PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pomysl do Nowelizacji Kodeksu Pracy

  • 1. Data: 2002-08-09 11:26:04
    Temat: Pomysl do Nowelizacji Kodeksu Pracy
    Od: "Jazon Nozaj" <j...@p...prv.argonauci>

    Czesc. Chodzi mi o zapis dotyczacy umozliwienia pracodawcy
    zawarcia nieograniczonej liczby umow na czas okreslony. Otoz,
    moj pomysl polega na skroceniu czasu wypowiedzenia dla
    pracownika do 3 dni roboczych, jesli ten jest zatrudniony na
    czas okreslony i rozwiazuje umowe na wlasna prosbe
    (niezalezenie od ilosci przepracowanych lat).

    Geneza jest taka, ze pracodawca, ktory teraz bedzie zawieral
    nieskonczona ilosc umow na czas okreslony, nie dajac
    pracownikowi komfortu psychicznego i pewnosci zatrudnienia,
    a takze uniemozliwiajac mu np. wziecie kredytu w banku musi
    zdawac sobie sprawe ze pracownik, gdy znajdzie lepsza prace
    bedzie mogl go zostawic z rozbabrana robota. Wydaje mi
    sie ze moze to w pewien sposob ograniczyc bezrobocie wskutek
    wiekszej trwalosci zatrudnienia na czas okreslony ;-)

    Pozdrawiam
    Pawel

    PS: Wiadomo dlaczego pracodawcy beda teraz nagminnie
    zawierac umowy na czas okreslony ? Dlatego ze takie umowy
    nie zobowiazuja pracodawcy do uzasadnienia wypowiedzenia,
    zawarcia konkretnej przyczyny rozwiazania i nie musza być
    poddane wczesniejszej kontroli zwiazkow zawodowych
    (gdy zwiazki zawodowe dzialaja u danego pracodawcy).

  • 2. Data: 2002-08-09 12:02:21
    Temat: Re: Pomysl do Nowelizacji Kodeksu Pracy
    Od: "Jacek" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jazon Nozaj" <j...@p...prv.argonauci> napisał w wiadomości
> [...]
    > czas okreslony i rozwiazuje umowe na wlasna prosbe
    > (niezalezenie od ilosci przepracowanych lat).

    JESTEM ZA! JESTEM ZA! JESTEM ZA! JESTEM ZA! JESTEM ZA!

    Jestem za takimi rozwiazaniami, zeby pracodawca nie blokowal mozliwosci
    znalezenia nowej pracy ani przez dlugi okres wypowiedzenia (miesiac!!!!) nie
    blokowac komus dostepu do nowej pracy.

    pzdr

    jacek

  • 3. Data: 2002-08-09 12:14:06
    Od: Lukasz Wojtów <l...@f...zamosc.pl>

    Jacek <g...@p...onet.pl> wrote:

    > JESTEM ZA! JESTEM ZA! JESTEM ZA! JESTEM ZA! JESTEM ZA!

    ja rowniez. skoro nowelizacja idzie w strone latwiejszego zwalniania pracownika
    przez pracodawce, powinno tez byc odwrotnie.
    Lukasz

  • 4. Data: 2002-08-09 12:41:22
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    > Jestem za takimi rozwiazaniami, zeby pracodawca nie blokowal mozliwosci
    > znalezenia nowej pracy ani przez dlugi okres wypowiedzenia (miesiac!!!!) nie
    > blokowac komus dostepu do nowej pracy.

    miesiac?

    w wypadku umow na czas okreslony o ile sie nie myle, to nie ma okresu
    wypowiedzenia, bo nie ma mozliwosci wypowiedzenia takiej umowy :-)
    chyba, ze jest to jakastam umowa (na wiecej niz 6 miesiecy?) i jesli zapis
    o mozliwosci wypowiedzenia jest w niej zawarty (i wtedy jest to 2 tyg. okres
    wypowiedzenia). chyba ze cos poplatalem...

    oczywiscie zawsze mozna sie porozumiec.

    oczywiscie niemozliwosc wypowiedzenia jest bolesna dla obu stron umowy.
    wiec pracodawcy wcale nie beda sie palic do umow na czas okreslony dluzszy niz
    miesiac - dwa. Czyli dla pracownika tez ,,okres wypowiedzenia'' to tylko
    doczekanie do konca umowy... zwykle (statystycznie) bedzie to zatem krocej
    niz miesiac-dwa ;-).

