaae) na zarz?dzaniu uczelni?.

    tak, ale sponsor nie decyduje, na co ida pieniadze darowane przez niego
    na uniwersytet czy szkole;

    urzedol zas - jak np. w Polsce - decyduje o wszystkim, poczawszy od
    zasad zatrudniania nauczycieli, wyliczania im stawki, a skonczywszy na
    tym, jakie podreczniki beda zatwierdzone jako "obowiazkowe".

    nie musze chyba przypominac, jak piekne mozliwosci korupcji to rodzi,
    takie zarzadzanie.

    > Co takiego osobliwego. Ulga podatkowa na jaki? cel jest po?redni?
    > form? finansowania tego celu. Chyba logiczne. Najlepiej mo?e w ogóle
    > znie?ae podatki.

    to mi powiedz na przkladzie malym.
    zalozmy, ze Kowalski w swojej firmie wypracowal legalnie dochod (a wiec
    i zaplacil panstu od tego podatek) a nastepnie ma taka zachcianke, ze
    chce ten dochod przeznaczyc na ufundowanie szkoly.
    Oczywiscie, to nie jedyna mozliwosc. Kowalski moze tez za swoj zysk
    zakupic np. akcje jakiejs spolki. Ale, od tego bedzie musial zaplacic
    podatek. Funduje wiec szkole.

    pytanie: kto placi za ta nowo postawiona szkole - Kowalski, czy panstwo?

    pytanie dodatkowe: czy jak ja wypracuje sobie zysk, przy okazji
    oprowadzajac podatek (bo musze) - to kto ten zysk wypracowal, ja czy
    panstwo?
    a czy jak panstwo obnizy nieco podatek od mojego zysku - to kto ten zysk
    wypracowal - ja czy panstwo?

    az sie dziwie, ze takie rzeczy trzeba tlumaczyc.

    podatek to HARACZ placony panstwu z zyskow wyrobionych i wypracowanych
    przez obywateli.
    panstwo przez sam fakt nakladania badz nie podatku zadnego zysku NIE
    WYRABIA!!!
    ono tylko laskawie odstepuje od sciagania haraczu od CUDZEGO zysku!

    > Pewnie tak, ale akurat uniwersytety to do?c szczególne instytucje i
    > nie zawsze kasa przek?ada si? na efekty. Profesorowie i naukowcy to

    no, w USA sie przeklada ;)

    > Twoim zdaniem na uniwersytetach nie ma biurokracji ? Poza tym, to z
    > tego co wiem, to akurat w USA biurokracja pa?stwowa ma opini? dobrze
    > dzia?aj?cej.

    w porownaniu z polska biurokracja to napewno.

    --
    Nina Mazur Miller
    n...@p...ninka.net.usun