PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wypowiedzenie umowy o pracę - kilka pytań... :)

  • 1. Data: 2005-03-30 11:33:42
    Temat: Wypowiedzenie umowy o pracę - kilka pytań... :)
    Od: Ocellat <"ocellat[wytnij]"@go2.pl>

    Witam!

    Myslę, że jest to odpowiednia grupa aby poruszyć taką kwestię:

    Pracodawca wypowiada umowę pracownikowi z jednoczesnym zaproponowaniem mu
    nowego, mniej płatnego i mniej atrakcyjnego ("gorszego") stanowiska, nie
    będącego w żadnym związku z dotychczasowym zajmowanym przez pracownika (np.
    ze stanowiska kierowniczego na stanowisko "przy taśmie" w innym dziale).
    W wypadku takim całkiem prawdopodobne staje się, że pracownik nie zgodzi
    się na takie przeszeregowanie i będzie wolał odejść z firmy...

    Pytanie: czy pracownikowi w momencie wypowiedzenia umowy o pracę (czas
    nieokreślony) przysługuje odprawa?
    Czy jeśli umowa o pracę zostaje rozwiązania w standardowy, powiedzmy,
    sposób (wypowiedzenie, okres wypowiedzenia i do domu) pracownik dostaje
    odprawę, a w ww wypadku, przy odmowie zajęcia nowego stanowiska nie..?
    Czy pracodawca może zaproponować pracownikowi uwłaczające mu przesunięcie,
    a w razie jego odmowy (oczywistej zresztą) może zastosować wobec pracownika
    konsekwencje w formie: nie wypłacenia odprawy (jeśli przysługuje),
    skrócenia mu okresu wypowiedzenia, wydania nagannej/gorszej opinii..?

    Poza tym - czy w razie propozycji w stylu: "idziesz z kierownika na
    magazyniera, albo do widzenia", czyli w wypadku upokarzającego
    przeszeregowania, na które nie można w oczywisty sposób przystać, mamy
    prawa, na podstawie których możemy domagać się odszkodowania od pracodawcy?

    Szukałem, nie znalazłem - proszę o pomoc. :)

    --
    Pozdrawiam - O.
    - Bright burning sky. Sun soon will die. After Crying -

  • 2. Data: 2005-03-30 12:00:05
    Temat: Re: Wypowiedzenie umowy o pracę - kilka pytań... :)
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 30 Mar 2005 13:33:42 +0200, Ocellat
    <"ocellat[wytnij]"@go2.pl> zakodował:

    >Pracodawca wypowiada umowę pracownikowi z jednoczesnym zaproponowaniem mu
    >nowego, mniej płatnego i mniej atrakcyjnego ("gorszego") stanowiska, nie

    Wypowiada umowę? Jeżeli tak, to jakie jest uzasadnienie?
    A może wypowiada warunki pracy i płacy?

    >Pytanie: czy pracownikowi w momencie wypowiedzenia umowy o pracę (czas
    >nieokreślony) przysługuje odprawa?

    Jeżeli podpada pod ustawę o specjalnych zasadach rozwiazywania umowy o
    pracę, to tak (firma musi zatrudniać ponad 20 osób i przyczyna musi
    być ekonomiczna).

    >odprawę, a w ww wypadku, przy odmowie zajęcia nowego stanowiska nie..?

    Nie ma znaczenia - w przypadku nie przyjęcia nowych warunków działa to
    tak, jakby to pracodawca wypowiedział umowę.

    >Czy pracodawca może zaproponować pracownikowi uwłaczające mu przesunięcie,

    Nie - pracodawca ma obowiązek szanować godność pracownika.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 3. Data: 2005-03-30 12:10:22
    Od: "vertret\(at\)op.pl" <vertret @ op.pl>

    Użytkownik "Ocellat" <"ocellat[wytnij]"@go2.pl> napisał w wiadomości
    >czy pracownikowi w momencie wypowiedzenia umowy o pracę (czas nieokreślony)
    przysługuje odprawa?

    Jeżeli kodeks pracy w takim wypadku każe płacić to tak.

    > Czy jeśli umowa o pracę zostaje rozwiązania w standardowy, powiedzmy,
    > sposób (wypowiedzenie, okres wypowiedzenia i do domu) pracownik dostaje
    > odprawę, a w ww wypadku, przy odmowie zajęcia nowego stanowiska nie..?

