PracaGrupypl.praca.dyskusjeprzejście z umowy o pracę na działalność gospodarcząRe: przejście z umowy o pracę na działalność gospodarczą
    From: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOtlen.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: przejście z umowy o pracę na działalność gospodarczą
    Date: Thu, 23 Sep 2004 00:43:58 +0200

    Dnia 22 wrz 2004 w liście [news:cisklp$haf$1@atlantis.news.tpi.pl]
    palik [n...@t...pl] napisał(a):

    > Witam, mam problem, a wraz z nim mnustwo pytań. Prowadzę
    > jednoosobową działalność gospodarczą , tzn. jest ona na mnie
    > zarejestrowana a zajmuje się nią żona - usługi fryzjerskie itp.,

    A kto wam robi księgowość? Jeżeli żona to powinna znać odpowiedzie
    na te pytania. Albo chociaż wiedzieć gdzie szukać. A jeżeli księgi
    są prowadzone przez biuro/znajomego księgowego - poradź się u niego.

    > ja pracuje w firmie, w której właśnie się dowiedziałem, że będe
    > musiał przejść na własną działalność , a nie jak do tej pory - na
    > umowe o prace. Wszelkie koszty związane z tą działalnością ponosi
    > mój pracodawca, tzn. przykładowo 2000 pensji + podatek dochodowy +
    > vat + zus + opłata za księgowego.

    No to masz sytuację komfortową. Ja musiałem po przejściu na
    działalność sam zacząć opłacać te koszty. Z pracodawcą musisz się
    umówić, że po prostu będziesz doliczał do rachunku za usługę/towar
    (bo przecież nie chcesz vatu płacić) pewną kwotę, na którą będzie
    się składał ZUS, księgowy i np. 20% podatku.

    > Pierwsze pytanie, czy to
    > wszystkie koszty ??? Jestem zielony w księgowych sprawach i nie
    > chciałbym na tym stracić.

    Zależy co będziesz robić. Jeżeli musisz wynająć lokal do prowadzenia
    działalności, to jest on kosztem. Jeżeli pracujesz na komputerze, to
    również możesz go wrzucić w koszty, itp.

    > Poza tym rozliczam się w tej chwili na
    > książce rochodów/przychodów,

    I dobrze, to jedyny sposób na dokonywanie odliczeń kosztów. Nie ma
    tego w ryczałcie i karcie podatkowej.

    > ale wiem że jest jakiś próg, którego
    > nie mogę przekroczyć ponieważ wtedy będe musiał być w vacie, ile
    > wynosi ten próg i czy gdy przekrocze ten próg zwiększą mi się
    > koszty utrzymania tej pierwszej działalności ??

    Limit na 2004 rok to 10000 euro, czyli 45700 zł. Miesięcznie
    wychodzi 3808,33 zł. Jak więc widzisz trzeba spory mieć dochód żeby
    przekroczyć limit. Ale uwaga: kwotę limitu wylicza się
    proporcjonalnie do miesięcy, czyli np. jeżeli w marcu osiągniesz
    dochód wyższy niż 11424,99 (3 x 3808,33), to niestety musisz złożyć
    deklarację vat i zacząć go płacić już za marzec (czyli w kwietniu).

    > W zaświadczeniu o
    > działalności gosp. mam wymienione oprócz usług fryzjerskich też
    > handel artykułami przemysłowymi, ale na regonie jest wymieniony
    > rodzaj przeważającej działalności - FRYZJER. Więc co muszę zrobić
    > aby móc mieć i Fryzjera i działać w firmie ???

    Nie ma to najmniejszego znaczenia. To co podałeś do Regonu jest
    tylko do celów statystycznych. Poza tym zawsze możesz dodać
    porządany przez ciebie rodzaj działalności (koszt ~50 zł)

    > I takich pytań mi się rodzi i rodzi. Proszę o odpowiedź, porade
    > lub cokolwiek.

    To akurat jest normalne ;)

    > Pozdrawiam. Proszę o odp na e-maila

    Na maila też poszło. Ale jeżeli możesz to pisz na grupę, bo komuś
    się to może przydać kiedyś.

    --
    Pozdrawiam,

    Rafał Wawrzycki