PracaGrupypl.praca.dyskusjeUmowa agencyjna a zakaz konkurencji

  • 1. Data: 2003-03-24 21:42:29
    Temat: Umowa agencyjna a zakaz konkurencji
    Od: "Krzysiek" <c...@p...onet.pl>

    Witam Grupowiczow,

    ma wielka prosbe odnosnie tekstu zalaczonego ponizej:

    "Agent zobowiązuje się w okresie 1 roku po ustaniu obowiązującej Umowy do
    nie prowadzenia działalności gospodarczej - konkurencyjnej w stosunku do
    Zlecającego".

    Otoz przez 8 m-cy bylem pracownikiem sredniej wielkosci firmy komputerowej w
    Warszawie, gdzie bylem zatrudniony na umowie agencyjnej (...) jako
    handlowiec.

    W ciagu ostatnich dwoch tygodni podjalem decyzje o zwolnieniu sie i
    zalozeniu wlasnej firmy, klopot polega na tym, ze bede bazowal na grupie
    klientow, ktorych obslugiwalem u bylego pracodawcy. Sa to mniejsze lub
    wieksze podmioty gospodarcze, ale obroty przez nie generowane wynosza w
    skali miesiaca do stu tysiecy zlotych netto i oczywiscie bede dazyl, aby
    obroty te teraz byly generowane w mojej firmie, co na pewno nie wplynie
    pozytywnie na nastroj mojego bylego szefa.

    Umowa, jaka podpisalem w bylej firmie zawierala zamieszczony powyzej zapis,
    w zwiazku z tym mam do Was pytanie - czy mam sie tym zapisem przejmowac czy
    nie ?

    Pozdrawiam i z gory dziekuje za wszystkie wypowiedzi

    Krzysiek

  • 2. Data: 2003-03-24 22:12:52
    Temat: Re: Umowa agencyjna a zakaz konkurencji
    Od: "terrorysta" <n...@p...onet.pl>

    [CIACH]

    w zwiazku z tym mam do Was pytanie - czy mam
    sie tym zapisem przejmowac czy
    > nie ?
    >
    > Pozdrawiam i z gory dziekuje za wszystkie wypowiedzi
    >
    > Krzysiek

    1/Radzilbym sie przejmowac.
    2/Z ludzkiego punktu widzenia to co planujesz to swinstwo "first class".
    3/Z prawnego punktu widzenia-pacta sunt servanta- umow nalezy dotrzymywac.
    4/Z finansowego punktu widzenia wysokosc zasadzonego z pewnoscia
    odszkodowania moze cie doprowadzic do MOPS-u po darmowe zupki.

    t.

  • 3. Data: 2003-03-24 22:17:58
    Od: "dromader" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Otoz przez 8 m-cy bylem pracownikiem sredniej wielkosci firmy komputerowej
    > Warszawie, gdzie bylem zatrudniony na umowie agencyjnej (...) jako

    jesli nie byles jej pracownikiem w rozumieniu kodeksu pracy to nie
    przysluguje ci nawet z tytulu takiej umowy zadne odszkodowanie. podpada to
    pod zwykly kodeks cywilny i mozesz byc pewien ze na drodze cywilnej portki z
    ciebie zdejmie ten pracodawca. chyba ze zmienisz teren dzialalnosci ale
    chyba nie to miales na mysli .... ?

    --
    pozdrawiam ja ....
    Marcin "dromader" Lanowy

  • 4. Data: 2003-03-25 05:48:10
    Od: "Agnieszka" <a...@N...o2.pl>

    > W ciagu ostatnich dwoch tygodni podjalem decyzje o zwolnieniu sie i
    > zalozeniu wlasnej firmy, klopot polega na tym, ze bede bazowal na grupie
    > klientow, ktorych obslugiwalem u bylego pracodawcy.

    I dochodzi jeszcze ustawa o ochronie danych osobowych, gdyz baza klientow
    nie jest Twoja wlasnoscia lecz bylego pracodawcy...

    Agnieszka

  • 5. Data: 2003-03-25 10:25:50
    Temat: Odp: Umowa agencyjna a zakaz konkurencji
    Od: "Rafal" <?@?.?>

    Użytkownik Agnieszka <a...@N...o2.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b5oqkn$nt2$...@s...bnet.pl...

    > I dochodzi jeszcze ustawa o ochronie danych osobowych, gdyz baza klientow
    > nie jest Twoja wlasnoscia lecz bylego pracodawcy...

    Ustawa o ochronie danych osobowych nie chroni podmiotów gospodarczych (no
    chyba że są nimi osoby fizyczne).
    Tak więc akurat tym nie musi się przejmowac.

    Rafał

  • 6. Data: 2003-03-25 11:37:32
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    Krzysiek <c...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > nie prowadzenia działalności gospodarczej - konkurencyjnej w stosunku do

    Poczytaj sobie pod adresem
    http://www.duzyolo.republika.pl/prawo/agencja.htm

    W czasie trwania umowy nie możesz prowadzić działalności konkurencyjnej -
    wynika to z samego charakteru umowy i nie musi być zapisywane.

    Natomiast po ustaniu umowy może obowiązywać zakaz - ale musi być związany z
    odszkodowaniem dla agenta. Jest więc pytanie, czy w tej twojej umowie jest
    przewidziane jakieś odszkodowanie czy nie. Jeśli nie, to taki zakaz nie jest
    wazny i możesz się nie przejmowac.
    Jeśli jest, to jesteś zobowiązany do nieprowadzenia działalności
    konkurencyjnej i zdecydowanie odradzam wszelkie takie działania, bo twój były
    pracodawca puści cię z torbami. Wystarczy, że wykaże spadek obrotów od czasu
    podjęcia działalności przez ciebie i zażąda wyrównania. Każdy sąd przyzna mu
    rację - jesteś bez szans.

