-
1. Data: 2009-07-26 07:37:23
Temat: zmiana regulaminu płacy
Od: "emyo" <e...@o...pl>
Witam
Pracodawca zmienił mi regulamin wynagrodzenia, a konkretnie zmienił zasady
przyznawania premii kwartalnej, tak, że w zasadzie mogę o niej zapomnieć.
Nie podpisywałem żadnego aneksu do umowy a jedynie zapoznanie się z nowymi
regułami.Czy taka zmiana jest legalna?
pozdr
__________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusow
4278 (20090725) __________
Wiadomosc zostala sprawdzona przez program ESET NOD32 Antivirus.
http://www.eset.pl lub http://www.eset.com
-
2. Data: 2009-07-26 12:41:10
Temat: Re: zmiana regulaminu płacy
Od: "Jerzy Borowski" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "emyo" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
news:h4h14r$jj1$1@sunflower.man.poznan.pl...
> Witam
> Pracodawca zmienił mi regulamin wynagrodzenia, a konkretnie zmienił zasady
> przyznawania premii kwartalnej, tak, że w zasadzie mogę o niej zapomnieć.
> Nie podpisywałem żadnego aneksu do umowy a jedynie zapoznanie się z nowymi
> regułami.Czy taka zmiana jest legalna?
>
> pozdr
>
>
>
Art. 77^2. § 1. Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników, nie objętych
zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy
odpowiadającym wymaganiom określonym w § 3, ustala warunki wynagradzania za pracę w
regulaminie wynagradzania.
§ 2. W regulaminie wynagradzania, o którym mowa w § 1, pracodawca może ustalić także
inne świadczenia związane z pracą i zasady ich przyznawania.
§ 3. Regulamin wynagradzania obowiązuje do czasu objęcia pracowników zakładowym
układem zbiorowym pracy lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ustalającym
warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą
w zakresie i w sposób umożliwiający określanie, na jego podstawie, indywidualnych
warunków umów o pracę.
§ 4. Regulamin wynagradzania ustala pracodawca. Jeżeli u danego pracodawcy działa
zakładowa organizacja związkowa, pracodawca uzgadnia z nią regulamin wynagradzania.
§ 5. Do regulaminu wynagradzania stosuje się odpowiednio przepisy art. 23^9 § 3, art.
241^12 § 2, art. 241^13 oraz art. 241^26 § 2.
§ 6. Regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania
go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.
Pozdrawiam
-
3. Data: 2009-07-26 13:00:33
Temat: Re: zmiana regulaminu płacy
Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>
W wiadomości news:h4h14r$jj1$1@sunflower.man.poznan.pl emyo <e...@o...pl>
pisze:
> Pracodawca zmienił mi regulamin wynagrodzenia, a konkretnie zmienił
> zasady przyznawania premii kwartalnej, tak, że w zasadzie mogę o niej
> zapomnieć. Nie podpisywałem żadnego aneksu do umowy a jedynie
> zapoznanie się z nowymi regułami.Czy taka zmiana jest legalna?
To zależy co dotychczas regulowało kwestie tej premii.
Jeśli umowa o pracę, to regulamin nie może stać w sprzeczności z jej
postanowieniami bo jest aktem niższego rzędu. Wówczas byłoby konieczne
porozumienie zmieniające (które nazywasz aneksem) albo wypowiedzenie
zmieniające.
Ale to pewnie tzw. premia regulaminowa, więc formalnie raczej nic nie
zrobisz.
Może to będzie trochę pomocne:
http://www.prawo-pracy.pl/regulamin_i_warunki_wynagr
adzania_regulaminy_premia_uznaniowa-a-38.html
--
Jotte
-
4. Data: 2009-07-27 09:28:46
Temat: Re: zmiana regulaminu płacy
Od: Herald <h...@o...eu>
Dnia Sun, 26 Jul 2009 15:00:33 +0200, Jotte napisał(a):
> W wiadomości news:h4h14r$jj1$1@sunflower.man.poznan.pl emyo <e...@o...pl>
> pisze:
>
>> Pracodawca zmienił mi regulamin wynagrodzenia, a konkretnie zmienił
>> zasady przyznawania premii kwartalnej, tak, że w zasadzie mogę o niej
>> zapomnieć. Nie podpisywałem żadnego aneksu do umowy a jedynie
>> zapoznanie się z nowymi regułami.Czy taka zmiana jest legalna?
> To zależy co dotychczas regulowało kwestie tej premii.