    niemniej bardzo mi sie podoba pomysl na mozliwosc wypowiedzenia przez pracownika
    z dnia na dzien ;)

    pozdrawiam

    romekk

  • 5. Data: 2002-08-09 12:47:57
    Od: <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > doczekanie do konca umowy... zwykle (statystycznie) bedzie to zatem krocej

    Zlosliwosc "rzeczy martwych" polega na tym, ze z reguly o mozliwosci lepszej
    pracy dowiadujemy sie w polowie okresu umowy, a oferta jest wazna
    od "poniedzialku";)

    swietny pomysl:)

    pozdrawiam

    Krzysztof

  • 6. Data: 2002-08-09 13:14:11
    Od: "Efro" <w...@w...edu.pl>

> [...]
    > czas okreslony i rozwiazuje umowe na wlasna prosbe
    > (niezalezenie od ilosci przepracowanych lat).

    Niezbyt dobry pomysl, kontrakt to kontrakt, umowa to umowa.
    Harakterystyczna cecha umow na czas okreslonyu jest to ze sa one
    ciezkie do zerwania dla obu stron.

> [...]

    > poddane wczesniejszej kontroli zwiazkow zawodowych
    > (gdy zwiazki zawodowe dzialaja u danego pracodawcy).

    No wlasnie dlatego tego typu zapisy powinny byc zniesione i powinny byc
    w gescie dobrej woli i dbania o swoj image pracodawcy. Najbardziej szkodliwe
    dla rynku pracy zapisy to:
    -odprawy(czesto zakladu pracy nie stac na nie i utrzymuje zbedne
    zatrdunienie)
    ktore czesto doprowadzaja zaklady pracy do regresu lub nawet upadlosci
    -ustawa o zwolnieniach grupowych
    -uzasadnienie, to po prostu polewanie wody
    -ustawa o dzialanosci i finansowaniu zwiazkow zawodowych

  • 7. Data: 2002-08-09 13:15:44
    Od: "Efro" <w...@w...edu.pl>

> [...]
    > poddane wczesniejszej kontroli zwiazkow zawodowych
    > (gdy zwiazki zawodowe dzialaja u danego pracodawcy).

    Hehe jezeli ktos cie zwolni przed minieciem terminu, to od razu podaj
    tego kogos do sadu, otrzymasz pensje + odstetki za okres do konca umowy ;))

  • 8. Data: 2002-08-09 13:33:57
    Od: "Jacek" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    okres
    > wypowiedzenia). chyba ze cos poplatalem...

    w przypadku umowy na czas okreslony pracodawca nie moze jej wypowiedziec,
    natomiast pracownik moze i ile wiem. pracownik moze rowniez wypowiedziec
    umowe o prace ze skutkiem natychmiastowym, ale nie wiem jakie sa tego
    skutki...

    > oczywiscie zawsze mozna sie porozumiec.

    oczywiscie, ale regulacje w KP sa po to, aby to porozumienie osiagac...

    pzdr

    jacek

  • 9. Data: 2002-08-09 13:41:39
    Od: Lukasz Wojtów <l...@f...zamosc.pl>

    Efro <w...@w...edu.pl> wrote:
    > Harakterystyczna cecha umow na czas okreslonyu jest to ze sa one
    ^
    wiem ze nie powinno sie zwracac uwagi na takie byki ale czytajac cos takiego
    mozna sie uwstecznic.
    qr... ludzie, przeczytajcie co napisaliscie _przed_ wyslaniem.
    Lukasz

  • 10. Data: 2002-08-09 18:06:44
    Temat: Odp: Pomysl do Nowelizacji Kodeksu Pracy
    Od: "Grzegorz B." <e...@g...pl>

> [...]
    > natomiast pracownik moze i ile wiem. pracownik moze rowniez wypowiedziec
    > umowe o prace ze skutkiem natychmiastowym, ale nie wiem jakie sa tego

    No właśnie, ktoś wie jakie? Pewnie niezbyt ciekawe świadectwo pracy, ale czy
    coś poza tym?
    A sam główny pomysł również popieram.
    Grzegorz