PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wypowiedzenie vs Porozumienie Stron

  • 1. Data: 2007-01-16 17:54:28
    Temat: Wypowiedzenie vs Porozumienie Stron
    Od: "Durante" <d...@o...pl>

    Witam

    Pisze w imieniu kolezanki. Planuje ona zwolnic sie z firmy w ktorej
    pracuje. Pieniadze male, wymagania ogromne, atmosfera kiepska, czasami
    zahaczajaca o mobbing. Jednym slowem sytuacja nieciekawa.

    W zasadzie sprawa wydaje sie prosta. Chce ona zlozyc wypowiedzenie
    umowy o prace zawartej w dniu tym i tym z zachowaniem okresu
    wypowiedzenia. Po Bozemu.

    Watpliwosci pojawily sie jednak, kiedy powiedzmy "kolega, nie
    kierownik" z pracy zaczal jej podpowiadac, ze wlasciwie w firmie to nie
    ma przyszlosci, ze lepiej dla niej gdyby sie zwolnila itp. Zasugerowal
    jednak, ze najlepszym rozwiazaniem byloby porozumienie stron. Bo wtedy
    i dla firmy dobrze i dla niej. Ot, taka rada od serca.

    No i tutaj wlascie jest zonk. Kolezanka chce po prostu odejsc, zgodnie
    z prawem i bez problemow. Biorac jednak pod uwage atmosfere w pracy,
    mozna sie spodziewac, ze szefostwo mogloby wyskoczyc z jakims tam
    swinstwem.

    No i tutaj pytanie - jakie sa roznice miedzy Wypowiedzeniem umowy o
    prace przez pracownika, a Rozwiazaniem Umowy za porozumieniem stron.
    Jakie konsekwencje prawne niosa za soba te dwa typy wypoiwedzen? Czy
    ktoras z tych form daje mozliwosc pracodawcy "namieszania w papierach"?
    Czy ma to wplyw na np. pozniejsze ubieganie sie o zasilek itp.

    Bede wdzieczny za jakies informacje.

  • 2. Data: 2007-01-16 20:41:35
    Temat: Re: Wypowiedzenie vs Porozumienie Stron
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:1168970068.412375.100560@51g2000cwl.googlegroup
    s.com
    Durante <d...@o...pl> pisze:

    > No i tutaj pytanie - jakie sa roznice miedzy Wypowiedzeniem umowy o
    > prace przez pracownika, a Rozwiazaniem Umowy za porozumieniem stron.
    > Jakie konsekwencje prawne niosa za soba te dwa typy wypoiwedzen?
    To nie są dwa typy wypowiedzeń. Wypowiedzenie to czynność jednostronna, zaś
    porozumienie wymaga zgodnej woli stron.
    Wypowiedzenie wymaga zachowania okresu wypowiedzenia (kodeks pracy umożliwia
    jego skrócenia za obopólną zgodą). Za porozumieniem stron umowę można
    rozwiązać w każdym czasie.

    > Czy
    > ktoras z tych form daje mozliwosc pracodawcy "namieszania w papierach"?
    Przy prawidłowym przeprowadzeniu - żadna.
    Co to w ogóle znaczy "namieszanie w papierach"? Niezgodne z prawdą treści w
    świadectwie pracy?

    > Czy ma to wplyw na np. pozniejsze ubieganie sie o zasilek itp.
    Zasiłek w obu wypadkach otrzyma najwcześniej 90 dni od zarejestrowania się.

    Czytaj: http://www.prawopracy.fr.pl/12.php
    --
    Jotte

  • 3. Data: 2007-01-16 21:14:43
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 16 Jan 2007 09:54:28 -0800, "Durante" <d...@o...pl>
    zakodował:

    >No i tutaj pytanie - jakie sa roznice miedzy Wypowiedzeniem umowy o
    >prace przez pracownika, a Rozwiazaniem Umowy za porozumieniem stron.

    Różnice są tylko kosmetyczne - co lepiej wygląda w papierach.
    Tak czy inaczej zasiłku nie dostanie.
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 4. Data: 2007-01-17 06:03:13
    Od: "Waldek \"Jakec\" Bulkowski" <j...@o...pl>

    Dnia Tue, 16 Jan 2007 22:14:43 +0100, Kaizen napisał(a):

    > Pięknego dnia 16 Jan 2007 09:54:28 -0800, "Durante" <d...@o...pl>
    > zakodował:

    > Różnice są tylko kosmetyczne - co lepiej wygląda w papierach.
    > Tak czy inaczej zasiłku nie dostanie.

    Dostanie (jeśli spełnia inne warunki) po 3 miesiącach przez okres
    pomniejszony o te 3 miesiące.

    3mcie się.
    --
    Waldek "Jakec" Bulkowski
    http://film.e-informator.pl

  • 5. Data: 2007-01-17 06:51:39
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 17 Jan 2007 07:03:13 +0100, "Waldek \"Jakec\"
    Bulkowski" <j...@o...pl> zakodował:

    >Dostanie (jeśli spełnia inne warunki) po 3 miesiącach przez okres
    >pomniejszony o te 3 miesiące.

    Możesz podać podstawę prawną?