    Jedna sprawa nie ma przeciez z druga nic wspólnego.
    Równie dobrze możesz zwolnic sie z jednej firmy i odmówić propozycji w
    drugiej firmie.

> [...]
    > konsekwencje w formie: nie wypłacenia odprawy (jeśli przysługuje),
    > skrócenia mu okresu wypowiedzenia, wydania nagannej/gorszej opinii..?

    Nie ma takiego prawa.

> [...]
    > przeszeregowania, na które nie można w oczywisty sposób przystać, mamy
    > prawa, na podstawie których możemy domagać się odszkodowania od

    Nie rozsmieszaj!
    Wyobraź sobie, że żądasz podwyżki pod groźbą zwolnienia się i wtedy
    pracodawcy jest przykro i żada od ciebie odszkodowania za to upokorzenie.

    vertret

  • 4. Data: 2005-03-30 12:15:36
    Od: "vertret\(at\)op.pl" <vertret @ op.pl>

    przesunięcie,

    > Nie - pracodawca ma obowiązek szanować godność pracownika.

    To powyższe to kolejny dowód, że warto zaglądac tutaj. Takich "rad" nie da
    sie gdzie indziej znaleźć.
    Jakbym Radio Erewań słyszał.

    vertret

  • 5. Data: 2005-03-30 13:03:49
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 30 Mar 2005 14:15:36 +0200, "vertret\(at\)op.pl"
    <vertret @ op.pl> zakodował:

    >To powyższe to kolejny dowód, że warto zaglądac tutaj. Takich "rad" nie da
    >sie gdzie indziej znaleźć.
    >Jakbym Radio Erewań słyszał.

    O co Ci chodzi? To obowiązek nałożony art. 11^1 KP.

  • 6. Data: 2005-03-30 13:05:45
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 30 Mar 2005 14:10:22 +0200, "vertret\(at\)op.pl"
    <vertret @ op.pl> zakodował:

    >przysługuje odprawa?
    >
    >Jeżeli kodeks pracy w takim wypadku każe płacić to tak.

    Kodeks pracy nie każe płacić odprawy w żadnym przypadku (to reguluje
    inna ustawa).

    >pracownika
    >
    >Nie ma takiego prawa.

    Jaka podstawa i co znaczy "uwłaczające przesunięcie"? Zawsze może
    zaproponować inne stanowisko.

  • 7. Data: 2005-03-30 13:20:48
    Od: "vertret\(at\)op.pl" <vertret @ op.pl>

    > O co Ci chodzi? To obowiązek nałożony art. 11^1 KP.

    No właśnie o to, że jest równie sensowny jak na przykład art. 65 punkt 4
    konstytucji mówiący:
    "Minimalną wysokość wynagrodzenia za pracę lub sposób ustalania tej
    wysokości określa ustawa".

    vertret

  • 8. Data: 2005-03-30 21:17:50
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:6s8l41d10aj7nhe5lm4jlgnfppno96qmam@4ax.com Kaizen
    <x...@c...sz> pisze:

    > Kodeks pracy nie każe płacić odprawy w żadnym przypadku (to reguluje
    > inna ustawa).
    Też. Ale co z rozdziałami III, IIIa, IV KP?

    Jotte

  • 9. Data: 2005-03-30 21:27:38
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:1ajhc0rigsfh7$.1gn3l8n62febl.dlg@40tude.net Ocellat"
    <"ocellat[wytnij] <Użytkownik "Ocellat" <"ocellat[wytnij]"@go2.pl> pisze:

    > Czy pracodawca może zaproponować pracownikowi uwłaczające mu przesunięcie,
    Uwłaczające nie jest w tym przypadku pojęciem prawnym. Wskazówką może tu
    być KP art. 71. "Na wniosek lub za zgodą pracownika pracodawca może
    zatrudnić go w okresie wypowiedzenia przy innej pracy,
    _odpowiedniej_ze_względu_na_jego_kwalifikacje_zawodo
    we_, a po upływie okresu
    wypowiedzenia zatrudnić na _uzgodnionych_ przez strony warunkach pracy i
    płacy." (podkreślenia moje).

    Jotte