PracaGrupypl.praca.dyskusjeŚcieżki rozwoju studenta ITOdp: Ścieżki rozwoju studenta IT
    From: "Jackare" <j...@U...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Odp: Ścieżki rozwoju studenta IT
    Date: Tue, 18 Oct 2005 22:58:53 +0200

    > Interesuje mnie szczególnie czego oczekuje się od profesjonalisty:
    > -od systemów wbudowanych i automatyki przemysłowej

    Na sprzecie musisz sie znac. Te role pelnia najczesciej ludzie po elektronice i/lub
    automatyce. Oprogramowanie wbudowane pisze sie bardzo czesto blisko sprzetu gdzie
    trzeba nieraz zejsc do assemblera, czyli znac architekture procesora i peryferiow.
    Wiadomo ze kazdy sprzet jest nieco inny wiec trzeba miec umiejetnosc szybkiego i
    skutecznego wgryzania sie w dokumentacje oraz umiejetnosc pisania sobie dodatkowych
    narzedzi przydatnych do testowania i uruchamiania oraz czesto doprojektowania sobie
    jakiegos dodatkowego sprzetu - obszernosc tej tematyki zalezy od firmy jaka cie
    zatrudni, niekeidy jest taki luksus ze jest czlowiek ktory projektuje tylko sprzet i
    od strony sprzetu dorobi co sie chce, a ty tylko sobie to doprogramujesz (tak jest np
    w firme w ktorej obecnie pracuje, choc jest niewielka. U mojego poprzedniego
    pracodawcy chlopcy sobie sami wszystko musieli dziergac). IMHO trudno sie tego
    nauczyc tylko na bazie teorii. Trzeba to sobie ciezko wypraktykowac i ludzie z tej
    branzy ktorych znam siedzieli w tym od dziecka i uwazaja ze nie ma projektow "za
    trudnych". Glowny konstruktor w mojej obecnej firmie projektuje praktycznie
    elektronike w kazdym wymiarze: cyfrowke, analogowke, zasilania z naprawde ciekawa
    inteligencja, zagadnienia transmisyjne GPS/GPRS i obsluge najrozniejszych sprzetow i
    interfejsow. Wszystko to uwzgledniajac wymagania odpowiednich norm, dyrektyw UE,
    zalecen ESD, specyfiki srodowiska pracy i wspolzaleznosci pomiedzy poszczegolnymi
    komponentami. To pierszy az taki omnibus ktorego spotkalem, wczesniej spotykalem
    ludzi ktorzy sie w czyms specjalizowali (glownie cyfrowka + soft embended).
    Jedyne czego on sie nie chwyta to programowanie swoich projektow- od tego sa
    programisci, ale przeciez nie mozna robic wszystkiego bo zycia nie starczy. Tak jak
    pisalem- programisci od sprzetu we wszystkich moich poprzednich doswiadczeniach
    nigdy nie byli li tylko informatykami- zawsze byli to albo inzynierowie
    elektronicy/automatycy lub informatycy po studiach a po technikum
    elektronicy-pasjonaci.
    Pozdro
    --
    Jackare