    Ja opieram się na Ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
    bezrobociu:

    Art. 27. 1. Prawo do zasiłku nie przysługuje bezrobotnemu, który:
    [...]
    3) w okresie 6 miesięcy przed zarejestrowaniem w powiatowym urzędzie
    pracy rozwiązał stosunek pracy (stosunek służbowy) za wypowiedzeniem
    albo na mocy porozumienia stron, chyba że porozumienie stron nastąpiło
    z powodu upadłości, likwidacji pracodawcy lub zmniejszenia
    zatrudnienia z przyczyn dotyczących pracodawcy albo rozwiązanie
    stosunku pracy za wypowiedzeniem lub na mocy porozumienia stron
    nastąpiło z powodu zmiany miejsca zamieszkania,

  • 6. Data: 2007-01-17 08:11:17
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia 16 Jan 2007 09:54:28 -0800, Durante <d...@o...pl>
    w <1...@5...googlegroups.co
    m> napisał:

> [...]
    > jednak, ze najlepszym rozwiazaniem byloby porozumienie stron. Bo wtedy
    > i dla firmy dobrze i dla niej. Ot, taka rada od serca.

    Gie prawda.
    Porozumienie stron jest fajne, jak się chce odejść szybko, a pracodawca
    na to pójdzie.
    Jakie warunki porosumienia stron proponował, czy tak tylko sobie
    niezobowiązująco szeleścił ten jej szef?

> [...]
    > z prawem i bez problemow. Biorac jednak pod uwage atmosfere w pracy,
    > mozna sie spodziewac, ze szefostwo mogloby wyskoczyc z jakims tam

    Niby z jakim? Odchodzenie z pracy fajne jest.
    Kładzie się papiery, podanie o urlop i się czeka.
    Jak nie ma urlopu, to będzie kasa.
    Jak żadnego nie, to spotkamy się w sądzie.

    Wic jest taki, żeby miec inną robotę nagraną przed odejściem.

    ja czyli jakub
    Revoke.

  • 7. Data: 2007-01-17 09:09:00
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:uphrq2p2uofmcfooh9cgi4abupl8f95td5@4ax.com Kaizen
    <x...@c...sz> pisze:

    > Ja opieram się na Ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
    > bezrobociu:
    Ona straciła moc. Prawie 3 lata temu...

    --
    Jotte

  • 8. Data: 2007-01-17 14:28:01
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Po złożeniu wypowiedzenia nie ma specjalnych szans "namieszania w papierach"
    pracownikowi. Nie można pracownikowi obnizyć wynagrodzenia, zmienić warunków
    zatrudnienia itd. Można go wyrzucić dyscyplinarnie, ale rozumiem że
    pracownik musiałby sobie na to mocno zasłużyć bo w przeciwnym przypadku
    raczej wygra w sądzie jeżeli zaskarży pracodawcę.
    Należy też pamiętac o odebraniu należnego urlopu (BARDZO WAŻNE) bądź to w
    świadczeniu bądź w ekwiwalencie. Pracownik nie może odejść od pracodawcy z
    zaległym, niewykorzystanym urlopem, nawet za porozumieniem stron.

    Trochę mnie dziwi obawa korzystania z przysługujących praw. Ludzie
    zatrudniają się i odchodzą. Mają do tego prawo.
    Czasem się zastanawiam czy takie podejście nie jest wyrazem przeceniania
    swojej roli w firmie i myślenia że jak JA odejdę to firma się będzie na MNIE
    mścić bo beze MNIE ani rusz i SWOIM odejściem wyrządzam szkodę bo jestem
    filarem świata. Troszkę pokory. Nikt nie jest osobą nie do zastąpienia, co
    najwyżej firma będzie miała okres przejściowych trudności w przyopadku
    specjalistów. Po roku nie nikt już zazwyczaj nie pamięta że w firmie jakiś
    Jan Kowalski pracował. Zdarza się czasem, zwłaszcza w małych kilkuosobowych
    firmach, że się jeden z drugim właściciel "obrazi" na pracownika że "śmiał
    odejść" (sam tego doświadczyłem) ale to przez emoconalny stosunek do firmy
    której jest zazwyczaj bezpośrednim właścicielem. Jeśli taki gość jest
    rozsądny to po max tygodniu mu przechodzi, jeżeli nie jest- cóż poradzić,
    taki lajf..., nie sądzę jednak aby snuł po bezsennych nocach plany jak tu
    tego pracownika ujaić.

    Wypowiedzenie to wypowiedzenie. Jasna, klarowna sytuacja. Porozumienie
    stron, zwłaszcza jeżeli ktoś nie zwalnia się aby przejść do firmy która już
    na niego czeka, tylko zamierza dopiero szukać pracy może być różnie
    odczytywane przez potencjalnego nowego pracodawcę. W ten sposób firmy często
    chcą zakończyc współpracę z problematycznymi pracownikami aby skrócić czas
    wypowiedzenia, więc potencjalnie może być nieco trudniej zacząć pracę gdzie
    indziej.
    --
    Jackare

  • 9. Data: 2007-01-18 06:50:08
    Od: "Waldek \"Jakec\" Bulkowski" <j...@o...pl>

    Dnia Wed, 17 Jan 2007 07:51:39 +0100, Kaizen napisał(a):

> [...]
    > bezrobociu:
    >
    > Art. 27. 1. Prawo do zasiłku nie przysługuje bezrobotnemu, który:

    Chyba za wczesnie skończyłeś czytać ustawę :)
    Zarównej w tej, którą przytoczyłeś (już nie obowiązującej), jak i w nowej
    po punkcie podobnym do cytowanego przez Ciebie jest artykuł, który mówi, że
    w ww. przypadkach zasiłek należy się po okresie 90 dni. W nowej ustawie
    jest to Art. 75 ust 2.

    3m się.

    --
    Waldek "Jakec" Bulkowski