PracaGrupypl.praca.dyskusjePomozcie laikowi! › Re: Pomozcie laikowi!
  • Data: 2004-03-23 07:58:56
    Temat: Re: Pomozcie laikowi!
    Od: "Pawel A." <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Trochę OT ale od dawna mnie nurtuje.

    Dlaczego GUS podaje średnią arytmetyczną?

    Jest sporo przesłanek (np. liczebność w poszczególnych grupach podatkowych)
    wskazujących, że rozkład poborów w Polsce jest istotnie skośny dodatnio
    (przewaga liczbowa wartości małych). W tej sytuacji akurat średnia
    arytmetyczna nie jest dobrą miarą tendencji centralnej. Wprawdzie ekonomia
    to nie moja działka, ale z czystej ciekawości przeglądałem jakiś czas temu
    parę (dokładnie dwa) raportów przygotowanych przez komercyjne agencje
    analityczne gdzie operowano głownie medianą i przedziałami modalnymi.

    Nie podejrzewam żeby pracownicy GUS nie znali się na statystycznym
    elementarzu (wybór odpowiedniej miary tendencji centralnej) dlatego
    stosowanie przez tą instytucję średniej arytmetycznej (nota bene dlaczego
    nie podają żadnych miar dyspersji) może moim zdaniem wynikać z jednej z
    trzech przyczyn:

    - zawsze podawano średnią arytmetyczną (bo najłatwiejsza do obliczenia bez
    komputerów) więc teraz zostaje się przy tym parametrze, żeby w zestawieniach
    wieloletnich nie było niejednorodności.

    - odbiorcy danych GUS (politycy) nie mają pojęcia o statystyce, więc
    wymagają tej miary jaką jeszcze z grubsza są w stanie pojąć

    - (z rodzaju "teorii spiskowych" i sam nie traktuję jej serio) podawanie
    średniej arytmetycznej jest na rękę urzędnikom państwowym (w tym pracownikom
    GUS) bo ich pobory nalicza się wg średniej krajowej. W tej sytuacji bardziej
    opłaca się podawanie średniej arytmetycznej, która przy rozkładzie dodatnio
    skośnym jest wyższa od mediany i mody

    Pozdrawiam

    Paweł