PracaGrupypl.praca.dyskusjeokres próbny a rodzaj umowyRe: okres próbny a rodzaj umowy
  • Data: 2008-07-17 09:41:58
    Temat: Re: okres próbny a rodzaj umowy
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Miros/law L. Baran pisze:

    > No, jest to świetna okazja, żeby trochę pomarudzić. To i marudzą. Ale
    > 7,65 za godzinę to już jest naprawdę mało.

    W Polsce istnienie płacy minimalnej wcale nie wynika z chęci
    zapewnienia pracownikom minimalnego wynagrodzenia. Istnieje bowiem cała
    masa umów (zlecenia, dzieło, praca na zasadzie wolontariatu), gdzie nie
    ma stawki minimalnej. Nieprawdą jest zatem, że dzięki płaci minimalnej
    każdy zarabia przynajmniej te 1126zł.

    U nas płaca minimalna ma na celu utrudnianie unikania płacenia
    składek ZUS. Przyjęło się, że pracownikowi zależy na umowie o pracę jako
    gwarancie zatrudnienia. Z drugiej strony, wielu pracowników woli dostać
    2000zł do ręki "pod stołem", niż 1000zł do ręki, a reszte w ZUSie i
    podatkach.

    Istnieje więc wiele umów na minimalne stawki, których pracownicy
    zarabiają o wiele więcej na czarno. Aby nie dopuścić do istnienia umów o
    pracę na bardzo niskich stawkach (co umożliwiłoby w praktyce wyłączenie
    danej osoby z ubezpieczenia społecznego), wprowadzono minimalną kwotę,
    jaką należy zapłacić na ubezpieczenia przy pracy na cały etat - właśnie
    poprzez wprowadzenie płacy minimalnej. Nie można zatem zawrzeć umowy o
    pracę na cały etat i odprowadzać składek np. od 100zł.

    Zatem prawdziwym powodem istnienia płacy minimalnej jest przymus
    ubezpieczeń i bardzo duże składki.

    Ponadto na podstawie płacy minimalnej wyznacza się wiele innych cen,
    od wysokości zasiłków, a na wynagrodzeniach komorników kończąc. Zatem
    podwyższanie płacy minimalnej jest w interesie tych beneficjentów
    budżetówki, których świadczenia są korelowane z płaca minimalną.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz