PracaGrupypl.praca.dyskusjeZwolnienie z pracy

  • 1. Data: 2003-07-30 18:10:49
    Temat: Zwolnienie z pracy
    Od: "Arek" <a...@w...pl>

    Witam szanownych grupowiczów i proszę o pomoc.

    Znajoma (wiek 51 lat) traci pracę po 32 letnim okresie pracy, gdyż
    pracodawca likwiduje stanowisko jej pracy (praca w banku). Jednocześnie
    miesiąc wcześniej przyjął inną osobę na inne stanowisko pracy w tym
    zakładzie. Pracodawca wysłał jej wypowiedzenie w dniu dzisiejszym, lecz nie
    odebrała go (udała że jej nie ma gdyż została wcześniej uprzedzona o tym
    fakcie). Znajoma jest teraz na urlopie który kończy 2 sierpnia. Po okresie
    tego urlopu zostanie jej jeszcze do wykorzystania 10 dni urlopu (z zaległych
    poprzednich lat). Ponieważ pracowała przez tyle lat w jednym miejscu pracy
    jest załamana faktem jej zwolnienia. Okres wypowiedzenia pracy - 3 miesiące.
    W związku z tym mam do szanownych grupowiczów kilka pytań.

    1. Czy pracodawca może wypowiedzieć umowę o pracę z przyczyn ekonomicznych w
    czasie trwania urlopu wypoczynkowego ?
    2. Czy skoro zwalnia tę osobę z przyczyn ekonomicznych może przyjąć inną
    osobę na inne stanowisko ?
    3. Co ma zrobić znajoma aby maksymalnie wydłużyć oczekiwanie na przyjęcie
    wypowiedzenia ?
    4. Czy może skorzystać ze świadczeń przedemerytalnych.

    Proszę o pomoc (o wszelkie sugestie i rozwiązania) gdyż sprawa jest pilna.

    Z góry dziękuję
    Arek

  • 2. Data: 2003-07-30 19:52:53
    Temat: Re: Zwolnienie z pracy
    Od: "Kari" <k...@i...pl>

    Użytkownik "Arek" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 4. Czy może skorzystać ze świadczeń przedemerytalnych.
    >
    > Proszę o pomoc (o wszelkie sugestie i rozwiązania) gdyż sprawa jest pilna.

    Odpowiem Ci na pytania z dosyć dobrego źródła ( moja mama jest specjalistą w
    tych sprawach). Pracodawca nie może dać wypowiedzenia w czasie urlopu , ale
    jeśli chodzi o przyjęcie innej osoby to nie może kogoś przyjąć tylko na to
    samo stanowisko, na inne już ma takie prawo. Najlepiej żeby znajoma
    załatwiła zwolnienie lekarskie od razu po urlopie ( maksymalnie 180 dni),
    jeśli chce przedłużyć okres oczekiwania na wypowiedzenie, bo nie może jej
    dać go pracodawca podczas zwolnienia. Jeśli chodzi o świadczenia
    przedemerytalne to może znajoma z nich skorzystać. Mam nadzieję że rozjaśni
    Ci to troszkę.

  • 3. Data: 2003-07-30 20:22:46
    Od: "" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > 4. Czy może skorzystać ze świadczeń przedemerytalnych.
    >
    > Proszę o pomoc (o wszelkie sugestie i rozwiązania) gdyż sprawa jest pilna.

    ad 1. Art. 41 kp .Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę w czasie
    urlopu pracownika, a także w czasie innej usprawiedliwionej nieobecności
    pracownika w pracy, jeżeli nie upłynął jeszcze okres uprawniający do
    rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia.
    Patrz.Ustawa z 28 grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z
    pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy z póź. zm.
    ad.2. może - zawsze sie wytłumaczy
    ad.3. w tym wieku to ma jakieś choroby
    ad.4. patrz ustawa z dnia 14.12.1994 o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
    bezrobociu Dz.U z 2001 nr.6 poz. 56 z póź . zm. lub zapytać się w PUP.
    Pozdrawiam.

  • 4. Data: 2003-07-31 01:24:30
    Od: "Nnnn" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > poprzednich lat). Ponieważ pracowała przez tyle lat w jednym miejscu pracy
    > jest załamana faktem jej zwolnienia. Okres wypowiedzenia pracy - 3

    Plus odprawa w wysokości 2 pensji.
    Jak już zwalnia z powodu likwidacji stanowiska, to dobrze jest uzgodnić
    zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy.

  • 5. Data: 2003-07-31 17:06:39
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 30 Jul 2003 20:10:49 +0200, "Arek" <a...@w...pl>
    zakodował:

    >1. Czy pracodawca może wypowiedzieć umowę o pracę z przyczyn ekonomicznych w
    >czasie trwania urlopu wypoczynkowego ?

    Nie może wypowiedzieć umowy w czasie usprawiedliwionej nieobecności.

    >2. Czy skoro zwalnia tę osobę z przyczyn ekonomicznych może przyjąć inną
    >osobę na inne stanowisko ?

    Na zupełnie inne tak. Na stanowisko o podobnym zakresie obowiązków -
    nie (nie jest ważna nazwa, ważne, że robi się na danym stanowisku to
    samo). Należy jednak złożyć oświadczenie, o gotowości powrotu do pracy
    - wtedy ten pracownik ma pierwszeństwo zatrudnienia, jeżeli w ciagu
    roku od zwolnienia pracodawca będzie zatrudniał kogoś w tej grupie
    zawodowej.

    >3. Co ma zrobić znajoma aby maksymalnie wydłużyć oczekiwanie na przyjęcie
    >wypowiedzenia ?

    Niepojawiać się w pracy - pod warunkiem, że nieobecność będzie
    usprawiedliwiona.

    >4. Czy może skorzystać ze świadczeń przedemerytalnych.

    Najprawdopodobniej tak - PIP lub UP.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775