PracaGrupypl.praca.dyskusjeSwoboda zawierania umow! › Re: Swoboda zawierania umow!
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Swoboda zawierania umow!
    Date: Wed, 30 Nov 2005 09:16:42 +0100

    camel napisał(a):

    > Serio? Ale masz jakieś dane? A wiesz ty jak tę średnią się wylicza i że
    > wcale nie mówi ona o tym, jakie są najczęściej spotykane zarobki? Wiesz,
    > prawda?

    Alez oczywiscie ze wiem.
    Wiem tez to, ze minimalne stawki to mrzonka.
    Bardzo niewielu ludzi pracuje za minimalne stawki. Raczej wtedy uciekaja
    w szara strefe.

    > Jeśli podniesie się płacę minimalną, to ci ze średnią stracą pracę?
    > Wyjaśnij dlaczego?

    Straca ja ci ktorzy teraz zarabiaja minimalna i okolice.
    Skoro pracodawca jest sklonny placic pracownikowi 600zl, to jezeli rzad
    nakaze mu podniesc mu place do 800zl, to on zwolni tego pracownika.
    Bo jego wartosc wcale sie nie podniesie z 600 do 800zl.

    > łał, że tak sobie krzyknę. Oto całe piękno polskiej gospodarki
    > surowcowo-prymitywnej :) Pracodawcy opłaca się gonić do sprzątania
    > inżynierów, bo w Bolandii nie ma dla inżynierów tyle i takiej pracy, by
    > zarobili także na sprzątaczkę. Widzę, że polskie warunki gospodarowania
    > są diametralnie inne, niż na świecie :)

    Jezeli uposazenie sprzataczki zostalo jakims panstwowym dekretem
    wywindowane powyzej jej faktycznej wartosci, to nikt jej nie zatrudni.
    Tak samo gdyby uposazenie inzyniera zostalo okreslone ustawowo na
    conajmniej 5000zl, to rowniez znakomita wiekszosc tych zarabiajacych
    ponizej tej granica stracilaby prace.

    I kazde wprowadzenie placy minimalnej spowoduje ze czesc ludzi nie
    zostanie zatrudniona. Przy czym nie przyniesie zadnego pozytywnego
    efektu. Bo ci ktorzy zgodza sie pracowac za mniejsze pieniadze i tak
    beda pracowac w szarej strefie. Bez ubezpieczenia, bez opieki, bez
    zadnych praw.
    I takie "luksusy" funduja im wlasnie socjalisci, a Ty jeszcze uparcie
    tych luksusow bronisz.

    Na kazdej ochronie - czy to placa minimalna, czy przywileje dla kobiet w
    ciazy, czy cokolwiek innego za co musi zaplacic pracodawca - straci
    zawsze pracownik. Bo to on jest na tej gorszej pozycji i to pracodawca
    sobie podliczy wszystkie swoje koszty na przywileje i odpowiednio mu
    pomniejszy proponowane wynagrodzenie.
    A jak przyjdzie ktos kogo praca jest warta mniej niz minimalna pensja to
    niestety pracodawca bedzie zmuszony mu podziekowac. A pracownik zamiast
    400zl miesiecznie nie dostanie nic.