> Jeśli umowa o pracę, to regulamin nie może stać w sprzeczności z jej
> postanowieniami bo jest aktem niższego rzędu. Wówczas byłoby konieczne
> porozumienie zmieniające (które nazywasz aneksem) albo wypowiedzenie
> zmieniające.
> Ale to pewnie tzw. premia regulaminowa, więc formalnie raczej nic nie
> zrobisz.
> Może to będzie trochę pomocne:
> http://www.prawo-pracy.pl/regulamin_i_warunki_wynagr
adzania_regulaminy_premia_uznaniowa-a-38.html
Regulamin wynagradzania ustala pracodawca zatrudniający co najmniej 20
pracowników.
Co do zmiany "na gorsze" - moim daniem nie ma zastosowania, ponieważ trudno
sobie wyobrazić by w "trakcie gry zmianie ulegały zasady". Z chwilą
zawierania umowy i akceptacji zapisów regulaminu wynagradzania stają się
one "związane". Zmiana jest możliwa jeżeli obie strony się na nie zgodzą.
Przecież gdyby w regulaminie były zapisy ze premia kwartalna się należy za
coś tam w wysokości 30% brutta, a po np. roku czasu pracodawca sobie zmieni
zapisy ze premia w zasadzie jest nie do osiągnięcia. Ale zapis z umowy
deleguje do owego regulaminu i na jego podstawie w końcu zawarłeś umowę o
pracę.
Co by było gdyby np. operator kablówki, dostawca internetu czy inny ktoś
sobie ot tak "nałapał" klientów i potem zmienił regulamin w taki sposób ze
mógłby nie świadczyć usługi przez np. 20 dni i dopiero po takim okresie
mógłbyś sobie dochodzić odszkodowania. Przecież każda zmiana
cennika/regulaminu daje możliwość wypowiedzenia umowy bez "żadnych kar".
-
5. Data: 2009-07-27 16:14:58
Temat: Re: zmiana regulaminu płacy
Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>
W wiadomości news:iz3aqclcl3iu.zjs40erm38ba$.dlg@40tude.net Herald
<h...@o...eu> pisze:
> Regulamin wynagradzania ustala pracodawca zatrudniający co najmniej 20
> pracowników.
Dokładnie obowiązek ten dotyczy pracodawców spełniających warunki wymienione
zaraz na początku linku, który podałem.
> Co do zmiany "na gorsze" - moim daniem nie ma zastosowania, ponieważ
> trudno sobie wyobrazić by w "trakcie gry zmianie ulegały zasady". Z chwilą
> zawierania umowy i akceptacji zapisów regulaminu wynagradzania stają się
> one "związane". Zmiana jest możliwa jeżeli obie strony się na nie zgodzą.
W podanym przeze mnie linku znajdujemy jednak informacje przeczące twoim
tezom.
Wystarczy zadać sobie trud i przeczytać.
Aha - na samym dole artykułu jest informacja o jego autorze.
> Przecież gdyby w regulaminie były zapisy ze premia kwartalna się należy za
> coś tam w wysokości 30% brutta, a po np. roku czasu pracodawca sobie
> zmieni zapisy ze premia w zasadzie jest nie do osiągnięcia. Ale zapis z
> umowy deleguje do owego regulaminu i na jego podstawie w końcu zawarłeś
> umowę o pracę.
Zapisy w regulaminie mogą być wadliwe. Ale ty tego konkretnego regulaminu
treści nie znasz. Treści umowy także nie.
Regulamin wynagradzania może być częścią umowy o pracę. Jednak nie musi.
Ponadto regulamin podaje się do wiadomości _pracowników_ w sposób przyjęty u
danego pracodawcy. Kandydat na pracownika pracownikiem nie jest - pracodawca
może zawierając umowę warunki regulaminu mu przedstawić, ale nie musi.
> Co by było gdyby np. operator kablówki, dostawca internetu czy inny ktoś
> sobie ot tak "nałapał" klientów i potem zmienił regulamin w taki sposób ze
> mógłby nie świadczyć usługi przez np. 20 dni i dopiero po takim okresie
> mógłbyś sobie dochodzić odszkodowania. Przecież każda zmiana
> cennika/regulaminu daje możliwość wypowiedzenia umowy bez "żadnych kar".
Co by było?
Nie wiem, oddałem szklaną kulę na przegląd okresowy... ;)
A w ogóle to mylisz prawo pracy z prawem cywilnym (tu: konsumenckim), zaś
regulamin wynagradzania z regulaminem świadczenia usług.
--
Jotte