PracaGrupypl.praca.dyskusje › zmiana regulaminu płacy

  • 1. Data: 2009-07-26 07:37:23
    Temat: zmiana regulaminu płacy
    Od: "emyo" <e...@o...pl>

    Witam
    Pracodawca zmienił mi regulamin wynagrodzenia, a konkretnie zmienił zasady
    przyznawania premii kwartalnej, tak, że w zasadzie mogę o niej zapomnieć.
    Nie podpisywałem żadnego aneksu do umowy a jedynie zapoznanie się z nowymi
    regułami.Czy taka zmiana jest legalna?

    pozdr

    4278 (20090725) __________

  • 2. Data: 2009-07-26 12:41:10
    Temat: Re: zmiana regulaminu płacy
    Od: "Jerzy Borowski" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "emyo" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Nie podpisywałem żadnego aneksu do umowy a jedynie zapoznanie się z nowymi

    Art. 77^2. § 1. Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników, nie objętych
    zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy
    odpowiadającym wymaganiom określonym w § 3, ustala warunki wynagradzania za pracę w
    regulaminie wynagradzania.

    § 2. W regulaminie wynagradzania, o którym mowa w § 1, pracodawca może ustalić także
    inne świadczenia związane z pracą i zasady ich przyznawania.

    § 3. Regulamin wynagradzania obowiązuje do czasu objęcia pracowników zakładowym
    układem zbiorowym pracy lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ustalającym
    warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą
    w zakresie i w sposób umożliwiający określanie, na jego podstawie, indywidualnych
    warunków umów o pracę.

    § 4. Regulamin wynagradzania ustala pracodawca. Jeżeli u danego pracodawcy działa
    zakładowa organizacja związkowa, pracodawca uzgadnia z nią regulamin wynagradzania.

    § 5. Do regulaminu wynagradzania stosuje się odpowiednio przepisy art. 23^9 § 3, art.
    241^12 § 2, art. 241^13 oraz art. 241^26 § 2.

    § 6. Regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania
    go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2009-07-26 13:00:33
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:h4h14r$jj1$1@sunflower.man.poznan.pl emyo <e...@o...pl>
    pisze:

> [...]
    > zapomnieć. Nie podpisywałem żadnego aneksu do umowy a jedynie
    > zapoznanie się z nowymi regułami.Czy taka zmiana jest legalna?
    To zależy co dotychczas regulowało kwestie tej premii.
    Jeśli umowa o pracę, to regulamin nie może stać w sprzeczności z jej
    postanowieniami bo jest aktem niższego rzędu. Wówczas byłoby konieczne
    porozumienie zmieniające (które nazywasz aneksem) albo wypowiedzenie
    zmieniające.
    Ale to pewnie tzw. premia regulaminowa, więc formalnie raczej nic nie
    zrobisz.
    Może to będzie trochę pomocne:
    http://www.prawo-pracy.pl/regulamin_i_warunki_wynagr
    adzania_regulaminy_premia_uznaniowa-a-38.html

    --
    Jotte

  • 4. Data: 2009-07-27 09:28:46
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Sun, 26 Jul 2009 15:00:33 +0200, Jotte napisał(a):

> [...]
    > Może to będzie trochę pomocne:
    > http://www.prawo-pracy.pl/regulamin_i_warunki_wynagr
    adzania_regulaminy_premia_uznaniowa-a-38.html

    Regulamin wynagradzania ustala pracodawca zatrudniający co najmniej 20
    pracowników.
    Co do zmiany "na gorsze" - moim daniem nie ma zastosowania, ponieważ trudno
    sobie wyobrazić by w "trakcie gry zmianie ulegały zasady". Z chwilą
    zawierania umowy i akceptacji zapisów regulaminu wynagradzania stają się
    one "związane". Zmiana jest możliwa jeżeli obie strony się na nie zgodzą.
    Przecież gdyby w regulaminie były zapisy ze premia kwartalna się należy za
    coś tam w wysokości 30% brutta, a po np. roku czasu pracodawca sobie zmieni
    zapisy ze premia w zasadzie jest nie do osiągnięcia. Ale zapis z umowy
    deleguje do owego regulaminu i na jego podstawie w końcu zawarłeś umowę o
    pracę.
    Co by było gdyby np. operator kablówki, dostawca internetu czy inny ktoś
    sobie ot tak "nałapał" klientów i potem zmienił regulamin w taki sposób ze
    mógłby nie świadczyć usługi przez np. 20 dni i dopiero po takim okresie
    mógłbyś sobie dochodzić odszkodowania. Przecież każda zmiana
    cennika/regulaminu daje możliwość wypowiedzenia umowy bez "żadnych kar".

  • 5. Data: 2009-07-27 16:14:58
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:iz3aqclcl3iu.zjs40erm38ba$.dlg@40tude.net Herald
    <h...@o...eu> pisze:

    > Regulamin wynagradzania ustala pracodawca zatrudniający co najmniej 20
    > pracowników.
    Dokładnie obowiązek ten dotyczy pracodawców spełniających warunki wymienione
    zaraz na początku linku, który podałem.

> [...]
    > one "związane". Zmiana jest możliwa jeżeli obie strony się na nie zgodzą.
    W podanym przeze mnie linku znajdujemy jednak informacje przeczące twoim
    tezom.
    Wystarczy zadać sobie trud i przeczytać.
    Aha - na samym dole artykułu jest informacja o jego autorze.

> [...]
    > zmieni zapisy ze premia w zasadzie jest nie do osiągnięcia. Ale zapis z
    > umowy deleguje do owego regulaminu i na jego podstawie w końcu zawarłeś
    Zapisy w regulaminie mogą być wadliwe. Ale ty tego konkretnego regulaminu
    treści nie znasz. Treści umowy także nie.
    Regulamin wynagradzania może być częścią umowy o pracę. Jednak nie musi.
    Ponadto regulamin podaje się do wiadomości _pracowników_ w sposób przyjęty u
    danego pracodawcy. Kandydat na pracownika pracownikiem nie jest - pracodawca
    może zawierając umowę warunki regulaminu mu przedstawić, ale nie musi.

> [...]
    > mógłbyś sobie dochodzić odszkodowania. Przecież każda zmiana
    > cennika/regulaminu daje możliwość wypowiedzenia umowy bez "żadnych kar".
    Co by było?
    Nie wiem, oddałem szklaną kulę na przegląd okresowy... ;)
    A w ogóle to mylisz prawo pracy z prawem cywilnym (tu: konsumenckim), zaś
    regulamin wynagradzania z regulaminem świadczenia usług.

    --
    Jotte