  • 7. Data: 2003-03-25 12:27:38
    Od: "Marcin Ozdzinski" <m...@W...simplusnet.pl>

    Użytkownik "Krzysiek" <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    do
    > nie prowadzenia działalności gospodarczej - konkurencyjnej w stosunku do

    No to może niech ktoś inny (żona , rodzice itp. ) założy firmę i zatrudni
    Cię jako pracownika ???

  • 8. Data: 2003-03-25 13:10:07
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    leszek napisał:

    > Natomiast po ustaniu umowy może obowiązywać zakaz - ale musi być związany z
    > odszkodowaniem dla agenta.

    Kodeks Cywilny

    Art. 764(6.
    § 1. Strony mogą, w formie pisemnej pod rygorem nieważności, ograniczyć
    działalność agenta mającą charakter konkurencyjny na okres po
    rozwiązaniu
    umowy agencyjnej (ograniczenie działalności konkurencyjnej).
    Ograniczenie
    jest ważne, jeżeli dotyczy grupy klientów lub obszaru geograficznego,
    objętych działalnością agenta, oraz rodzaju towarów lub usług
    stanowiących
    przedmiot umowy.
    § 2. Ograniczenie działalności konkurencyjnej nie może być zastrzeżone
    na okres
    dłuższy niż dwa lata od rozwiązania umowy.
    § 3. Dający zlecenie obowiązany jest do wypłacania agentowi odpowiedniej
    sumy
    pieniężnej za ograniczenie działalności konkurencyjnej w czasie jego
    trwania,
    chyba (!!!!!!!) że co innego wynika z umowy albo że umowa agencyjna
    została
    rozwiązana na skutek okoliczności, za które agent ponosi
    odpowiedzialność.
    § 4. Jeżeli wysokość sumy, o której mowa w § 3, nie została w umowie
    określona,
    należy się suma w wysokości odpowiedniej do korzyści osiągniętych przez
    dającego zlecenie na skutek ograniczenia działalności konkurencyjnej
    oraz
    utraconych z tego powodu możliwości zarobkowych agenta.

    Art. 764(8.
    Jeżeli agent wypowiedział umowę na skutek okoliczności, za które
    odpowiedzialność
    ponosi dający zlecenie, może on zwolnić się z obowiązku przestrzegania
    ograniczenia
    działalności konkurencyjnej przez złożenie dającemu zlecenie
    oświadczenia na
    piśmie przed upływem miesiąca od dnia wypowiedzenia.

    W podsumowaniu - rozwiazanie przez agenta umowy (z ograniczeniem np. do
    przyczyn zwiazanych ze stanem zdrowia, wiekiem itp.) oznacza dla niego
    STRATE - jezeli podpisal umowe o zakazie konkurencji z oznaczeniem, ze
    za ten okres wynagrodzenie sie nie nalezy, to nie ma wiekszych szans.
    Jedynym wyjatkiem jest sytuacja, kiedy to z nim rozwiazuje sie umowe
    albo kiedy rozwiazuje umowe "z przyczyn osobistych".

    Flyer

  • 9. Data: 2003-03-25 13:36:47
    Od: "terrorysta" <n...@p...onet.pl>

    {ciach]
    "Agent zobowiązuje się w okresie 1 roku po ustaniu obowiązującej Umowy
    > do
    ".

    > No to może niech ktoś inny (żona , rodzice itp. ) założy firmę i zatrudni
    > Cię jako pracownika ???

    To jest firmanctwo( inaczej slup), w Polsce scigane.
    t.

  • 10. Data: 2003-03-25 14:40:04
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    Flyer <f...@p...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]

    > Jedynym wyjatkiem jest sytuacja, kiedy to z nim rozwiazuje sie umowe
    > albo kiedy rozwiazuje umowe "z przyczyn osobistych".

    Chyba nie jest tak. Określenie "chyba, że co innego wynika z umowy" raczej
    oznacza, że może być inna forma rekompensaty - niekoniecznie pieniężna.

    Przecież umowa w paragrafie 4 wyraźnie mówi, że musi być jakaś kwota.

    Natomiast zmieniam zdanie, że jednak jeśli w umowie jest wpisany zakaz
    konkurencji na rok, to ten zakaz obowiązuje i koniec. Tutaj zgoda. Po prostu
    jeśli nie jest wpisane odszkodowanie, to obowiązuje punkt 4 i koniec.

    Według mnie, to nasz kolega w momencie gdy rzuca pracę, to powinien uzgodnić
    z poprzednim pracodawcą, czy ten sie upiera przy zakazie konkurencji. Jeśli
    tak, to powinien z nim uzgodnić wysokość i formę płatności odszkodowania (na
    przykład ratami, czy jednorazowa kwota na początku lub na końcu okresu
    obowiązywania zakazu). Jesli nie, to obie strony muszą sporządzić jakiś aneks
    do umowy o nieobowiązywaniu zakazu.

    Cała sprawę musi jednak wyjaśnić nasz kolega, bo to jego interes a nie
    pracodawcy.

    W każdym bądź razie, jeśli sprawę tak zostawi - to znaczy zwolni się i nic
    nie ustali z pracodawcą, to zakaz zobowiązuje i już.

    Jesli jednak obowiązuje taki zakaz, to nasz kolega mocno ryzykuje bawiąc się
    w swoje zamierzenia - łamie prawo i naraża się na koniecznośc zapłaty dużego
    odszkodowania. Ja bym tego nie robił - za duże ryzyko.