PracaGrupypl.praca.dyskusjeumowa o dzieło - problem (długie) › umowa o dzieło - problem (długie)
    From: Karmakoma <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: umowa o dzieło - problem (długie)
    Date: Mon, 27 Dec 2004 18:43:47 +0100

    Witam szanownych grupowiczów,

    Przepraszam za crosspost tych, którzy czytają też grupę pl.soc.prawo.
    Sprawa jest dla mnie bardzo ważna...

    Zdarzyła mi się bardzo przykra sprawa.

    W okresie od października do grudnia 2004 podpisałam z pewną firmą
    kilkanaście umów o dzieło. Wszystkie wykonałam i przekazałam zamawiającemu
    wykonanie dzieła, ale... zapłacono mi tylko za dwie pomimo tego, że
    zamawiający był bardzo zadowolony i nie zgłaszał zastrzeżeń. Sprawa terminu
    płatności nie była uregulowana w treści żadnej z tych umów. Do kwestii nie
    zawartych w umowie stosuje się przepisy kodeksu cywilnego.

    Art. 642 & 1 Ustawy Kodeks Cywilny z dn. 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. Nr 16
    poz. 93 z 1964 r. z późniejszymi zmianami) stanowi: "W braku odmiennej
    umowy przyjmującemu zamówienie należy się wynagrodzenie w chwili oddania
    dzieła, z czego wynika data terminu płatnoúci - moment przekazania dzieła.

    Firma pomimo moich licznych telefonicznych upomnień i zapewnień z jej
    strony o tym, że jakoby "przelewy poszły" nie zapłaciła do tej pory. Od
    terminu oddania dzieła - w zależności od umów minęło 2-6 tygodni.

    Mam tu kilka pytań, jako że jestem nowicjuszem w umowach o dzieło:

    1. Czy za ten okres mam prawo naliczać tej firmie za każdą zwłokę w
    zapłacie odsetki ustawowe?

    2. Czy w związku z brakiem zapłaty mogę zatrzymać powierzone mi do
    wykonania dzieła dokumenty jako depozyt do momentu otrzymania zapłaty?

    3. W razie czarnego scenariusza (bo nie zanosi się niestety na to, by firma
    chciała mi w ogóle zapłacić) powinnam z tym iść do sądu. Pytanie: którego
    sądu? Niestety nie znam się na tym, chciałabym załatwić sprawę szybko (jest
    oczywista i "czysta", więc nie powinno tu być chyba jakiś dziwnych
    zawiłości prawnych).. Czy możliwe jest zwrócenie się do sądu arbitrażowego
    (osoba fiz. na umowę o dzieło a spółka z o.o. będąca zamawiającym), czy
    muszę korzystać z czegoś innego (czego? w tych sprawach naprawdę jestem
    "zielona"..)?

    4. Brak zapłaty za umowę o dzieło nie jest chyba w kwestii zainteresowań
    Państwowej Inspekcji Pracy?

    Bardzo proszę o rady.

    Pozdrawiam serdecznie,

    Karmakoma.