PracaGrupypl.praca.dyskusje › Specjalizować się - tak, ale jak?

  • 21. Data: 2005-02-19 17:24:22
    Temat: Re: (dzięki!)
    Od: mgl <m...@s...net>

    Immona wrote:
    > to z dolaczeniem do zespolu znajdziesz w DeMarco "Czynnik ludzki".

    Aaa... dzięki! :)
    (wybacz, że odpowiadam dopiero teraz)

> [...]
    > rodzaju nazwisk w tym przypadku nie podam, bo nie wiem, czy te osoby sobie
    > zycza byc publicznie cytowane z wyrazanych prywatnie opinii.
    > sama mam najwyzej ciekawe obserwacje z tego zakresu z demosceny :).
    > Streszczajac: pasjonaci uwazali ogolnie, ze dziewczyny sie do tego nie
    > nadaja - jako ogol; gdy sie jednak znalazla jakas, ktora sie nadawala,
    > budzilo to powszechny entuzjazm i poparcie wyrazane w niezwykle cierpliwej
    > pomocy udzielanej bez podtekstow flirtowych i nie dokonywano na dziewczyne
    > projekcji stereotypow zywionych wobec calego rodzaju zenskiego.

    Z mojego doświadczenia w zespołach projektowych (IT, software
    development, średnia wieku 20-30 lat, zaawansowane technologie) wynika, że:
    - kobiet było mniej niż mężczyzn (średnio jedna na 6-8 mężczyzn na
    stanowiskach developerskich, jedna na 2-4 na stanowiskach analitycznych),
    - kobiety są bardziej otwarte na naukę, chętniej przyjmują pozycję ucznia,
    - mężczyzni chętnie otaczają merytoryczną (nie towarzyską) opieką
    kobiety, są skorzy do współpracy, nie niecierpliwią się,
    - mężczyzni nie mają problemów ze zwróceniem do kobiety o poradę,
    - obecność kobiet w zespole łagodzi konflikty, rozluźnia atmosferę,
    zwiększa kulturę i jakość pracy,
    - kobiety lepiej organizują czas (i oczekują tego od mężczyzn),
    - płeć nie determinuje predyspozycji do pracy z kodem czy do pracy z
    ludźmi - zależy to głównie od cech osobowych: analityk-introwertyk jest
    zwykle mniej skuteczny niż analityk-ekstrawertyk, introwertycy
    generalnie miewają problemy w pracy zespołowej,
    - kobiety szybciej wyłapują problemy wewnątrz zespołu, także te na pozór
    niewidoczne, i chętniej niż mężczyzni je ujawniają.

    Nie tak dawno temu znajoma (zdecydowanie niezwiązana z branżą IT)
    zapytała mnie, kogo przyjąłbym do zespołu, jeśli miałbym przed sobą
    kobietę i mężczyznę o zbliżonych kwalifikacjach. Tak zadane pytanie już
    prowokuje dyskryminację w jedną lub drugą stronę ;), ale... jest sporo
    firm, szczególnie tych ze średnią wieku powyżej 35, w których nadal
    panuje opinia, że porządny inżynier to inżynier z jajami, a praca
    zorientowana jest wyłącznie na sukces technologiczno-ekonomiczny. Być
    może sprawdza się to w przypadku pracy rutynowej (typu kolejny sklepik w
    php/mysql), ale w przypadku pracy o charakterze projektowym,
    innowacyjnym, wymagającym zespołu specjalistów, sukcesem projektu jest
    nie tylko dostarczenie produktu na czas klientowi, ale także zbudowanie
    w zespole takiej atmosfery, która sprawi, że nikt nie będzie po
    zakończeniu projektu myśleć o odejściu. Niby nie od dziś wiadomo, że
    specjalistów trzymają w zespołach nie tylko duże pieniądze, ale przede
    wszystkim ciekawe wyzwania i dobra atmosfera pracy, niestety nadal tylko
    część PM zdaje sobie z tego sprawę. I z tego przede wszystkim wynika
    duża rotacja w IT wśród specjalistów, która też dla niektórych
    "zarządzających" bywa niezrozumiała.

    Ku przestrodze.

    miłego wieczoru,
    mgl