PracaGrupypl.praca.dyskusjePomozcie laikowi! › Re: Pomozcie laikowi!
    From: Robert Drozd <r...@y...iq.wytnijto.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Pomozcie laikowi!
    Date: Tue, 23 Mar 2004 15:46:42 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@193.19.140.126

    Stało się to Tue, 23 Mar 2004 08:58:56 +0100, gdy "Pawel A."
    <a...@w...pl> napisał:

    >Trochę OT ale od dawna mnie nurtuje.
    >
    >Dlaczego GUS podaje średnią arytmetyczną?
    [..]
    >- zawsze podawano średnią arytmetyczną (bo najłatwiejsza do obliczenia bez
    >komputerów) więc teraz zostaje się przy tym parametrze, żeby w zestawieniach
    >wieloletnich nie było niejednorodności.

    czy ktoś wie, jak to wygląda za granicą?

    >- odbiorcy danych GUS (politycy) nie mają pojęcia o statystyce, więc
    >wymagają tej miary jaką jeszcze z grubsza są w stanie pojąć

    Raczej: średnia arytmetyczna jest zawsze wyższa od mediany, więc
    przyjemniej im tą podawać.

    Zastanawiam się tutaj jeszcze nad przyczynami metodologicznymi.
    Aby policzyć średnią, wystarczy podzielić sumę wynagrodzeń przez liczbę
    wynagrodzonych. Do mediany i dominanty potrzebne są indywidualne dane o
    każdym wynagrodzeniu. Czy GUS je posiada?

    Znalazłem dwa artykuły z Instytutu Badań nad Gosp. Rynkową.

    http://www.ibngr.edu.pl/descript/srednia_krajowa.htm
    http://www.ibngr.edu.pl/opinie/komentarz16.htm

    -----------------------
    Wielkość średniej krajowej stanowi główny argument w naciskach
    pracowników na wzrost wynagrodzeń. Za punkt odniesienia bierze się więc
    miernik niewłaściwie pokazujący poziom wynagrodzeń i błędnie mierzący
    ich wzrost. Ponadto w system prawny głęboko został wbudowany mechanizm
    indeksacyjny oparty również na "średniej krajowej", co automatycznie
    wzmacnia tendencje inflacyjne.

    Wskaźnik wzrostu "średniej krajowej" (ściślej, kilku jej wariantów),
    służy do indeksacji wszelkiego rodzaju wynagrodzeń okazjonalnych, czyli
    poza umowami o pracę. Są to, na przykład, honoraria członków rad
    nadzorczych spółek Skarbu Państwa, biegłych sądowych, członków komisji
    egzaminacyjnych, członków komisji wyborczych itd. Zmiana średniej
    krajowej określa też wysokość niektórych zasiłków, stypendiów itd.
    -----------------------

    ... czyli to co piszesz o spiskowej teorii dziejów nie musi być wcale
    tak dalekie od rzeczywistości.

    Średnia krajowa wzrasta, ale...

    ------------------------
    Jak pisze amerykański ekonomista Lester C. Thurow w książce "Przyszłość
    kapitalizmu": "przyrost płac realnych dotyczył jedynie górnej grupy
    kwintylowej (20 procent najlepiej zarabiających - przyp. B. W.) ogółu
    pracowników. Im dalej w dół rozkładu zarobków, tym większy staje się
    spadek [płac realnych]".

    Podobną prawidłowość dla Polski można stwierdzić już dla rocznego okresu
    między październikiem 2001 i październikiem 2002 r. W tym czasie wzrost
    przeciętnego nominalnego wynagrodzenia pełnozatrudnionych wyniósł
    zaledwie 0,6 proc. Nie był on równomierny w różnych grupach zawodów.
    Licząca 325 tys. osób grupa parlamentarzystów, wyższych urzędników i
    kierowników zanotowała wzrost średnich wynagrodzeń o 6 procent. W grupie
    pracowników usług osobistych i sprzedawców nastąpił w ciągu roku spadek
    średniego wynagrodzenia o 8,6 proc., a w grupie robotników przemysłowych
    i rzemieślników - spadek o 5,6 proc.

    Wartość środkowa (mediana) obliczona dla wszystkich wynagrodzeń obniżyła
    się w tym czasie (o 0,3 proc.), we wspomnianej grupie najlepiej
    sytuowanych wzrosła (o 6,3 procent), a sprzedawcy i robotnicy - jak
    łatwo się domyślić - doświadczyli jej obniżenia.

    Czyli rozwarstwienie wynagrodzeń się pogłębia, tego średnia nie
    pokazuje.

    Większość ludzi nie rozróżnia różnych miar tendencji centralnej.
    Bujda, większa bujda i statystyka :-)

    Robert